Forsøk i fototelt

Blits er vanskeligere enn fast belysning på den måten at du ikke ser lyset før på bildet. I digitalalderen er det ikke et stort problem lenger, men krever mye knipsing/prøving og feiling inntil man har den nødvendige erfaringen. Mao, det tar litt lenger tid, men kan gi veldig gode reultater. Selv foretrekker jeg fast lys, altså lamper, til objekter som ikke er i bevegelse. Fargebalansen blir feil, men det er ingen problem å justere inn igjen, i alle fall med spillerommet RAW gir deg.

Vil ikke en blitz bare skape gjenskinn i glass og stål da? Eller snakker dere om eksterne blitzer med en skjerm forann?

Jeg sliter også kraftig med varm belysning!

Trådstarter: Ikke verst i det hele tatt. Keep it up!

Jeg er litt usikker på hvem, men jeg tror det Moore - kan også være Sponon, men det er iallefall noen her inne som tar fantastisk flotte bilder. Den/de, tror fortsatt det er Moore, bruker kun naturlig lys. Og resultatene er jo fantastiske.

Problemet med lys, slik jeg opplever det, er at man må ha mye av det, samtidig som man ikke skal ha gjenskinn i hverken kasse eller glass.

Selv om jeg kommer med en kommentar her, så betyr ikke dette på noen som helst slags måte, jeg gjentar; ikke på noen som helst slags måte, at jeg tror at jeg kan noe, eller får til noe, når det gjelder fotografering. Bare så DET er sagt.

Blits, lamper og dagslys blir egentlig akkurat det samme lyset, det er str/form på lyskilden (altså mykheten på lyset) og retningen som bestemmer. Dette gjelder objekter som sitter pent i ro, slik som klokker. Ting i bevegelse blir helt annerledes. Temperaturen på lyset skiller selvsagt også litt. Blits og dagslys er ganske nær i kelvin, mens lampelys er naturligvis varmere, men vanligvis er det mulig å kompensere fullt ut i bildebehandlingen. Bildebehandlingen må du uansett gjennom for å konvertere råfilene, og råfiler er det eneste som duger.

Enn meg og. Resultatet blie bare så som så synes jeg, men kult å se litt hva som er mulig.

Nå har jeg bestilt meg 100mm makro fra canon. 2.8 f, telt, bordstativ, polarizasjonsfilter og litt annet som jeg trengte.

Dette blir gøy:)

Tøff video. Litt kronglete om man må bruke 10 timer om dagen på å skyte dagens klokke men.... :grin:

Da er greiene i hus og jeg har knipset noen nye bilder. Ser at jeg bør bli flinkere med pussefilla. Disse er tatt med blitz forresten. Første er inne i teltet og det andre utenfor.

TtTgZ.jpg

PBWsa.jpg

De lager forøvrig MYE varme disse lampene, mer kommer når jeg har dusjet :rolleyes:

Er det blitzene som gir det varme lyset? Isåfall tror jeg hvitbalansen din er ganske dårlig innstilt?

Ny runde og jeg har skjønt hvordan hvitbalansen justeres :) IWCen var vanskelig å ta bilde av pga de polerte områdene, men fornøyd likevel:

EnQJQ.jpg

Likte at strukturen på subdialen kommer frem her:

4Kmub.jpg

Ser jeg trenger noe annet enn matt zippo som stand:
sgcKM.jpg

Her går det fremover :)

Men når det er sagt så er jo det første bildet av Daytonaen også veldig bra. Riktig nok litt varm belysning, men det er jo smak og behag. Og det kler for så vidt bildet.

Synes de tre siste er helt supre. En veldig stor forbedring bare på hvitbalansen synes jeg!

Håper og tror dette vil gi en større bredde i klokkeinteressen. Det er utvilsomt at vi onanistene vil få glede av dette;)

Jeg kan ikke vente på å få makroobjektivet jeg har bestilt!

Spørsmål; hva bruker du til å rense klokkene?

Takk for tilbakemeldinger folkens!

Dette er givende å holde på med, både fordi det er så mange faktorer og ikke minst fordi det er j****ig vanskelig. Jeg skal lese meg opp mer på lyssetting, foreløpig føles det vilkårlig hva som fungerer og ikke.

@entropy: Jeg har bare brukt en mikrofibersak. Så i videoen at han redigerte ut støv osv, men det kan ikke jeg, noe jeg bør kikke på det også.

Tror dette kan bli en hobby for meg! Her er et bilde av åstedet, fruen er kjempefoenøyd :D

bc7c812b-5a35-d5fe.jpg

Du må selvfølgelig bruke fellen du har bak der som bakgrunn/underlag!

Har du ps cs5 eller nyere går støv som en lek.

Du må selvfølgelig bruke fellen du har bak der som bakgrunn/underlag!

Har du ps cs5 eller nyere går støv som en lek.

Godt tips, det skal jeg teste. Jeg skal forsøke meg på noe billedredigering på sikt, CS som gjelder på mac også eller er aperture tingen?

Hehe, dette er en av mange ting som kan oppsluke deg fullstendig, og plutselig kommer du til deg selv, midt på natten, svett og sliten og innser at du har brukt en hel dag i krokete stilling med kamera i hånden, og hele rommet ser ut som et bombendeslag :)