Forsøk i fototelt

Medlem
12. okt. 2011
Sted
Vinterbro
Har kjøpt meg et 30 dollars fototelt fra dealextreme og prøvd meg litt. Dette er det bildet jeg ble mest fornøyd med, det er bare kopiert fra kamera, ikke justert på noe vis. Hva synes dere? Hva kan jeg gjøre annerledes? Foreløpig har jeg bare brukt taklys og en wake-up lampe, har desverre ikke noe dedikert fotolys. Selv synes jeg det ikke ble så verst :)

Qa1Ll.jpg

edit: her er et til, det er dog et utsnitt:

I2HW9.jpg

For meg med absolutt nada fotokunnskaper synes jeg dette var et kjempebra bilde. Liker at du får frem "varmen" i skiven og kassen:) Hvis det er noe som heter det :p

Tommel opp!

Prøvd noen hundre til og dette er ikke lett! Ser om de har noen lamper på Clas i morgen, tror jeg trenger mer lys.

Mitt råd er blitz... Vanlig lys er alt for varmt. Skyter du i RAW kan mye reddes etterpå.

To lyskilder er også å foretrekke. Lek og prøv. Er det man lærer av, og naturligvis å dele med andre og få ærlige tilbakemeldinger.

Mitt tips; mer lys og høyere blenderall. Nå det er sagt, du starter veldig bra imho.

Utrolig flotte bilder. Det daytona bildet ser rett og slett magisk ut i mine øyne - hadde en skikkelig "varm" kvalitet over seg som serveldig stilig ut, og som i tillegg passer veldig godt til en daytona på lærrem. Kanonbra! :)

Mitt råd er blitz... Vanlig lys er alt for varmt. Skyter du i RAW kan mye reddes etterpå.

To lyskilder er også å foretrekke. Lek og prøv. Er det man lærer av, og naturligvis å dele med andre og få ærlige tilbakemeldinger.

Mitt tips; mer lys og høyere blenderall. Nå det er sagt, du starter veldig bra imho.

Jeg har youtubet med til dette med RAW så det skal forsøkes i morgen. Når det gjelder lys, fungerer det med noe ala arbeidslampe? Kikket på fotovideo.no, men det var langt dyrere enn hva jeg er villig til å bruke til å begynne med.

Arbeidslampe er for varmt lys, også blir det jo varmt. Du kan forsøke med Led arbeidslampe, slikt rør. Der er lyset kaldere.

Det du skal forsøke er å gjengi objektet slik det faktisk er. Når du kan det kan du begynne å prøve ut kule effekter;)

Kult at du driver å lærer deg!

Må få bestilt makroutstyr jeg og... Nesten flaut at jeg ikke har.

Anbefaler å bruke billige lamper som du setter på hver side, og hvis du har blitz fyrer du av denne opp i teltet slik at den fordeler et jevnt lys. Fordelen med RAW er at du har et helt nøytralt foto hvor alt kan justeres i ettertid, uten å ødelegge informasjonen i bildet, som du vil gjøre med et jpg-format. Om du syns temperaturen i lyset blir for varmt/gult justerer du dette enkelt i RAW-konverteringen.

Sjekk ut Faststone om du ikke har tilgang på Photoshop, Aperture eller Lightroom. Gratis og ganske enkelt å bruke: FastStone Image Viewer, Screen Capture, Photo Resizer ...

Vil ikke en blitz bare skape gjenskinn i glass og stål da? Eller snakker dere om eksterne blitzer med en skjerm forann?

Jeg sliter også kraftig med varm belysning!

Trådstarter: Ikke verst i det hele tatt. Keep it up!

Jeg er litt usikker på hvem, men jeg tror det Moore - kan også være Sponon, men det er iallefall noen her inne som tar fantastisk flotte bilder. Den/de, tror fortsatt det er Moore, bruker kun naturlig lys. Og resultatene er jo fantastiske.

Problemet med lys, slik jeg opplever det, er at man må ha mye av det, samtidig som man ikke skal ha gjenskinn i hverken kasse eller glass.

Selv om jeg kommer med en kommentar her, så betyr ikke dette på noen som helst slags måte, jeg gjentar; ikke på noen som helst slags måte, at jeg tror at jeg kan noe, eller får til noe, når det gjelder fotografering. Bare så DET er sagt.

Dette ser da meget bra ut, mushkin!

Selv har jeg ikke begynt på fototelt-galeien og supplerende lyskilder enda, men havner nok etterhvert der jeg også - så snart jeg bare får slått meg litt mer til ro og kan prioritere fotografering.

Spesielt likte jeg hvordan du får frem nyansene i den Daytonaen.

Det lille jeg kan antyde ut fra hva jeg har lest meg opp om temaet, er nok - i likhet med hva iveland påpeker ovenfor - at et par enkle fotolamper på hver side av teltet (eventuelt også en over) skal kunne gi veldig god effekt for lyssettingen på objektet.
Dette gir et jevnt og pent resultat der skygger, skarpe kanter og harde overganger unngås (som man får ved direktebelysning og åpen blitz), som igjen åpner for den gode bildebehandling i neste fase.

Her er det bare kjøre på, og holde oss oppdatert med de gode tips når du virkelig inntar flytsonen. :)

Nå har jeg kjøpt meg et blitzanlegg (tok nesten 24 timer fra jeg begynte) så da håper jeg ting blir litt mindre lotto. Resultater følger, hvis det da ikke blir rævva og jeg har knust blitzanlegget i løpet av kvelden..

Kult mushkin! Blitz er gøy og vanskelig, så ikke gi opp. Teltet er vel ikke lystett? Mao vil det funke som softboks ? Da er det lettere å få mykt blitslys.

Kult mushkin! Blitz er gøy og vanskelig, så ikke gi opp. Teltet er vel ikke lystett? Mao vil det funke som softboks ? Da er det lettere å få mykt blitslys.

Boksen er laget for å diffusere lys så den bør fungere midt i blinken (tror jeg). Nå kan jeg blitze fra begge sider, skal bli spennende å teste. I går tok jeg ca 300 bilder og mistenker at råtten belysning var synderen, selvfølgelig i tillegg til fotografen selv.