Forslag til sommerferie 2014?

fjk

Medlem
5. feb. 2010
Sted
Bergen
Julen har akkurat passert og det er definitivt tid for å begynne å tenke sommerferie.

Min samboer og jeg ønsker oss noen uker i et sommervarmt strøk. Hvor turen går er ikke så farlig så lenge det er i Europa(ish). Fortrinnsvis et lite, privat og sjarmerende sted å bo, med høy/bra standard og service. Er absolutt villig til å betale for minst mulig kjas og mas...

Det å feks kunne unngå matsal, og kunne nye en god frokost ute, er absolutt noe som foretrekkes, uten at dette er noe definitivt krav. Strand/sjø i nærheten også - foretrekkes men ikke noe krav.

Setter stor pris på alle forslag!

(Og ja, forresten... Umiddelbar nærhet til AD er absolutt å foretrekke! ;)

Var i Kroatia, Bosnia og Montenegro i august. Oppsummerer kort:
Kroatia - strandliv og italiensk-aktig. Øyene i nord er topp, med mange aktiviteter. Øya Brac er mindre party enn de andre har jeg inntrykk av. Vi koste oss på Bol en uke.
Det er en ganske bra AD i split (der du tar fergen ut til øyene fra) IWC osv...
Om du vil være sydligere i Kroatia vil jeg anbefale Cavtat. 3 min fra Dubrovnik flyplass. Gode restauranter (spesielt den spesialiserte sous vide restauranten) 20 min til Dubrovnik for shopping, og kort vei til Montenegro med leiebil.
Å dra til kontor med bading i kotorbukten er "helt ok" som i... Veldig fin opplevelse.
Bosnia var magisk, og spesielt mostar var flott. Er du der i august må du dra til Sarajevo under filmfestivalen.

Ha en fin ferie:)

Kan varmt anbefale Luxury Bed and Breakfast in the South of France i den lille franske landsbyen Pezenas. Hotellet har bare 5 rom og har bl.a. en flott takterasse (som vi hadde helt for oss selv da vi bodde der i fjor sommer).

Hotellet drives av den fantastiske damen Babette og hennes mann. De bor der selv sammen med en hund og en katt. Det er riktignok spisesal, men med bare fem rom blir det ikke som en vanlig hotellmatsal. Med så få gjester kan det også godt tenkes at ingen andre spiser samtidig med deg. Frokosten er forskjellig fra dag til dag, alt etter som hva Babette har bakt den dagen.

Hver kveld kl. 19 serverer Babette noen lokale viner og litt lokal mat, samtidig som hun gir tips til restauranter det er verdt å besøke.

Pesenas ligger i Languedoc, og hvis du leier bil er det bare ca. 20 minutter til Middelhavet og en drøy time til spanskegrensen. Andorra er vel ca. 2-3 timer unna, og der finner du mange ADer med gode priser. I tillegg er det ihvertfall Rolex ADer både i Béziers 20 min. unna og Montpellier 40 min. unna.

Mens jeg sitter og skriver dette merker jeg at jeg har veldig lyst til å legge sommerferien her i år jeg også. Kanskje vi sees. :mrgreen:

Jeg må ta sjansen på å anbefale L'auberge du Vieux Château i Cabris i fjellene inn fra den franske Rivieraen. De har 4 rom over en restaurant med en fantastisk terrasse og et glimrende kjøkken. Jeg har ikke bodd der selv pga husrom hos slektninger i området, men jeg har vært ofte på restauranten som er en av mine favoritter og betjeningen er kjempemessig - og snakker godt engelsk.

Togtur til Jura utenfor Geneve. Fantastisk natur, og veldig koselige småsteder.

Dersom du har sett filmen Chocolat(og likte fjellandsbyen) er dette en topp tur. én uke er kanskje litt lite der, men du får se veldig mye koselig og spennede på turen. I tillegg er det jo dette området alle klokkefabrikkene ligger(Jura -> Le brassus.)

Jeg er stor fan av den franske rivieraen, og ferierer selv her hvert år. Yndlingsplassen foreløpig er Cannes, men det finnes jo et utall sjarmerende småbyer langs kysten her. Vi ferierer i Frèjus/st. Raphael, hvor vi disponerer leilighet, og det kan også anbefales, spesielt hvis du vil slippe store folkemengder og overflod av turister.

Når det er sagt, er AD viktig for deg, er nok Cannes et paradis. Der har du alt hjertet begjærer av klokkemerker- og butikker :)

Jeg er stor fan av den franske rivieraen, og ferierer selv her hvert år. Yndlingsplassen foreløpig er Cannes, men det finnes jo et utall sjarmerende småbyer langs kysten her. Vi ferierer i Frèjus/st. Raphael, hvor vi disponerer leilighet, og det kan også anbefales, spesielt hvis du vil slippe store folkemengder og overflod av turister.

