Forsikring og vilkår. I tilfelle rottefelle?

Medlem
31. jan. 2011
Heihei.

Jeg vil påpeke at jeg har lest de fleste trådene ang forsikring her på forumet, og at denne har en litt annen vinkling enn de jeg fant.

Etter en kort mailrunde ang et klokkesalg med et annet medlem her på tidssonen endte vi opp i en løs samtale ang forsikring og forsikringsvilkår hos de forskjellige selskapene. Han kunne melde om at forsikring av et ur (kjøpt brukt) uten dokumentasjon på betalt mons/toll etc ikke ble godkjent som valid forsikring på utbetalingsdato av hans forsikringsselskap, og deretter ikke gydlig for utbetaling.
Jeg ble veldig usikker på dette, da jeg selv har verdiforsikring hos If på 2 klokker. Begge er kjøpt i utlandet, og deretter solgt videre til meg på gråmarkedet, uten dokumentasjon på moms. Jeg ble bedt om å fremlegge takstpapirer på begge klokkene, og la med bilder av sertifikater og selve uret samtidig for lagring i deres systemer.

Etter samtalen ringte jeg min agent og prøvde få en bekreftelse på at dette ikke var en nødvendighet hos If, og han tok saken videre opp til fagavdelingen, som selvsagt ikke kunne gi noe offisiell bekreftelse på noe (dette er jo et forsikringsselskap, tross alt.) Uansett så fikk jeg en "garanti" av min mann, som forsåvidt ikke hadde hørt noe om slik dokumentering før igjennom sine mange år hos If.

Det interessante her er hvordan et selskap da kan ta betalt for en forsikring igjennom lengre tid, for så og ikke betale ut beløpet før videre dokumentasjon kan fremvises (dokumentasjon man kanskje ikke har), etter at man evt var så uheldig å bli frastjålet en klokke. Dette høres veldig uetiskt ut?

Er det noen erfaring med dette vi kan dele imellom oss?

Dette er ny informasjon for meg. Jeg har aldri blitt fortalt at jeg må fremvise dokumentasjon på betalt MVA.
Når det er sagt, så har jeg heldigvis aldri kommet i den situasjonen at jeg har trengt å bruke forsikringen.
Det ville jo vært veldig trist hvis jeg skulle blitt frastjålet klokken, at jeg ikke skulle få oppgjøret pga. mangel på dokumentasjon.

En bekjent av meg ble frastjålet klokken sin for et par år siden, denne var kjøpt i England. Han fikk utbetalt det han hadde krav på, uten at han hadde dokumtasjon på betalt MVA.

Forsikringselskaper har vel aldri brydd seg om hva som er etisk riktig, så lenge de har sitt på det tørre.

Sier ikke at din samtalepartner ikke opplevde dette, men jeg har ikke sett noe slikt i forsikringsvilkårene på mine klokker (Forsikret hos naf, som == unison som igjen er eid av Sparebank1 Forsikring) og det er vilkårene som regulerer hva som trengs osv. Høres ekstremt rart og sleipt ut, som for så vidt er mer enn god nok grunn til at et eller annet selskap har fått nettopp dette for seg...

Dette er ny informasjon for meg. Jeg har aldri blitt fortalt at jeg må fremvise dokumentasjon på betalt MVA.
Når det er sagt, så har jeg heldigvis aldri kommet i den situasjonen at jeg har trengt å bruke forsikringen.
Det ville jo vært veldig trist hvis jeg skulle blitt frastjålet klokken, at jeg ikke skulle få oppgjøret pga. mangel på dokumentasjon.

En bekjent av meg ble frastjålet klokken sin for et par år siden, denne var kjøpt i England. Han fikk utbetalt det han hadde krav på, uten at han hadde dokumtasjon på betalt MVA.

Forsikringselskaper har vel aldri brydd seg om hva som er etisk riktig, så lenge de har sitt på det tørre.

Ja, jeg har selv flere eksempler på at bekjente har fått utbetalt full sum uten spørsmål. (Dette var da fra If).
Men man vet jo aldri med forsikringsselskaper, og det var da utgangspunktet med tråden. Man ønsker jo å ha alt sitt på den sikre siden i tilfelle en uheldig situasjon.

Sier ikke at din samtalepartner ikke opplevde dette, men jeg har ikke sett noe slikt i forsikringsvilkårene på mine klokker (Forsikret hos naf, som == unison som igjen er eid av Sparebank1 Forsikring) og det er vilkårene som regulerer hva som trengs osv. Høres ekstremt rart og sleipt ut, som for så vidt er mer enn god nok grunn til at et eller annet selskap har fått nettopp dette for seg...

Såvidt jeg forstod på medlemmet jeg snakket med hadde han ikke opplevd dette, men forstått det sånn på sitt forsikringsselskap at det var nødvendig å ha denne dokumentasjonen hvis noe skulle skjedd. Ja, det høres ekstremt sleipt ut, og som du sier; et forsikringsselskap verdig sånn sett.

Er det kanskje noen som har direkte erfaring med tap av klokke som kan skvette inn her?

