For lik Rolex?

Medlem
7. aug. 2014
Sted
Hedmark
Jeg har akkurat foretatt et impulskjøp på bukta. :rolleyes:

Bildet er stjålet herfra, så det ikke forsvinner igjen. (Jeg er veldig i tvil om det er OK, da det vel er opphavsrett til bilder, men det er kanskje i orden når jeg linker til stedet der det kommer fra?)

Klokka er en i en serie med "Limited Edition", hvor mye man nå skal legge i det. Urverket er det samme som i mange av de ordinære, så det er mulig det bare er skiva i karbonfiber som er spesiell.

Jeg synes den ligner veldig på Rolex, bortsett fra sekundviseren, karbonfiberskiva og enkelte småting. (Det kan være mange forskjeller som jeg ikke ser, tenker jeg.) Utgaven med ren svart skive lignet enda mer, og det er en av grunnene til at jeg valgte denne med en annerledes skive. Den er sikkert fæl ... ;)

Hva synes dere? Invicta er jo et merke som står på egne bein, og de er ikke alene om å etterligne Submarineren. Her ligner riktignok viserne ganske mye også (kan man bytte visere?), og jeg ønsker ikke at noen skal tro at jeg går rundt med en fake Rolex!

Jeg kan jo bruke den hjemme ...

Du har rett i det. Det hadde vært noe annet om jeg hadde kjøpt en kopi med Rolex-merke på. Mange av dem er veldig lekre, men da ville jeg bare følt meg dum.

Invicta Diver er vel mer en homage til suben, på lik linje med ihjeldiskuterte Steinhart, enn en direkte fake.
Ser ikke poenget med en slik beater som hjemmeklokke, så +1 til @Longhairdontcare, "liker du den, bruker du den!" :)

Redigert av en moderator:
En homage er ett skritt nærmere kjøp av originalen :mrgreen:

:) Et veldig lite skritt, men joda ... Det hadde vært moro å ha originalen.

Det er først og fremst størrelsen som gjør at jeg gjerne vil ha denne klokka fra Invicta. De har en del fine klokker (selv om jeg personlig synes at noen av dem er litt overveldende), men størrelsen er vanligvis et problem. De har usannsynlig mange store klokker. Noen av damemodellene har helt grei størrelse, men med perlemor, krystaller og "feminine" farger.

Nå var det på grunn av min nyvåknede interesse for urverk at jeg oppdaget så mange av denne modellen! Jeg måtte bare forsikre meg om at jeg fikk det beste urverket ... Det skal være TMI NH35A med 24 juveler.

En annen utgave av samme modell har Sellita SW 200 med 26 juveler. Den koster godt over det dobbelte, og jeg har lyst til å spørre dere her om dette urverket er verdt prisen? Jeg tror klokkene ellers er helt identiske, bortsett fra fargene.

Urverk kan fort bli en lidenskap! Er det noe sted på nettet jeg kan lese meg opp om det grunnleggende?

Det er først og fremst størrelsen som gjør at jeg gjerne vil ha denne klokka fra Invicta. De har en del fine klokker (selv om jeg personlig synes at noen av dem er litt overveldende), men størrelsen er vanligvis et problem. De har usannsynlig mange store klokker. Noen av damemodellene har helt grei størrelse, men med perlemor, krystaller og "feminine" farger.

Nå var det på grunn av min nyvåknede interesse for urverk at jeg oppdaget så mange av denne modellen! Jeg måtte bare forsikre meg om at jeg fikk det beste urverket ... Det skal være TMI NH35A med 24 juveler.

En annen utgave av samme modell har Sellita SW 200 med 26 juveler. Den koster godt over det dobbelte, og jeg har lyst til å spørre dere her om dette urverket er verdt prisen? Jeg tror klokkene ellers er helt identiske, bortsett fra fargene.

Urverk kan fort bli en lidenskap! Er det noe sted på nettet jeg kan lese meg opp om det grunnleggende?

Søk deg rundt i "Startgropen" her på forumet, så finner du nok snart ut av ting ;)
Nå har ikke jeg lest den selv, men boken "Nesten velkledd", som du btw kan kjøpe i TS-shopen, gir nok også veldig mye god info!
Lykke til!

