For lik Rolex?

Seiko 5 serien har jo utrolig mange modeller, noen veldig billige og andre dyrere. Kan jeg stole på at kvaliteten er akseptabel i forhold til pris på alle modellene?

Nei.
7S26-verket som sitter i de fleste billige modellene til Seiko kan gå fra å være svært nøyaktig til helt på trynet.
Det virker så vidt jeg har observert helt tilfeldig om du får en mandags-versjon eller ikke.
Det er flere her på sonen som har regulert Seiko'en si ved å smekke den hardt i bordplaten. (kødder ikke)

Får du en klokke med et nogenlunde stablit verk i er det ingen som slår Seiko på kvalitet/pris.:)

Her er en annen tråd der en kar har overhalt sine Seiko5:

De var bare lekre ... Det må da være mulig å fikse sånt med litt trening?

Noe som dette kunne jeg tenke meg å gjøre med den beryktede Invicta'en:

Beklager veldig lite bilde, men han har ikke gjort så mye; fjernet cyklopen og satt på ny reim. Jeg kunne tenke meg å fjerne cyklopen og i det minste skaffe en ny sekundviser for å slippe de idiotiske vingene som er på sekundviseren. Kanskje i en litt sprø farge?

Det er vel best å la urmakeren foreta inngrepet denne gangen, så får jeg heller øve meg på en billig klokke inntil jeg føler at jeg har taket på å åpne kassa og ta ut urverket og sånt ...

Nå er den i alle fall kommet! Jeg vil ikke si at den ligner noe mer på en Submariner enn alle andre Sub-kloner, det måtte i så fall være viserne og cyklopen.

Det er ingen tvil om hvilken av disse jeg liker best ;) , men klokka er ikke så verst, og finner jeg nye visere og kanskje et nytt glass, kan den bli ganske tøff. Karbonfiberskiva gir en fin effekt, og den vil jeg beholde.

Urverket heter NH35A, og kan trekkes og hackes. Den føles imidlertid annerledes å trekke opp enn de andre klokkene mine, jeg vet ikke hva det tyder på. Skrukrona er litt kranglete, men går seg forhåpentligvis til.

Jeg får vel si meg fornøyd til prisen jeg betalte. Og så er det jo litt morsomt å ha Pro Diveren, selv om den ikke helt innfridde forventningene.

Alt var godt innpakket, en solid, gul boks og alt innhold i orden. The Watchery på eBay tør jeg nok å handle med senere.

Aprpopo "for lik Rolex?":
60442890.jpg

Synes denne er grådig stilig, men så er jeg også over gjennomsnittet glad i grønt. Det er jo ikke så mange grønne skiver å ta av, selv om man finner Android og Invicta-klokker med grønn skive som ser mindre Rolex-aktige ut, men de er ikke helgrønne. Jeg tenker at jeg kan banke av cyclopsen, så hjelper det litt på - men helst skulle den ihvertfall hatt andre visere. gjennomsiktig baklokk og safirglass hadde selvfølgelig også vært fint, men ikke verdt det - dette blir uansett ikke en klokke som blir brukt MYE og lenge, og dessuten har jeg egentlig kjøpestopp... Noen som har forslag til noen grønne klokker som likner litt mindre på Sub? Utifra bildene er i det minste grønnfargen ikke helt lik en hulk - og spør du meg, er det en penere grønnfarge.

Aprpopo "for lik Rolex?":
... og spør du meg, er det en penere grønnfarge.

Enig i det, den er nydelig! :)

Det er neimen ikke så lett å unngå at klokka ligner på Rolex hvis man vil ha coin edge bezel. Jeg var inne på tanken om å få tak i en bezelinsert i rustfritt stål i stedet for den gamle, men oppdaget at med den nye sekundviseren og akkurat den ene bezelinserten jeg fant, ville klokka mi ligne på en Yachtmaster II i stedet for en Sub. Og det var jo ikke hensikten. (Bezelinserten er litt for stor, også.)

Og bare sånn til ettertanke; jeg har sett utallige klokker på nett som er veldig fine å se på, Parnis for eksempel er et merke som har mange nydelige klokker til en rimelig pris. Heldigvis vet jeg nå at dette er kopier av IWC og Panerai, og sikkert flere, så jeg kjøper ikke. Men for folk flest som ikke interesserer seg for klokker, og bare vil ha en stilig klokke, tror jeg det er for mye å forlange at de skal vite at dette er kopier av eksklusive merker. Jeg tror neppe at det er et bevisst ønske om å ha en kopi av et kjent merke som ligger til grunn for at folk går rundt med kopier, i de fleste tilfeller vil jeg heller si at det skyldes uvitenhet.

Kanskje det kunne være en idè å lage en tråd her som tar for seg de merkene som baserer seg mest på å kopiere andre, med bilder, så kan slike som meg gå inn her og se hva det egentlig er vi er i ferd med å kjøpe?

Enig i det, den er nydelig! :)
Det er neimen ikke så lett å unngå at klokka ligner på Rolex hvis man vil ha coin edge bezel. Jeg var inne på tanken om å få tak i en bezelinsert i rustfritt stål i stedet for den gamle, men oppdaget at med den nye sekundviseren og akkurat den ene bezelinserten jeg fant, ville klokka mi ligne på en Yachtmaster II i stedet for en Sub. Og det var jo ikke hensikten. (Bezelinserten er litt for stor, også.)
Neida, det er i og for seg sant nok. Men f.eks. andre visere kunne gjort en forskjell. Selv synes jeg f.eks. sverdvisere eller noe liknende, litt mer solid, ville vært penere på denne, og gjerne i en annen farge. Den grønne lumen gir viserne et svakt grønnskjær som kræsjer med skiven, og er ikke veldig pent i seg selv heller. Orange visere og orange kant rundt lumedotsene ville f.eks. både vært sprekt og penere. Slike småting hadde gjort en liten, men ikke uvesentlig, forskjell.

(Mercedeshender passer uansett ikke på mer sporty klokker, sorry subfans. :p)

Jeg ville egentlig blitt overrasket om det ikke finnes en wiki, eller en forumtråd, på en eller annen side, med komplett oversikt over hommager og "mistenkelig like" klokker.

Nå er klokka i hvert fall "under construction", for å si det slik. Siden jeg rett og slett ikke har tid til å pusle så mye akkurat nå bestemte jeg meg for å la urmakeren bytte glasset og sette på en ny sekundviser. Men da det virket som bare tanken på å sette på en uoriginal viser ville volde urmakeren store kvaler, bestemte jeg meg for å beholde viserne som de er. :confused:

Så nå blir det grønn bezelinsert som matcher viserne til en viss grad, glass uten cyklop og militærgrønn Nato med PVD. Hvis jeg husker riktig, da.

Meeen så snart jeg får skaffet alt det dyre utstyret jeg trenger, kan det godt hende det blir forandringer. Jeg har ellers begynt å få forståelsen av at det kan være en mer takknemlig oppgave å modde andre merker som Seiko fx, der det finnes et godt utvalg av deler, og det er lett å finne beskrivelser av prosjekter andre har gjort.