Vil dele en erfaring jeg gjorde i går/dag. Til skrekk/advarsel/ OG glede.
Har tre biler, hvorav hovedbilen(familiebilen) skal ha en såkalt superforsikring. Jeg har falck medlemskap på de to andre. I forbindelse med bytte av jobb, måtte jeg si opp forsikringen jeg hadde for ca et år siden. Jeg gikk da til hovedleverandør, codan, som leverte forsikringsløsninger til min arbeidsgiver. Jeg ba om at forsikringspakken på tre biler, hus, innbo samt reiseforsikring skulle være så identisk som mulig mht tidligere forsikring.
Mens min kone er opptatt av hjem, er jeg opptatt av bil
Derfr hadde jeg (trodde jeg i hvert fall) gjort hjemmelekse mht å finne ut av hva forsikring faktisk dekker.
Tidligere har jeg to (kanskje tre) fått hjelp av falck i forbindelse med startproblemer, og dette har den såkalte superforsikringen tatt seg av.
Dette er noe av poenget, jeg har ikke falck medlemskap på den tredje bilen nettopp fordi forsikring dekker dette... MEN.
For to uker siden opplevde jeg flatt batteri hjemme. Falck ble tilkalt, og kom etter en halv time. Tror mannen brukte tre minutter fra han gikk ut av bilen, brukte booster, tok en liten snikksnakk og kjørte av gårde.
Forsikring dekker dette sa jeg........................
I går fikk jeg en fantastisk faktura fra Falck, hvor det står at forsikringen IKKE dekker problemer med bilen når denne står på hjemmeadresse...
Hva koster det så, å få en mann med falck kjøretøy til å kjøre hele veien til Bærum, stige ut av bilen, få start i et batteri og kjøre igjen......?
2.900,-!!!
Panisk kontaktet jeg Codan i dag, og oppdaget at jeg måtte bite i det sure eplet.
Jeg skal innrømme, jeg har IKKE lest de tykke blekkene med mikroskopisk skrift som følger med forsikringer. Dette ER min feil.
Men, jeg erindrer fortsatt samtale jeg hadde med forsikringsagent for et år siden, hvor jeg spesifikt spurte om forsikringen jeg fikk på familiebil var identisk med den forrige, noe som ble bekreftet.
Jeg ringte, og fikk beskjed om at saken skulle diskuteres. Så, etter kort tid kommer det en mail, hvor det henvises til statuttene.
Som en "velvoksen" mann, blir ikke saken bedre av at mailen starter med å tituere meg med kun mitt fornavn, forklare pent innpakket at jeg kan kose meg med julegaven fra falck, de dekker ikke dette, for å avslutte med å fortsatt ønske meg en god dag.
I en slik setting, blir disse i utgangspunktet filletingene, ytterst provoserende.
MEN, utover å innrømme at jeg ikke leser det jeg tydeligvis burde, så vil jeg alikevel komme med et budskap, utover å slenge dritt om codan (som i mine øyne faktisk er et mindre bra selskap - forklaring følger...).
Jeg betaler 25.000 pluss i forsikringer i året. Utover falck hjelp to eller tre ganger, har jeg maksimalt med bonus på alle kjøretøy, og har ikke mottatt noen utbetalinger i det hele tatt. Derfor anser jeg meg selv som en god kunde.
En telefon til DNB gjorde at jeg fikk en åpenbart bedre forsikringspakke til 5.000,- mindre enn hos Codan.
Jeg fikk forresten vite at de yter gratis hjelp på hjemmeadresse også, selv om du bare har delkasko.
Hadde jeg ikke fått avslag fra codan i dag, ville jeg aldri ha tatt den telefonen. Moralen er, sjekk hva som står med liten skrift, og det aller viktigste, ta og undersøk grundig hva de forskjellige selskapene tar betalt, og hvilket produkt de faktisk tilbyr. Flere av de forsikringene jeg bestilte i dag, har bedre dekning enn ex-selskapet.
De forsikrer forresten dyre klokker også, noe codan ikke gjør (verdi maks 50.000,- mener jeg det er ).
