Folk spør om pris

"Ikke helt sikker, et par tusen.. Kanskje."

Har jeg svart de gangene det spørsmålet har kommet opp i situasjoner der jeg ikke har vært komfortabel med å fortelle hva Breitlingen eller Omegaen koster.

Når venner og bekjente spør i mer naturlige settinger har jeg ingen problemer med å være ærlig. Man er da dannet nok til å stå for sine egne beslutninger og valg. ;)
Selvsagt en del som rynker litt på nesen, men da kan man enten minne dem bare om at det hele kun handler om interesse og harde prioriteringer. Eller, min favouritt, gi blanke pokker i hva de skulle mene om hvordan jeg bruker min tid og mine penger. :p

Kjentfolk er jeg ikke utrygg på å svare skikkelig jeg heller, men det har dukket opp i litt rare settinger hehe. Feks når man står i kassa i butikken og det er masse folk både foran og bak i køen. Da er det litt snodig å slenge ut, "nei, den koster ikke mer enn 27000kr".

Harde prioriteringer stikkordet! Har venner som tjener både 2, 3 og 10 ganger så mye som meg selv, som sier "jeg gleder meg til jeg har råd til noe sånt jeg og..."

Dessverre er det slik at sosialistisk misunnelse og janteloven er gjennomsyret i den norske folkesjelen.

Husker at min tidligere sjef en gang stilte følgende spørsmål til meg:
"Kan jeg spørre hvor mye et slikt ur koster?"
"Ja, du kan spørre så mye du vil, men du kan ikke forvente å få noe svar..." svarte jeg.

Om jeg gir vedkommende som spør meg et ordentlig og riktig svar, kommer helt an på personen. Dessverre er det slik i dette sammfunnet hvor middelmådigheten dyrkes.

Veldig synd at det skal være sånn :) Er mye mer moro å dele, og kunne glede seg på andre vegne også.
Får nok velge mitt publikum, og heller komme med noe sånt om det ikke passer å slenge ut summer i lufta.

My policy, too!
(Og mine andre klokkeinteresserte er såpass informerte at de ikke spør).

Ja, de pleier sjelden å spørre. De vet hva det går i :) Men har ikke allverdens av mennesker i omgangskretsen som kan stort om klokker. Jeg er langt fra noen guru selv, men har hvertfall interessen på plass :)
Har da en kamerat som er gira, men han er stort sett alltid imformert om hva som vurderes kjøpt eller ikke. Da går det av seg selv.

Har egt. vært et spørsmål jeg sjelden har blitt stillet,- om det har kommet, så har jeg gitt noen ullne formulerte svar med en anelse mot om den var "midt på treet" eller "noe dyr".

Eksakt pris har jeg vel sjelden oppgitt, og det som regel blitt akespert.

Adskillig verre er det når noen spør meg om prisen på en lenke eller på de enkelte remmene til Panerai!;)

Hvist noen spør og du ikke har lyst til å plumpe ut med pris, er det bare å si, å denne den kjøpte jeg på et loppemarked for en femtilapp. :D

Var på båttur i ei snekke ifjor sommer, da var det en som kommenterte klokka mi og spurte hva da kosta.. Da sa jeg, rundt det samme som båten vi sitter i :D

Det skjer og jeg svarer ærlig, under visse forutsetninger.

Så lenge det ikke er direkte fremmedfolk og godt opplyst og befolket sted blir det ærlig svar.

Det er dog vanvittig egentlig, janteloven sitter hardt... folk kan ha båter og hytter og volvo stasjonsvogner til vanvittig summer, men en fin klokke? Nei ta seg ut a gitt....!

Det er dog vanvittig egentlig, janteloven sitter hardt... folk kan ha båter og hytter og volvo stasjonsvogner til vanvittig summer, men en fin klokke? Nei ta seg ut a gitt....!

+ 1 :D

Pleier som regel å bruke argumentet med at "klokke er det eneste smykke vi gutta kan ha på oss - uten at det av enkelte kan bli karakterisert som harry" - og at det derfor kan være legitimt å bruke litt ekstra på det smykket man måtte ha av armbåndsur.

Har tenkt litt mer på dette og det er faktisk helt sprøtt.... folk kan kjøpe seg en snøfreser til 50k for 10 kvadratmeter oppkjørsel, traktorgressklipper for 100 kvadrat plen og en 250 hesters båtmotor til 300k for å dra poden på vannski til sammen 5 timer i året...

Huff, blir litt oppgitt jeg.

Har tenkt litt mer på dette og det er faktisk helt sprøtt.... folk kan kjøpe seg en snøfreser til 50k for 10 kvadratmeter oppkjørsel, traktorgressklipper for 100 kvadrat plen og en 250 hesters båtmotor til 300k for å dra poden på vannski til sammen 5 timer i året...

Huff, blir litt oppgitt jeg.

Hehehe, nå fikk jeg meg en liten latter her :) Det verste er at det er sant!

Om noen gode venner og bekjente får vite prisen og steiler litt pleier jeg ofte å spørre dem om de har en lidenskap eller interesse. Det har de fleste (menn ihvertfall). Om det er sykling eller golf eller jakt eller bare det å eie en fin bil.

Hvor mye koster sykkelen/køllene/haglen din? kan jeg spørre da :) De fleste vil gjerne forsvare seg med at det ikke blir det samme, dette kan de jo bruke til noe praktisk. Da må jeg bli litt streng og påpeke at de nok hadde klart seg med et produkt til en femtedel av prisen også. Resten er bare snobberi, eieglede eller liebhaberi, alt ettersom hvordan de vil definere det.

Mange har fine biler, BMW, Audi, Mercedes, men likevel kan de reagere på en Rolex :) Da er det jo ofte passende å påpeke at Daytonaen min er mindre enn forskjellen på min Skoda og en Audi, og likevel vil den glede meg når begge bilene er spiker og glede mine barn når ingen har bensinbiler lenger.

I egnet selskap kan man selvsagt også bare la være å argumentere, men rett og slett påpeke at man kjøpte en dyr klokke fordi man hadde lyst og råd. En av gledene ved å være en voksen arbeidsmann.

Det er moro å lese deres erfaringer med temaet :D

Er igrunn interessant hvordan enkelte ting må "forklares", mens andre dyre ting blir tatt som den største selvfølge at man kan kjøpe seg. Er ikke mange som må rettferdiggjøre en ny, fornuftig bil som fort koster 3-500 000kr, eller myyye mer!
Skulle man feks være så rar at man velger å ha EN, istedenfor TO biler i husholdningen eller ingen i det heletatt, kan man jo lett finansiere en kliss ny submariner hvert år (evnt en i helgull hvert fjerde år ;) ), og faktisk sitte igjen med en brukbar annenhåndsverdi mange år etter.

Hagler, golfkøller, sykler, kikkerter, båter, sydenreiser, viner eller u name it! Som det blir nevnt, man må da få lov til å velge sin egen hobby og det er en hvers privilegium å kunne ta seg råd til noe gøy når man er arbeidskar ja.

Forøvrig synes jeg artikkelen som ble tatt frem angående sykler er ganske bra! Man kan ha det like moro med en rimelig klokke som med en dyr en. Tilpasset hver enkelt lommebok trenger ikke klokker å være en kostbar hobby sånn sett.