Nytt år og nye muligheter gjør at 2018 krever et nytt kamera.
Jeg har lest en del i denne tråden, men tar gjerne imot innspill.
Er det mulig å finne et relativt kompakt kamera som tar gode bilder av mennesker i begrenset lys, flotte naturbilder og gode detaljbilder (les klokkebilder), og ikke minst mulighet for film?
Finnes et slikt kamera med enkel overføring av bilder til nettet, evnt til telefonen?
Dette blir nok kompromiss uansett. Vet heller ikke noe om budsjett. Mine raske forslag (som jeg kjenner veldig godt):
Sony r100 (Mener mk II er på tilbud til 2.990 nå - det er en god pris)
Fujifilm xt1, xt2, xt10, xt20.
Vil anbefale å tenke hvilken prioritet kravene dine har. Noen kameraer er bedre på noe. Andre på annet.
Bytta ut Nikon D7100 med Fuji XT20 (med 18-55mm) i sommer for å ha et kamera som er lettere å ta med seg på ferie, tur i skogen osv. Er meget fornøyd så langt, god kvalitet på bilder, grei størrelse. Tar litt tid å lære seg snarveier og funksjonshjul osv., men det kommer av seg selv om man bruker kameraet litt. Bruker stort sett skjermen på baksida både til å ta bildene, ikke viewfinder. Kan tiltes opp og ned, noe jeg bruker ofte. Kan filme i 4K, men kun 10 min av gangen. Bruker stort sett kun å filme noen minutter av gangen, så har ikke merket noe til dette foreløpig. Pluss for kul retrolook med sølv og svart
Det som trekker litt ned er batteritid (i hvertfall opp mot Nikon speilrefleks), plassering av batteri/minnekortluke hvis man bruker mye stativ. Har planer om å kjøpe et batteri til, så da løser det problemet seg.
Ligger noen bilder i fototråden her, og på instagramen min som er tatt med kameraet.
Sparker litt liv i denne tråden igjen.
Håper noen kan hjelpe meg.
Jeg er på utkikk etter kompakt systemkamera som reisekamera.
Har aldri eid et kamera på lenge og da var det speilreflekskamera til en billig peng, så dette er et område jeg er helt grønn på.
Kamera skal brukes til reise, familiebilder og stillbilder.
Det jeg har sett er at Olympus og Fujifilm har noen lekre kamerar med retro look som appelerer, men jeg har ikke snøring på om innholdet og kameraet i seg selv er bra.
Om det ligger noen gode kjøp i brukt markedet gjerne tips meg om det
Hei
Noen som har praktisk erfaring med løsninger for bulk/batch geotagging av bilder ? Leser om noen som har en GPS logger også synker man klokke på GPS/ kamera, etter turen eksportere man ruten fra plotteren til gpx og bruker tredjepart sw til å sette batch sette geotag på bildene.
Nysgjerrig på det praktisk rundt dette. Batteri kapasitet på GPS plotter, anbefalt merke , software , hvor enkelt er det egentlig, kost ?
Brukesområdet vil være lenger fotturer , ofte med begrenset tilgang til lading/strøm.
(Tenker å unngå bluethoot mellom telefon kamera).