Fotokonkurranse - Februar 2016

4C9E2ED7-87F9-4C48-86E6-B8875609648A_zpsbrjws4nj.jpg

Takk for flotte bidrag. :)

Det er mange gode bidrag, også rent fototeknisk - og noen som bør jobbe mer med det fototekniske. Oppgaven var å representere temaet "Rødt, hvitt og blått" via foto. Det er flere måter å løse en slik oppgave på. Her er et utvalg av kun fire:

Den opplagte mk1
Det aller enkleste er selvsagt å velge 17. mai-metoden, men vi er fremdeles bare i februar, så en slik tilnærming blir for enkel.

Den opplagte mk2
En annen vinkling, kan være å sørge for at de tre fargene er klart avbildet sammen med klokka i et bilde - eller at klokka i seg selv inneholder fargene.

Den ikke så opplagte mk1
Man kunne løst oppgaven ved å avbilde en stemning / situasjon som representerer "Rødt, hvitt og blått" uten at fargene direkte var med i bildet. Dvs. motivet representerer "Rødt, hvitt og blått" i overført betydning. Ingen av bidragene ser ut til å ha valgt en slik tilnærming.

Den ikke så opplagte mk2
Subtil fargetilnærming. Her er det kun et par bidrag i tråden. Det er ett bilde som skiller seg helt klart ut for meg. Det er hvordan man har valgt å nyansere de direkte fargene rødt (rustrødt), hvitt (nøytralt stål) og blått (insert og partier i bakgrunnen) som gjør at @Entropy sitt bilde nedenfor er det som kommer ut på topp i februar. Plasseringen av Tudoren i bildeflaten, tomrommet nedenfor urkassen og dybden i bildet - samt at øynene kan unslippe bildeflaten helt øverst til høyre - bidrar også til at det var lett å velge dette som vinnerbildet. Skulle jeg endret en ting på bildet, så er det at man kunne holdt en reflektor (f.eks. kvittering, ark, e.l. fra lomma) på Tudorens venstre side for å naturlig lyse opp den siden.

Gratulerer til @Entropy

Tudor_patina_sub1_WEB.jpg

Tusen takk, dette var hyggelig:) helt enig i tipset om reflektor. Samtidig var det på en måte ønskelig å ha et så patinert fotografi med litt røffere utrykk enn jeg tror en reflektor eller blitz ville gitt. Jeg likte det organiske utrykket, i mangel på bedre ord.
Tusen takk for hyggelige ord og oppmerksomhet.

For ordens skyld , jeg takker ydmykt for 24mm Nato som premie.

Ønsker alle medsonere en god søndag.