Okei, siden ingen andre vil hive inn den første brannfakkelen får jeg gjøre det og samtidig ta på meg et lite "bad guy"-stempel. Dette blir også mitt eneste innlegg i denne tråden. Og det er verdt å merke seg at dette er skrevet etter et par glass vin.

I min mening har dessverre uttrykk som "beste urverk" og "verdt prisen" ikke så mye med Invicta å gjøre. På generell basis er det det smart å spørre om råd FØR man bestiller noe. Da vil det nok være størst sjanse for å få ærlige tilbakemeldinger. Uansett, mitt inntrykk av Invicta er at det er noe overpriset, og at "swiss made" stempelet er litt på grensen. Helt sikkert helt greie klokker, men i mening finnes det veldig mange bedre alternativ i denne prisklassen :)

Dette er selvsagt min høyst subjektive mening og du må gjerne dele erfaringer etter du har mottatt klokken :)

PS! Kan forøvrig nevnes at jeg har vært gjennom laaaangt verre klokker enn Invicta i min skjulte fortid :mrgreen:

På generell basis er det det smart å spørre om råd FØR man bestiller noe. Da vil det nok være størst sjanse for å få ærlige tilbakemeldinger. Uansett, mitt inntrykk av Invicta er at det er noe overpriset ...

Jeg setter faktisk pris på å få ærlige tilbakemeldinger! Det er slik jeg kan lære noe. Dette var jo et impulskjøp, så jeg tenkte "skitt au!". Det er jo snart jul også ...

Det inntrykket jeg har fått andre steder er at nokså mange mener at Invicta er overpriset. Jeg har ikke peiling, men de har jo mye fancy design, og det kan vel hende at deler av kundemassen ser mer på design enn på kvalitet?

Med "beste urverk" mente jeg de tre som er innmontert i denne modellen; Miyota med 21 juveler, NH25A og NH35A. Og så tok jeg sjansen på at NH35A er det beste. :D

Jeg er litt spent på klokka selv. Kjøpte to Invicta-klokker tidligere i år, og var ikke helt fornøyd, da de var så store. Men det er jo min egen feil som ikke skjønte hvor mye 3-4 mm utgjør.

Til slutt; jeg synes dette forumet er helt suverent! Jeg har lært mye av å lese her, alle er greie og hjelpsomme, det er helt annerledes enn mange andre steder der det florerer med personangrep osv. Så ikke vær redd for å være ærlige mot meg. Jeg tåler det. :)

Hei!

Jeg har en del erfaring med dette merket. Som det hintes om så er det nok hypet opp noe voldsomt. Definitivt ikke bang for bucks. De billigste klokkene de har er bare søppel. Det som koster litt (f.eks de med Sellita SW200 urverk) er greie nok, men ikke noe mer enn det. De bruker en del snarveier i produksjonen som går utover kvaliten på sikt. Goldplaten er helt sjanseløs og vil weare off etter normal bruk. Dessuten er det vel svært skjelden de har sapphire crystal - de bruker noe syntentiske greier (som de selv mener er bedre) flame fusion et eller annet. Garantert for å spare penger.

Hadde jeg vært i samme situasjon som deg - så hadde jeg lagt merket (Invicta altså) på hylla, og heller gått over på Steinhart. Ikke nødvendigvis noe dyrere enn Invicta og miiiiiiiilevis bedre. Vi snakker GOD kvalitet og solide urverk. Søk bare her på forumene så finner du MASSER av info om dette merket :)

Sjekk ut deres sortiment på:

http://www.steinhartwatches.de/en/

PS: Titt og ofte brukte Steinhart på forumet her til salgs. Da kan man gjøre et ordentlig kupp! :)

Invicta er ikke noe poppis her inne. Ikke på så mange andre klokkeforum heller. Først og fremst for at de lever av andres design, dernest for at de driver med litt dryge påstander i sin markedsføring og til slutt for at de har elendig kundebehandling. Men i henhold til pris synes jeg man får ganske mye for pengene. For under tusenlappen får man mekaniske homeageutgaver av ikoniske klokker, det sier seg selv at man ikke bytter så mye deler eller leverer til service i det prisskiktet. Og i forhold til hvor mange de produserer er det forbløffende hvor mange som tikker og går med god nøyaktighet i årevis.

