Forslag til første klokke - Aviation inspirert

Medlem
9. okt. 2014
Hei

Ny på forumet her, men hører fra venner det er mye bra kunnskap og råd her inne.

Jeg er en 35 år gammel mann som etterhvert har utviklet et ønske om å anskaffe meg klokke. Har hatt diverse sportsklokker opp gjennom, men aldri brukt klokke fast.
Iforhold til hvilken klokke jeg er ute etter kan jeg prøve å gi et litt bedre bilde samt ca. budsjett jeg tenker meg. Er ferdig utdannet privat helikopterpilot og blir ferdig kommersiell helikopterpilot til våren. Jobber ikke som pilot pt, men håper det blir en realitet i framtiden.

Er på jakt etter en klokke som har link mot aviation og gjerne spesifikt mot helikopter. Den trenger ikke masse fancy funksjoner, men GMT tid eller to tidssoner er gunstig, dessuten at den er grei å lese av under flight (funksjonell).

Har sett på litt forskjellige sålangt:

Ben&Ross GMT (mistenker jeg går fort lei av shapen)
Victorinox Alpnach
Breitling Aerospace (har litt trøbbel med å like Breitling som merke)

Har sett for meg å bruke mellom NOK 20.000 - 50.000. Pt heller jeg mot å kjøpe Alpnach da den ikke er rådyr og heller lete etter den ideele aviation/helikopter klokke over litt tid.

Hvis noen har forslag og råd til en nub innen klokker er det bare å hive seg på tråden

Mvh
Morten

et åpenbart valg er jo en TESTAF sertifisert klokke fra Sinn!
vanskelig å finne noe mer aviasjons-relatert enn det, selv om det ikke er spesifikt for helikopter.

103-Ti-UTC-TESTAF_V.jpg

857-UTC-TESTAF-LH-Cargo_V.jpg

Du må få deg en SINN 857 TESTAF Lufthansa.

http://www.sinn.de/mobile/en/Modell/857_UTC_TESTAF_LH_Cargo.htm

Jeg fikk min i går, og den er smashing! Hadde jeg vært pilot, hadde det i alle fall vært en no-brainer.

Edit: Jeg har det på samme måte som deg mht. Breitling, men jeg har en Aerospace, og den er innafor. Diskrét og en skikkelig beater (har hatt min i 14 år, og aldri hatt noe tull med den) . Men jeg synes altså at du bør satse på en mekanisk klokke.

2014-10-08%2016.19.19_zpsfph56skj-1-1.jpg

Redigert:
En klassiker; Helt klart Rolex GMT Master.
Klokken som Rolex utviklet for PanAm på 50'tallet. Den måtte kunne vise tre tidssoner, noe den også gjør!

Her får du et klassisk ur med fin historie!

Gratulerer, forresten!

:cool:

Wow, mye bra forslag her. Fra å være middels interessert i klokker merker jeg nå dette kan bli en morsom jakt. Fikk også tips om å sjekke ut Bremont og Schofield.
Leste den tråden det ble linket til. Kjenner meg igjen i at det er lite praktiske behov en klokke trenger å fylle som "pilotklokke". Den må tåle en støyt, lett å lese, tydelig og klar om natten. GMT er greit å ha for flightplanning, men den dagen jeg har behov for flere tidssoner kommer neppe da jeg flyr maskiner med 3 timer oprasjonstid.

Tar med meg alle tips og fortsetter jakten. Gir en update når jeg har kjøpt ;)

-M

...fordi budsjettsprekk er greia vår her på TS...

IWC-Big-Pilot-Perpetual-Petit-Prince-IW502802-01.jpg

Big pilot.
Så har du noe å spare til når pilotlønna begynner å tikke inn på konto.;)

Hvis du ikke trenger gmt, er det jo bare å kjøpe en Sub.

Todda

Second that.

Stowa er en av de opprinnelige produsentene av B-Uhr. Selvsagt kan man gå for en original på 55mm (hvis man er 3 meter høy og har håndledd som tømmerstokker), men en ny-utgivelse på passelige 40mm er absolutt noe å vurdere. Personlig har jeg veldig lyst på en Baumuster:

Flieger-Baumuster-B-2_100KB.jpg

Røverkjøp spør du meg. €840? Samme som en heftig tur på byen (omtrent).

Hmm. Ser at OP er på jakt etter ei bruksklokke ift å være pilot. Ja da snakker vi om noe helt annet.

Piloter jeg kjenner sverger til quartz (selvsagt) eksempelvis Breitling Emergency osv, men det finnes også mekaniske klokker som er rettet mot pilot/helikopter/SAR markedet. Her kan f.eks. Marathon nevnes. De leverer klokker til diverse militære enheter i USA og andre land.

Eksempelvis har du GSAR-modellen WW194014 som følger spesifikasjonen for en "General Purpose Watch" utarbeidet av det amerikanske forsvarsdepartementet.

chronoAuto_02426_1.jpg

csar4.jpg

Redigert:
Mine råd er forholdsvis enkle:
Du må ha chronograph for å time forskjellige intervaller. Alternativt chronograph med flyback eller kun flyback som glashutten det ble linket til lenger oppe.
Alternativt kan du ha en dobbelchrono/split seconds om du ønsker å time to seanser samtidig.
To tidssoner er kurrant. Med mulig oljeutbygging nordpå bør du vel ha day/night funksjon for når du skal jobbe på spreng under mørketiden?

;)

Det er mye fint å lære om innen denne hobbyen, og velkommen.

Mine forslag er:
Vintage heuer bond. Chrono.
Zenith el primero
Breguet type XX
Omega speedmaster (Alaska eller dark side of the moon?)
Panerai Monopulsante 8-days
Panerai 320
Rolex gmt pepsi
Breitling top time
Universal Genève polerouter
Longines lindbergh Atlantic

Velkommen