Forsendelsesmetode

Medlem
29. jan. 2010
Innlegg
844
Hei dere,
Iom at jeg er ny på dette med å selge noe er jeg også rimelig grønn hva gjelder beste mulige forsendelsesmetoder.

Sett at jeg hypotetisk skulle sende en klokke til ca 25k vestover over fjellet fra Oslo.
Hva er foretrukken metode? Hvem anbefaler dere, og hvordan er forsikringsordningene?
 
Hei dere,
Iom at jeg er ny på dette med å selge noe er jeg også rimelig grønn hva gjelder beste mulige forsendelsesmetoder.

Sett at jeg hypotetisk skulle sende en klokke til ca 25k vestover over fjellet fra Oslo.
Hva er foretrukken metode? Hvem anbefaler dere, og hvordan er forsikringsordningene?

Express-over-natt. Eneste som er forsikret, og da går det bokstavelig talt over natten (ikke lørdag/søndag).

Koster noen kroner, men i sentrale strøk garanterer Posten levering før klokken 07/09 morgenen etter.
 
Jeg sendte en med posten igår. Fordelen er postoppkrav, bakdelen er maks 10.000,- i forsikring.
Koster bare 219 kroner, og man får sporingsnummer. Det er litt spennende med forsikringen når klokken er verdt over 20 tusen. En bakdel til er at når man sender den med postoppkrav, så står oppkravsverdien på esken :(
 
Ekspress over natt er forsikret inntil 50000kr hvis du kan dokumentere pakkens innhold. Ekspress over natt ER framme dagen etter om du så sender en pakke fre Tromsø til Kristiansand. Kan også utlveres på lørdager mot et lite prispåslag.

Grunnen til at dette produktet er så "dyrt" er nettopp at det GARANTERT fremme og forsikringen oppad til 50000 også kan gjelde hvis innholdet består av blodprøver/medisiner som må være mottatt neste dag. Eneste unntak er krig, naturkatastrofer og ytre forhold Posten Norge ikke kan kontrollere.

Det er også mulig å sende klokker som verdipost. Dette produktet er også veldig "dyrt", men dette kan brukes hvis klokkens verdi overgår 50k. Dette brevproduktet er gjerne det sikreste, men fremsendingstiden er ofte 2-3 dager.