Jeg har dessverre det. Forsikringstakst fra Alf Lie var alt jeg dokumenterte klokken med når forsikringen ble tegnet. Når uhellet var ute ble jeg ikke bedt om yterligere dokumentasjon. Edit: Enter Forsikring

Jeg har dessverre det. Forsikringstakst fra Alf Lie var alt jeg dokumenterte klokken med når forsikringen ble tegnet. Når uhellet var ute ble jeg ikke bedt om yterligere dokumentasjon. Edit: Enter Forsikring

Måtte du ha tidligere forsikringer som bil eller livsforsikring for å få ha verdisakforsikring?

Er totalkunde, husker ikke hvor mange forsikringer som er påkrevd.

Godt det ordnet seg. Dette er jo sånn det bør være, og sånn jeg var forstått med at det var.

Måtte du ha tidligere forsikringer som bil eller livsforsikring for å få ha verdisakforsikring?

Jeg vet at ihvertfall If ønsker dette, f.eks innbo. Men her er det mulig med noen varianter hvis man treffer riktig mann, såvidt jeg har forstått.

Tror du vanligvis må ha 1 stk forsikringer før du får verdigjenstands forsikring rundt om, og da må du ha en av de som er en av de "store", bil, bolig også er det vel en til...I alle fall sånn hos Gjensidige og en del andre jeg sjekket for noen måneder siden!

Jeg kjøpte faktisk forsikring i dag. Reiseforsikring+verdigjenstandforsikring.

Pris 3400kr i året for 2 klokker, totalt 80k og reiseforsikring. Aner ikke om dette er en ok pris, men reiser til London i morgen :)

Edit: Ja, holder ikke med bare verdigjenstand. Derfor jeg tegnet reise i tillegg.

Forskjell på forsikringer

En innboforsikring som gjerne gjelder i hele Norden har tydeligere vilkår på dette med toll enn Verdigjenstandforsikringene. Treffer man da på en utreder som spør, og vi ikke kan dokumentere, begrenses erstatning til 6000 kr før egenandel.

Ergo, man bør ikke støtte seg på innboforsikringene, selv de som gjelder når du midlertidig oppholder gjenstanden utenfor hjemmet i Norden.

Viser til eksempel:
"Gjenstander kjøpt i utlandet og som ikke er deklarert er begrenset til gjeldende beløp for tollfri innførsel (for tiden kr 6 000), se Tolloven med forskrifter. "

MrD

En innboforsikring som gjerne gjelder i hele Norden har tydeligere vilkår på dette med toll enn Verdigjenstandforsikringene. Treffer man da på en utreder som spør, og vi ikke kan dokumentere, begrenses erstatning til 6000 kr før egenandel.

Ergo, man bør ikke støtte seg på innboforsikringene, selv de som gjelder når du midlertidig oppholder gjenstanden utenfor hjemmet i Norden.

Viser til eksempel:
"Gjenstander kjøpt i utlandet og som ikke er deklarert er begrenset til gjeldende beløp for tollfri innførsel (for tiden kr 6 000), se Tolloven med forskrifter. "

MrD

Dette gjelder da ren innbo forsikring? En typisk innbo dekker vel gjerne ikke mer enn 15.000ish per gjenstand uansett toll eller ikke, såvidt jeg har forhørt meg om. Vil da anta at det faller bort ved verdi/gjenstandsforsikring med mindre vilkårene samstemmer?

Dette gjelder da ren innbo forsikring? En typisk innbo dekker vel gjerne ikke mer enn 15.000ish per gjenstand uansett toll eller ikke, såvidt jeg har forhørt meg om. Vil da anta at det faller bort ved verdi/gjenstandsforsikring med mindre vilkårene samstemmer?

Litt usikker hva du mener med samstemmer.

"Jallainnbo" har typ 15k per gjenstand, og gjelder kun i huset og på tomt.

Min innbo har 300k og i Norden, men dog strengere bestemmelser ved toll.

http://www.lofavor.no/asset/713/1/713_1.pdf

Med tanke på 900 000 medlemmer er nok fler av asylet dekket her :)

Litt usikker hva du mener med samstemmer.

"Jallainnbo" har typ 15k per gjenstand, og gjelder kun i huset og på tomt.

Min innbo har 300k og i Norden, men dog strengere bestemmelser ved toll.

http://www.lofavor.no/asset/713/1/713_1.pdf

Med tanke på 900 000 medlemmer er nok fler av asylet dekket her :)

Jeg var litt vel rask der, ser jeg. Det jeg mente var at såvidt jeg har forstått dekker vanlig innbo opp til omtrent 15kish per gjenstand utenfor hus og tomt. Så klokkene dine er dekket av innboen, så lenge du holder deg innenfor norden? Det hørtes jo kjempegreit ut.

Jeg var litt vel rask der, ser jeg. Det jeg mente var at såvidt jeg har forstått dekker vanlig innbo opp til omtrent 15kish per gjenstand utenfor hus og tomt. Så klokkene dine er dekket av innboen, så lenge du holder deg innenfor norden? Det hørtes jo kjempegreit ut.

Per dags dato er det riktig at jeg er dekket i norden. Når jeg reiser på ferie så tar jeg ikke med de dyre som detter gjennom på reiseforsikringen. Men dog opptatt av at alt er tollet inn :)