Frederique Constant

Medlem
22. nov. 2009
Innlegg
197
Sted
Oslo
Hva synes folket her inne om Frederique Constant?

Jeg synes de har noen veldig pene klassiske klokker og det virker som om det er mye klokke for pengene.
Jeg var innom Tiedemann og prøvde noen av klokkene.
Prøvde blant annet en Maxime Manufacture Automatic, men den satt desverre ikke så godt på armen.
Ble litt forelsket i en Chopin special edition.

Et bilde av FC Chopin
chopin.jpg
 
Jeg har tittet en hel del på dette merket, både hos Tidemann og hos endel urbutikker i utlandet. Mange av modellene er veldig pene, med fint design og flott finish. Jeg var faktisk svært nær på å kjøpe en av Tidemann en gang (en variant av denne), men det viser seg at jeg ikke har noen særlig varig tenning på dressy ur. Det er dykkere og militærinspirerte ur jeg kommer tilbake til, og FC faller derfor gjennom på det.

FC har for øvrig tatt steget opp i manufakturdivisjonen, de lanserte for noen år tilbake en serie med egne inhouse-verk. Jeg tror faktisk det er mulig å bli den lykkelige eier av en FC med sveitsisk manufakturverk for <20000 kr også - det er det ikke mange andre merker som kan tilby! De rimeligste modellene inneholder modifiserte og umodifiserte ETA-verk.

edit: denne modellen har listepris på $2500 i SS, den har FCs manufakturverk FC-700

frederique_constant_maxime_lg_2.jpg


frederique_constant_maxime_movement_lg.jpg


edit 2: beklager, jeg babler avgårde. Skulle også tilføye at Chopinen du viser til er svært pen!
 
Pene ur, og hos Tidemann har de et godt utvalg. Likevel klarer jeg ikke helt å få fot for merket. Mulig at jeg bare er en merkefiksert snobb. Men det er noe generisk ved designene. Føler det samme mht Maurice Lacriox, pent men litt kjedelig. Og en ML har jeg til og med (riktignok en arvet quartz double dress, but still).
 
Jeg har selv en Maxime Manufacture Automatic (FC-700), og er strålende fornøyd med den. Ekstremt mye klokke for pengene, spør du meg.
 
Var innom både Tiedemann og på Protid i stortingsgaten i dag for å se på disse FC klokkene. For meg faller de veldig i smak siden urverket virket bra og prisen er megen overkommelig. Synes for min egen del at "Persuasion Heart Beat på aligator" er den fineste av dem (i henhold til pris). Prisen for dette uret er på Tiedemann 9500 +/- og på Protid 8500 +/-. Vurderer dette uret sterkt som mitt kommende dressur
 
Synes Maxime Manufacture Automatic var en veldig fin klokke som jeg gjerne skulle ha tatt i nærmere øyesyn. Pent dekorert urverk.
Likte formen på krona og "sunray" designet på skiva.
 
Mitt neste ur er etter planen et dress ur og per dags dato er Frederique Constant noe av det mer interessante. De har klart å overbevise både når det gjelder design og pris. Har kun hørt positive ting, både fra Tidemann og Thune:)
 
Jeg synes det er tydelig hvor de har hentet sin inspirasjon fra, ikke bare når det gjelder design men også i reklamen. Hadde jeg hatt veldig lyst på en Patek hadde det nok blitt en FC istedet med min lommebok.



001lfq.jpg
 
Skikkelig estetiske klokker. Eller rettere klokker jeg synes er veldig estetiske. Spørs om dette ikke blir penklærklokke for meg. Men det får jeg ta i løpet av høsten. Noen som vet hvem som er norsk importør? Og om evnt de har katalog med prisliste?
 
Skikkelig estetiske klokker. Eller rettere klokker jeg synes er veldig estetiske. Spørs om dette ikke blir penklærklokke for meg. Men det får jeg ta i løpet av høsten. Noen som vet hvem som er norsk importør? Og om evnt de har katalog med prisliste?

Norsk importør er Nortime AS, samme som importerer Tag Heuer, Raymond Weil, Zenith og Techno Marin.. Samt Rapport windere. www.nortime.no Ikke sikker på om det er noe priser etc der.. En stund siden jeg var innom nettsiden!