Har tre biler, hvorav hovedbilen(familiebilen) skal ha en såkalt superforsikring. Jeg har falck medlemskap på de to andre. I forbindelse med bytte av jobb, måtte jeg si opp forsikringen jeg hadde for ca et år siden. Jeg gikk da til hovedleverandør, codan, som leverte forsikringsløsninger til min arbeidsgiver. Jeg ba om at forsikringspakken på tre biler, hus, innbo samt reiseforsikring skulle være så identisk som mulig mht tidligere forsikring.
Mens min kone er opptatt av hjem, er jeg opptatt av bil
Derfr hadde jeg (trodde jeg i hvert fall) gjort hjemmelekse mht å finne ut av hva forsikring faktisk dekker.
Tidligere har jeg to (kanskje tre) fått hjelp av falck i forbindelse med startproblemer, og dette har den såkalte superforsikringen tatt seg av.
Dette er noe av poenget, jeg har ikke falck medlemskap på den tredje bilen nettopp fordi forsikring dekker dette... MEN.
For to uker siden opplevde jeg flatt batteri hjemme. Falck ble tilkalt, og kom etter en halv time. Tror mannen brukte tre minutter fra han gikk ut av bilen, brukte booster, tok en liten snikksnakk og kjørte av gårde.
Forsikring dekker dette sa jeg........................
I går fikk jeg en fantastisk faktura fra Falck, hvor det står at forsikringen IKKE dekker problemer med bilen når denne står på hjemmeadresse...
Hva koster det så, å få en mann med falck kjøretøy til å kjøre hele veien til Bærum, stige ut av bilen, få start i et batteri og kjøre igjen......?
2.900,-!!!
Panisk kontaktet jeg Codan i dag, og oppdaget at jeg måtte bite i det sure eplet.
Jeg skal innrømme, jeg har IKKE lest de tykke blekkene med mikroskopisk skrift som følger med forsikringer. Dette ER min feil.
Men, jeg erindrer fortsatt samtale jeg hadde med forsikringsagent for et år siden, hvor jeg spesifikt spurte om forsikringen jeg fikk på familiebil var identisk med den forrige, noe som ble bekreftet.
Jeg ringte, og fikk beskjed om at saken skulle diskuteres. Så, etter kort tid kommer det en mail, hvor det henvises til statuttene.
Som en "velvoksen" mann, blir ikke saken bedre av at mailen starter med å tituere meg med kun mitt fornavn, forklare pent innpakket at jeg kan kose meg med julegaven fra falck, de dekker ikke dette, for å avslutte med å fortsatt ønske meg en god dag.
I en slik setting, blir disse i utgangspunktet filletingene, ytterst provoserende.
MEN, utover å innrømme at jeg ikke leser det jeg tydeligvis burde, så vil jeg alikevel komme med et budskap, utover å slenge dritt om codan (som i mine øyne faktisk er et mindre bra selskap - forklaring følger...).
Jeg betaler 25.000 pluss i forsikringer i året. Utover falck hjelp to eller tre ganger, har jeg maksimalt med bonus på alle kjøretøy, og har ikke mottatt noen utbetalinger i det hele tatt. Derfor anser jeg meg selv som en god kunde.
En telefon til DNB gjorde at jeg fikk en åpenbart bedre forsikringspakke til 5.000,- mindre enn hos Codan.
Jeg fikk forresten vite at de yter gratis hjelp på hjemmeadresse også, selv om du bare har delkasko.
Hadde jeg ikke fått avslag fra codan i dag, ville jeg aldri ha tatt den telefonen. Moralen er, sjekk hva som står med liten skrift, og det aller viktigste, ta og undersøk grundig hva de forskjellige selskapene tar betalt, og hvilket produkt de faktisk tilbyr. Flere av de forsikringene jeg bestilte i dag, har bedre dekning enn ex-selskapet.
De forsikrer forresten dyre klokker også, noe codan ikke gjør (verdi maks 50.000,- mener jeg det er ).