Fortell meg om Royal Oak

Medlem
18. aug. 2008
Sted
m
Det er vel ikke den blant oss som ikke beundrer og respekterer Gentas klassiske modell. Har vært forelska i den selv helt siden jeg så en kar på flyet som hadde en Jumbo der enhver rette kant var slitt ned etter mange år i bruk.

Kunne godt tenkt meg å prøvd i eie modell 15300 eller nevnte jumbo 15202, men savner et mer objektivt syn på klokka - spesielt fra tidligere eiere. Siden en slik klokke evt. måtte handles på "postordre" er litt research nyttig.

En åpenbar "feil" med designet for meg er at lenken mangler mikro-justeringer. Liker godt å ha god kontroll på klokka og ikke at den dingler frem og tilbake. Men heller ikke for tajt.... Planet Ocean gikk i sin tid rett på Finn.no siden den hadde for høy caseback kombinert med for løs lenke.
Min SMP titan funker ok her, siden den er så flat og lett.
En annen ting er størrelsen. Noen som har opplevd at den er for lang ? Som vanlig er det umulig å vurdere utfra wristshots på macronivå. Men håpet er jo at den skal passe på for et håndledd i størrelse 7".

Så er jeg kommet til paranoiafaktoren. Kjøper man en ny-i-boks RO regner jeg kanskje med man går ekstra forsiktig gjennom dørkarmene ? Det er det store problemet med å være kronisk flipper....
Med en godt brukt en slipper man det problemet, men kan kanskje få seg en gedigen overraskelse når den skal på service ?

Jeg kunne også tenkt meg å høre mer fra eiere eller tidligere eiere. RO er på nåværende tidspunkt neste i rekken. Er det f.eks noen der ute med en 36mm?

Jeg har også gått å lystet på denne klokken. Prøvde 15300 hos Bjerke for en stund siden og var ikke helt konfortabel med hvordan den lå på håndleddet. Den virker mye større enn sine 39mm. Det er 15202 jeg virkelig har lyst på. Alle sier den ligger mye bedre på håndleddet, men jeg har ikke prøvd den selv. Dessuten er den finere synes jeg. Den blå fargen på denne ser fantastisk ut.

Kort kommentar fra meg.

Tror nok dette er et "enten-eller"-issue. Egentlig.
Er du i tvil, så ikke kjøp. Så enkelt er det. Føler du det ikke er "match" for deg, så er det ingen grunn til å "tøye strikken".

For egen del - med ca 7,5" - er dette et perfekt ur.
Det er riktig som påpekt; - den virker større enn sine 39/40mm. Så snart en kasse begynner å få vinkler, virker den større enn en helt rund kasse.
I tillegg er integreringen av lenken i kassen et viktig element som bidrar til en mer kompakt og kraftigere finish enn andre ur med lugs.

Jeg har selv hatt en 15300.
Den solgte jeg, og skaffet meg istedet min nåværende Royal Oak Dual Time, modell 26120ST.OO.1220ST.03.
Dette på grunn av komplikasjonene. Forøvrig bidro modellskiftet og komplikasjonene også til at kassen ble tykkere, og uret er følgelig kraftigere/høyere enn 15300-serien.

Dette har på ingen måte endret urets "fit" på hånden. For meg funker det helt perfekt.

Og forøvrig; - jeg ville aldri desevauert et ur som følge av risiko for "close encounters" i dørkarmer. Da hadde jeg gått i meg selv og vurdert andre tiltak.....;)

Her et wristshot av min:

34f7f27f-1.jpg

Takk for "kort" svar :)

Jeg pleier å si at er det tvil, så er det ingen tvil. Men det må være etter en del dagers nærkontakt.
Jeg har vanskelig for å danne meg et endelig inntrykk av en klokke etter AD besøk. Flere ur jeg har elsket både på avstand og på nært hold har falt gjennom når de først har kommet i eie.

Ender nok med å handle før eller siden - virker som om det er eneste kur :)

Jeg har også gått å lystet på denne klokken. Prøvde 15300 hos Bjerke for en stund siden og var ikke helt konfortabel med hvordan den lå på håndleddet. Den virker mye større enn sine 39mm. Det er 15202 jeg virkelig har lyst på. Alle sier den ligger mye bedre på håndleddet, men jeg har ikke prøvd den selv. Dessuten er den finere synes jeg. Den blå fargen på denne ser fantastisk ut.

Jeg er helt enig i at en 15300 virker som massive 39 på hånden. Det er derfor jeg lurer på en 36mm (evt 37 selvsagt).

På mitt håndledd sat ikke 15300 så godt. Så den måtte gå, selv om jeg stadig angrer :D Dette er et ur som må prøves på hånden, uten tvil.

Jeg er helt enig i at en 15300 virker som massive 39 på hånden. Det er derfor jeg lurer på en 36mm (evt 37 selvsagt).

Jeg prøvde en RO 37 mm (14790) på et av NURK møtene. Den klokken er undervurdert og atskillig bedre priset enn 15300. Den mangler selvfølgelig innsyn til det fantastiske urverket, men det kunne jeg nok leve med.

Jeg prøvde en RO 37 mm (14790) på et av NURK møtene. Den klokken er undervurdert og atskillig bedre priset enn 15300. Den mangler selvfølgelig innsyn til det fantastiske urverket, men det kunne jeg nok leve med.

Jeg trodde 14790 var 36mm? Uansett veldig enig. Derimot vanskelig å få tak i, såvidt jeg har opplevd.

For meg må RO ha den "riktige" skiven. Men ser for meg at 36 mm er nok og gir betydelig presence på armen.

Jeg har eid ap 15300. Fanastisk ur og urverk.

Jeg har letet etter den ca. et år før jeg fikk tak i den. Den ser og føles en helt annen klasse ift rolex.
Når man sammenligner finishen til AP med hvilken som helt Rolex, kan man nesten si at Rolex "mangler" finish.
Både utvendig og innvendig. Tror ca. 20% av verdien til AP ligger i finish og AP produserer ca. 30 000 årlig, mens Rolex produserer ca. 1mill årlig vha maskiner.

Submariner jeg hadde hadde ca. 1mm tykkelsesforskjell på "the lugs". Det irriterte meg litt. Dårlig kvalitetskontroll eller dårlig maskinarbeid, tenkte jeg da. Etter at jeg fikk tak i AP, fikk jeg lettere sjokk. Alt er i mm-presisjon. Alt ser perfekt lagt.

MEN, det er noen negative sider med 15300 også. Når man stiller klokken, er viserne altfor slake og er nesten umlig å stille klokken helt nøyaktig. Prisen er også litt vanskelig å forsvare, men må si at man får litt mer klokke for pengene enn Rolex, generelt.