Men du får aldri cred for en Invicta på noe klokkeforum, og i alle fall ikke her. Det beste man kan si om Invicta er at de er et sprangbrett inn i den virkelige klokkeverden. Jeg hadde selv en sånn homeage fra Invicta, det var min første klokke som ikke var kjøpt hos Clas Ohlson og den som dyttet meg videre. De er absolutt ikke dårligere enn andre klokker i den prisklassen, og antall mennesker som har peil på klokker er så lite at du kan leve resten av livet uten å treffe noen som vet forskjellen på din klokke og en Rolex. Men du skal ikke være lenge her inne før du begynner å spare til ekte vare.:)

Redigert:
Skal jeg være ærlig med deg så mener jeg du kan glemme Invicta, Joe Rodeo og de fleste "Moteklokker" , disse er overpriset, dårlig finish og tåler antagelig ikke en vinterdag på hytta. Kjøp heller en brukt mekanisk kvalitetsklokke fra Omega, Tissot, Certina eller noe annet Sveitsisk / Tysk som ikke er laget i Kina. Prisen blir den samme og du opplever at du har glede av klokken i mange år, er det kun for utseendet så kjøp et armbånd og bruk klokka på telefonen, just my 2 cent.
Tom

Goldplaten er helt sjanseløs og vil weare off etter normal bruk. Dessuten er det vel svært skjelden de har sapphire crystal - de bruker noe syntentiske greier (som de selv mener er bedre) flame fusion et eller annet.

Flott at jeg fikk vite dette! Jeg var inne på tanken om å kjøpe ett med litt gull på, men da dropper jeg det og finner et annet merke. Jeg har sett at de reklamerer med safirglass, og at folk som har skrevet vurderinger har bemerket at det stemmer ikke. ;)

Så jeg har tatt påstandene med en klype salt. Nå ble jo denne siste klokka ca. 50% billigere (med frakt og MVA) enn Inex-klokka jeg har ... Og uansett kan broren min få den til jul hvis jeg ikke liker den. Han ødelegger alle klokker uansett. :p

Jeg skal nok følge med på bruktmarkedet. Må bare spare litt først.

Takk for innspill!

Jeg har aldri hatt Invicta, og har ingen synspunkter.

Det jeg har prøvd er Seiko og Steinhart. Fantastisk mye bang for the bucks, Seikoen er en av de mest presise klokkene jeg har hatt. IMHO så er det ikke noe poeng i å velge noe annet enn dette med mindre du er veldig sikker.

Det er utrolig mange flotte klokker tilgjengelig til samme pris, eller rimeligere enn Invicta etc.
Worn & Wound http://wornandwound.com/articles/ har en artikkelserie om klokker for under 1000 USD.

Seiko skx 007 eller 009 er et safe bet om du vil ha WIS-ur for under 1500 NOK.

Takk for tips! Seiko er bra, jeg har hatt flere som aldri ble noe tull med. Grunnen til at jeg ikke har dem lenger, er vel mest at smaken forandrer seg ... De går sikkert ennå!

Seiko 5 serien har jo utrolig mange modeller, noen veldig billige og andre dyrere. Kan jeg stole på at kvaliteten er akseptabel i forhold til pris på alle modellene? Skal nok investere i noe dyrere senere, men nå er det mest om å gjøre å hive ut de jeg ikke trives med lenger, og erstatte med noe bedre.

Og så må jeg jo kjøpe en Orient Mako Black Ray, den ble bare utsatt litt ... :cool: (Har man egentlig bruk for så mange klokker?)

Edit: Her er et eksempel på hva jeg kunne tenke meg å gjøre med Invicta'en.

Lurer på hva det vil koste? Er det noen som gjør sånt her i landet?

Redigert:
Sånt liker jeg. Custombygde klokker. Lite av det her til lands, dessverre, markedet blir nok alt for lite. Kunne godt tenkt meg å satt i gang med noe sånt selv, men det er denne tiden... Her er en annen tråd der en kar har overhalt sine Seiko5:

20131124_watches2.jpg

http://forums.watchuseek.com/f71/wristwatch-military-affordable-quantity-2-a-945862.html