Fjerne AR-coating...?

Sponon

Støttemedlem
Medlem
15. juli 2009
Det var vel bare et tidsspørsmål før det skjedde, men nå har det altså skjedd. To riper i lakken (coatingen) på PloProfen. Egentlig så bryr jeg meg ikke så mye da dette er en beater, og ripene synes ikke under vann, men jeg lurer allikevel på om det er mulig å få fjernet ar-coatingen på utsiden av glasset.

Noen som har gjort dette på f.eks Planet Ocean eller andre dykkerur fra OMEGA?

Mener jeg har lest at du enten kan polere det port med polywatch. Du kan også prøve med tannkrem.

Her er det mange valg, men for min del hadde jeg brukt enten en klut med en klatt polywatch eller en capecod klut da jeg har begge liggende. Det går relativt fort av :)

Har polert bort AR-coatingen for hånd med litt polywatch. Perfekt resultat.

DSC_1944.jpg

Jeg har kun forsøkt dette på en Sinn U1, men AR coatingen satt som f....
Prøvde med Polywatch og Diamond paste. Ble ikke fornøyd med resultatet så jeg endte med å sende hele klokka til fabrikken for å bytte glass.

49c08a6a.jpg

b7bc668a.jpg

AR coatingen på Omega tror jeg er lettere å polere bort :)

Polywatch it is. Får bestille noen tuber fra eBay :)

Har samme problemet med Sinn U1, men der er coatingen veldig vanskelig å få av har jeg forstått. Har brukt Polywatch tidligere her for å få vekk vannmerker, men coatingen er inntakt. Med en hardhetsgrad på 1800HV så må man vel frem med vinkelsliperen tenker jeg :D

Auto: Vet du om man kan bestille glass til U1 uten coating på utsiden?

Har ikke spurt Sinn om dette, bare om de kunne bytte glass. De tar forøvrig 130 euro for jobben med frakt.

Ja snaue tusenlappen for bytte av glass og litt service light er absolutt godkjent! Det er værre med ventetiden. Klokken brukte to uker med posten til Frankfurt, den ble mottatt forrige uke. Så regner jeg med et par-tre uker kanskje hos Sinn, så en uke hjem igjen med posten.
Må nesten kjøpe meg en beater i mellom tiden for å holde ut :)
Uansett lykke til med Polywatch til PloProfen! Gnikk og gnikk på midten av glasset så "bryter" du coatingen til slutt. Da går det lettere når du jobber ut mot kantene.