Forslag til min aller første speilreflekskamera!?

Medlem
22. mai 2009
Sted
Oslo.
Hei folkens!

Som tittelen si har jeg lyst å kjøpe min første speilreflekskamera
Er ærligtalt HELT grønn på det feltet! Har ikke en snøring på hva er forskjellen på de tusenvis av kameraer der ute :roll: !
Kameraet skal brukes til "hobby" fotografering og litt leking :mrgreen:

Men det som er viktigst for meg er følgende :

- Pris selvfølgelig ( kan godt tenke meg en brukt på Finn.no)!CA. 3000kr
- Brukervennlighet
- Funksjoner(Trenger bare basise funksjoner)
- Ergonomien

Etter litt research fant jeg fort ut at disse er kanskje i min kategori, Men hvilken!?!? :roll:

-Canon EOS 1000D
-Nikon D60
-Pentax K-m
-Panasonic Lumix G1
-Sony A-200
-Olympus E-520

Setter pris på litt hjelp :mrgreen:

Takker

Hei,

Min bror har foto som hobby og han bruker div. Nikon speilreflekskamera! Så derfor kjøpte jeg en også. Liker det veldig godt, brukervennlig, og tar gode bilder av klokkene mine!

Men jeg trur det er viktig og prøve de i hånden, kjenne hvordan det føles- For meg ble noen av konkurrentene for puslete. Ellers har vi alltid tester på http://www.akam.no/tester/.

Mitt kamera var forresten veldig gunstig priset på Elkjøp.

Lykke til
jmh

Takker gutta for tips...Og jeg som trodde å velge ut riktig klokke var vanskelig , NOT :mrgreen:

Jes, etter mye lesing og research så kom jeg fram til disse to alternativene : Nikon 3000D og Canon 450D! Men har ikke bestemt meg ennå..Expert har en bra tilbud på Nikon for 3500kr! Så om jeg ikke finner andre bedre alternativer går jeg for Nilkon.

Jeg har et Nikon D60 som jeg er veldig fornøyd med til mitt bruk. Uansett er det fotografen som tar bildet.. ikke kameraet, så de fleste vil være fornyd med et kamera i denne prisklassen!

Auto skrev:
Jeg har et Nikon D60 som jeg er veldig fornøyd med til mitt bruk. Uansett er det fotografen som tar bildet.. ikke kameraet, så de fleste vil være fornyd med et kamera i denne prisklassen!

Så sant!D60 er vel den gamle versjonen av den nye D3000!?Holder det med orginal kiten eller har du kjøpt objektiver i ettertid!?

Takk ArthurF :D
Men målet er å kjenne kameraet inn og ut å ikke anvende "auto" knappen så ofte
Har fått en bra deal på Finn.no! Men fortsatt i tvil om jeg skal kjøpe en brukt kamera elr ny kamera :?: :!: :?: Nikon 3000d elr Canon 450D :!: :?: Nesten som om man skal velge mellom Certina/viktorinox elr Seamaster/PO elr chrono/Diver :mrgreen:
Hørtes det kjent ut eller!? :mrgreen:

Men en ting er jeg sikker på at min første speilrefleks kommer i løpet av uka..begynner å bli ganske utålmodig nå :mrgreen: !

Hva enn du gjør når du skal kjøpe objektiver følg regelen "Buy nice, or by twice"

Er ikke noe vits å kjøpe en 70-300mm til noen få tusenlapper. For det første er ikke objektivene veldig lyssterke, de er i tillegg ikke noe skarpe og sliter veldig med kromatisk aberasjon.

Når det kommer til Nikon vs Canon så går det mest på personlig preferanse. Jeg ville gått til en butikk og prøvd ut begge kameraene og se hvilket du liker best med tanke på button-layout osv. jeg er størst fan av nikon med tanke på hvor de har plassert knappene osv.

Men, nå har jo jeg hatt nikon i 5 år så jeg har vel kanskje ikke så mye å si annet enn : Kjøp Hasselblad :mrgreen:
2129268776_ddf3e25795.jpg

Analog film er sykt mye kulere enn digitalt, fordi man får ikke denne looken med digitale kameraer :)
3369742471_f5679ce6b2.jpg