Fluoriserende visere

Medlem
2. nov. 2010
Sted
Bergen
Er det noen her inne som kjenner til kvalitetsklokker som har fluoriserende visere (og evt. indekstall). Jeg tenker ikke på at de lyser i noen sekunder etter eksponering av lys, men at jeg kan våkne om natten i stummende mørke og se hva klokken er.

hmm, har noen gjort noen undersøkelser på å gå med Tritium på håndleddet 24/7 i noen år ?? høres litt "skummelt" ut...:cool:

Ellers så kan ihvertfall jeg lese av tiden på både Pilot'en (IWC) og Panerai'en om natten...hvis de har fått litt lys på dagtid.

hmm, har noen gjort noen undersøkelser på å gå med Tritium på håndleddet 24/7 i noen år ?? høres litt "skummelt" ut...:cool:

Disse små selvlysende beholderne innholder et lag fosfor og litt tririum-gass. Tritiumen avgir lavenergi beta-partikler, som får fosforen til å gløde. Betastråling er av så lav energi at den stoppes av beholderen rundt, eller et papirark eller huden din. Jeg ville ikke anbefale å knekke opp en større antall av disse beholderne og sluke i meg innholdet, men utover det er det helt ufarlig.

Påmalt tritium fungerer litt på samme måten, men er også like ufarlig så lenge det er inne i klokken.

Derimot finnes en god del radium-malte urskiver som jeg ikke ville hatt på armen eller på nattbordet :cool:

Takk for svar.
Milwatches blir kanskje litt vel mye - er jo rene juletrærne :)

Men kjekt å høre at noen ur "holder lyset" over natten. Jeg hadde en Speedmaster tidligere, og den var helt "død" etter bare en times tid i mørke.

Seiko sine dykkere og Helson Sharkdiver har helt rå lume!
Har desverre ikke lumeshot av seikoen, men her har du et bilde av Sharkdivern.
Screenshot2010-10-25at120813PM.png

Off-topic: Jeg har en haug med ganske store tririum vial nøkkelringer. Har dem festet i alt av turutstyr og nøkler. Helt genialt, og har funnet mistet utstyr flere ganger i stummende mørke. Kjøpte dem på nettet for ca 10 år siden, nå finnes ikke akkurat den siten lenger, men bare å søke rundt ...

Vi har en bruker på forumet, noelrock, som har dilla på Ball-klokker. Se f.eks denne tråden her. Søk litt rundt i forumhistorikken hans, han har skrevet litt om disse til tider.

Ja, her har det vært mye spennende lesning:D For en Ball fanatiker, er det en selvfølge at klokken skal kunne leses av når som helst, hvor som helst, fritt uavhengig om den har vært utsatt for lyseksponering eller ikke.

Ball Watch Co. tok i bruk en banebrytende laser teknologi som er det beste alternativet pr.dags dato. Dvs selvladende mikrogass kapsler, kjent som ”3H” eller tritium. Dette gjør at uret alltid vil lyse smilende mot deg, selv i mørket! Ball leverer varene under slagordet ”nøyaktighet under ugunstige forhold!”

”3H” er 100 ganger mer lysende enn såkalte tritium basert selvlysende maling noen ur har blitt utsatt for. Har du en Ball klokke ,trenger du ikke bekymre deg for at klokken må være utsatt for lyseksponering, lades opp av andre lyskilder, batterier eller en egen av/på knapp. Her snakker vi om et urmerke som leverer konstant lys når mørket faller på.

Når det gjelder stråling, så er Ball eiere aldri utsatt for radioaktivitet. Rent hypotetisk og lite sannsynlig, men skulle det skje en ulykke der alle kapslene i klokken skulle sprenge samtidig, ville personen blitt utsatt for en liten dose radioaktivitet som er 30.000 lavere enn hva vi årlig blir eksponert for. Derfor er det egentlig ikke noe å snakke om når risikoen og eksponeringen for radioaktivitet er nærmest usannsynlig.

Kvaliteten på urene upåklagelig. En annen ting er at Ball klokkene er relativt uvanlige. Hvis man leser litt på utenlandske klokkeforumer, vil man fort skjønne at det er en god del som har en Ball klokke i samlingen, men det er få som er villig til å kvitte seg med den..

Helt tilslutt har jeg tatt meg den friheten av å legge ut et par bilder av mine Ball klokker for å gi en pekepinn på bruk i mørket. Det er en Ball ”Alligator og en Ball ”Mad Cow” som er avbildet. (Beklager feil dag på den ene;) )

Ball "Alligator"
IMG_4740.jpg

IMG_4739.jpg

Ball "Mad Cow"
IMG_4743.jpg

IMG_4748.jpg

”Accuracy under adverse conditions”
Noelrock;)

Er det noen her inne som kjenner til kvalitetsklokker som har fluoriserende visere (og evt. indekstall). Jeg tenker ikke på at de lyser i noen sekunder etter eksponering av lys, men at jeg kan våkne om natten i stummende mørke og se hva klokken er.

Jeg har ikke noe problem å lese min Omega Seamaster GMT om morgenen, dvs minst 8 timer med rimelig lys.
(noe jeg forøvrig ikke kan si om Rolex Daytona eller Explorer II...)

O

For en Ball fanatiker, er det en selvfølge at klokken skal kunne leses av når som helst, hvor som helst, fritt uavhengig om den har vært utsatt for lyseksponering eller ikke.

Herlig! Det er akkurat slike ur jeg håpet fantes der ute :D Ball har noen utrolig flotte ur, men leit at det ikke er forhandlere i Norge. Hva gjør man når man skal ha service på uret da?

Veldig fine bilder forresten!

Herlig! Det er akkurat slike ur jeg håpet fantes der ute :D Ball har noen utrolig flotte ur, men leit at det ikke er forhandlere i Norge. Hva gjør man når man skal ha service på uret da?

Veldig fine bilder forresten!

Takk for det:) stemmer bra som UJU sier. Jeg har forhørt meg hos en lokal urmaker som gjerne vil ta oppdraget når det er servicetid.