Når det er sagt, er AD viktig for deg, er nok Cannes et paradis. Der har du alt hjertet begjærer av klokkemerker- og butikker :)

+1

Kort vei til masse spennende, buss er en fin måte og komme seg billig hit og dit. :)

Har vært mye i Cannes, @Omen og @Bluebear. Som dere liker vi oss veldig godt der - spesielt med tanke på klokkeutvalget (minus prisene), men synes det blir veldig "masete" på midtsommers. Skal man ligge på stranden må man enten gå for privatstrand som også koster deretter og ikke alltid er like enkelt å få plass på, eller en smikkfull offentlig strand. I tillegg til overfylte gater og litt vel mye "se og bli sett"-faktor så blir det litt i overkant i fellesferien. Mai og september/oktober synes jeg er perfekt, men da er jo været også noe ustabilt... Har dere erfaring med å "holde hus" i området rundt?

Redigert av en moderator:
Takk for tipset, @Entropy. Mange som taler varmt om Kroatia/Bosnia. En Bosnisk kamerat av meg har alltid anbefalt det på det varmeste og forfalt om at Kroatia som feriestedet for dem. Skal sjekke det ut nærmere :) Er det noe spesielle steder/hoteller du vil trekke ekstra frem (fortrinnsvis i nærheten av sjøen/strand)?

Må si jeg falt veldig for det stedet, @runes! Så utrolig "stille" og koselig ut. Iom det er 20 minutter å kjøre til stranden, er det basseng/solstoler på hotellet?

Hvilke type ferie representerte steder for dere? Var dere kun innom noen dager eller hele "ferien", bading og soling, utflukter, etc.?

Må si jeg falt veldig for det stedet, @runes! Så utrolig "stille" og koselig ut. Iom det er 20 minutter å kjøre til stranden, er det basseng/solstoler på hotellet?

Hvilke type ferie representerte steder for dere? Var dere kun innom noen dager eller hele "ferien", bading og soling, utflukter, etc.?

Ingen basseng eller solstoler på hotellet dessverre. Det ligger midt i en liten fransk landsby. Vi var der dessverre kun i tre dager på vei (riktignok en liten omvei) fra Paris til Nice. Dagene ble tilbragt stort sett på kafeer/restauranter i landsbyen, eller på takterassen med kald rosévin fra vinhandleren og skinke/ost/etc. fra markedet. :)

Det er også litt av grunnen til at vi vil tilbake. Kanskje leie en bil og kjøre rundt i nærområdet. Dra til Middelhavet for å bade, kanskje en tur til Spania osv.

Har vært mye i Cannes, @Omen og @Bluebear. Som dere liker vi oss veldig godt der - spesielt med tanke på klokkeutvalget (minus prisene), men synes det blir veldig "masete" på midtsommers. Skal man ligge på stranden må man enten gå for privatstrand som også koster deretter og ikke alltid er like enkelt å få plass på, eller en smikkfull offentlig strand. I tillegg til overfylte gater og litt vel mye "se og bli sett"-faktor så blir det litt i overkant i fellesferien. Mai og september/oktober synes jeg er perfekt, men da er jo været også noe ustabilt... Har dere erfaring med å "holde hus" i området rundt?

Dersom Cannes blir for folksomt, show-off og VARMT (spesielt i slutten av juli), noe jeg tildels kan være enig i, er overnevnte byer: Frèjus/st. Raphael fine å feriere i. De ligger kort unna hverandre, og er to ulike plasser. Frèjus er litt av hva jeg foreløpig vil kalle uoppdaget perle, ihvertfall for nordmenn. Hender jeg møter på norsktalende her, men det tilhører sjeldenhetene, og de er ikke av typen som går med flagget på brystet og løper fulle igjennom gatene:)
Koselig gamleby med mange smale gater, og ellers mye leilighetsbygg hvor det bor franskmenn. Veldig rolig plass hvor det ikke skjer så mye, noe som passer meg bra noen uker i året. Stort tivoli ved havet om sommeren. Vi har vår base her når vi er på ferie.

St. Raphael har litt mer bypreg over seg, med et større utvalg av butikker som selger klær, solbriller klokker osv. En bra AD her som har mye fint i vinduene. Har aldri våget meg inn igjennom den doble slusen med ringeklokke som de bruker:p
Denne byen ligger også litt nærmere havet enn den øverste delen av Frèjus.

Det er som du har erfart, også tettpakket på de offentlige strendene her om sommeren, og det virker som noe det er vanskelig å unngå. Her har du imidlertid mange kilometer med strand, som du burde klare å finne en plass på. I tillegg går det tog herfra i retning Både Nice og Marseille, i tillegg til ferje til st. tropez, hvis det skulle friste med en utflukt eller ti:)

Disse er ikke plassene er ikke så store, så utflukter er nok å anbefale med mindre du ønsker å bli drittlei i løpet av 2-3 uker.
Håper dette bidrar litt:)

Edit: post nr 100. Hurra!

Du liker jo å bli sett du, fjk ;)

Skal til Sardinia en uke, også har jeg en åpen uke.. Følger mao med på hva som blir skrevet i denne tråden.