Fortjeneste på salg.

Medlem
10. nov. 2008
Sted
Ski, Akershus
Er det noen som har kunnskap om hvilke fortjenester klokkeimportører/forretninger gjør på klokkene sine. Til hvilken prosent av utsalgspris må de betale produsenten? Hva med avgifter til staten osv. Er det de samme avgiftene som en privatperson betaler om man velger å importere en enkelt klokke fra utlandet?

Ikke det at jeg har tenkt til å starte opp noe, men er nyskjerrig på økonomien i det å drive klokkebutikk.

Det fleste forhandlere/urmakere kjøper klokkene fra en grossist som igjen kjøper de fra produsentene.

Eksempel:

Det koster kr 5000 å produsere klokken. Produsenten selger klokken til grossisten for kr 10000, som selger den videre til urmakeren for kr 14000. Urmakeren selger den i butikken for kr 20000. Mva betales både av grossist, forhandler og kunde, men grossist og forhandler får mva tilbakebetalt når de selger klokken videre. Det er ingen avgifter til staten utover mva.

ArthurF skrev:
Er dette reelle "tall" deBalzac?

Ville tro at produsentes "påslag" var MYE høyere og at det var mer beskjedent i ledd frem til "urmakeren".

Jeg har ikke 100% nøyaktige tall, men jeg vet at forhandlerne tar ca 40% i avanse på klokkene de selger. Fra klokken blir kjøpt inn, til den blir solgt kan det ta lang tid. Avansen skal dekke leie av lokaler, lønn til ansatte og fortjenesten til forhandleren.

Dersom jeg direkteimporterer:

Pris i sveits 5000,-
Påslag mva 1250
Totalt innkjøp 6250

Påslag utsalg 40 %= 2500,-
Pris i butikk 8750,-
Av dette mva 2187,5
Min avanse 6562,5
Minus utlegg for import 6250
Blir en reell inntekt på 312,5

Er ikke my å leve av her..
Har jeg tenkt riktig?

Nei, du får tilbake mva du betaler på import. MVA skal betales bare en gang, i siste ledd. Staten lopper deg, javel, men bare én gang.... Okke som, så tipper jeg at du legger på din avanse først, så mva. Slik at du får:
Innkjøp 5000
Avanse 40% 2000
Mva 25% 1750

Utsalgspris 8750, du tjener 2000 kr.

JonasV skrev:
Dersom jeg direkteimporterer:

Pris i sveits 5000,-
Påslag mva 1250
Totalt innkjøp 6250

Påslag utsalg 40 %= 2500,-
Pris i butikk 8750,-
Av dette mva 2187,5
Min avanse 6562,5
Minus utlegg for import 6250
Blir en reell inntekt på 312,5

Er ikke my å leve av her..
Har jeg tenkt riktig?

Regnestykket ditt er feil.

Innkjøpspris uten mva...5000
+25% mva..................1250
Innkjøpspris inkl/mva.....6250

Innkjøpspris uten mva...5000
+Avanse 40 %.............2000
pris i butikk uten mva....7000
+mva 25%..................1750
Pris i butikk inkl mva.....8750

Butikkpris inkl mva........8750
-innkjøpspris inkl mva....6250
- utgående mva..........1750
+ inngående mva.........1250
= avanse...................2000

Krille var raskere enn meg til å regne :D. Avansen er ikke en ren fortjeneste, men skal også dekke kostnadene til leie av lokaler, strøm, forsikring, lønn til ansatte, reklamekampanjer...

Takk. Det var mva som var litt vanskelig.
Men den såkalte avansen er vel skattepliktig i tillegg eller har staten tatt sitt nå.

Det spørs hva man kaller avanse, men som dekningsbidrag (? - det er lenge siden jeg hadde bedriftsøkonomi og regnskap på VGS :) ) er det ikke skattepliktig. Skatt tilkommer ikke før man har et positivt driftsresultat.

Avansen er forsåvidt ikke skattepliktig, men bedriften betaler skatt av overskuddet sitt. Så du kan si at avansen minus lønn, husleie og andre omkostninger er skattepliktig.

Bortsett fra Bjerke ser det ikke ut som det er noe å bli rik av..
Og det i kanskje tidenes beste år (siste 5-6 år) for salg av klokker.

Nei. Det er jo med et forbehold om at noen av selskapene kan være organisert annerledes enn hva man vet første øyekast kan tro. Fremleie/husleie/konsernbidrag osv. kan jo gjøre at noe av overskuddet ledes bort i andre selskaper, men for Alf Lie ser det jo ikke spesielt positivt ut - med negativ egenkapital.

Hei noen som har noe mer informasjon om dette i dag. Hva er innkjøpspris på omega, rolex, tudor, Certina etc.
Og hvor mange prosent i fortjeneste.

Hei noen som har noe mer informasjon om dette i dag. Hva er innkjøpspris på omega, rolex, tudor, Certina etc.
Og hvor mange prosent i fortjeneste.
Dette er tatt fra Habrings foredrag i HSNY for tre år siden. Hvor representativt det er, vet jeg ikke.
Screenshot_20230131-224453~3.png

Basert på min erfaring i detaljhandel vil jeg tro at det med urmakerne er som med alle andre, at man som oftest sitter igjen med en dekning på omkring 30% som er "helt greit", men som ikke nødvendigvis er veldig god butikk. Jeg jobbet i mange år i nisjebutikk hvor priser og interessenivåer kan sammenliknes med klokkehobbyister.
Spesielt de store merkene gav veldig dårlig dekning. På de aller største merkevarene, hadde butikken en bruttofortjeneste på 15-20% veldig ofte, som dessverre ikke er bærekraftig.

(Det førte forøvrig til en rar dynamikk med kundene, som sikkert så for seg at når de brukte over 60 000 kroner var det et vesentlig salg for økonomien vår, men som dessverre i praksis, siden det var et stort merke med dårlige vilkår, hadde et uvesentlig utslag på budsjettet foruten likviditet.)

Viktig å understreke at dette er ren spekulasjon basert på min erfaring i en liknende butikk. Kanskje det går bedre med urmakerne siden prisene er litt mer rigide og gjerne strengere bestemt av merkene?

Da jeg jobbet i en low end klokkebutikk hvor SEIKO var topp merket, betrodde sjefen meg at det var 50% avanse på klokkene vi solgte. Sikkert forskjell fra high end markedet. Dette er 20 år siden også.

• Liker
Reaksjoner: holmby