Gå på ski med automatisk klokke

Medlem
7. okt. 2013
Innlegg
32
Går dere på ski med klokkene deres?

Leste litt i instruksjonsboken til én PAM, og der stod det at min temp er -10.
 
Jeg står slalom, går på ski og måker snø med mine, selv i minus 20. Tåler de ikke det, har jeg kjøpt feil klokker ;)

Hvis du ønsker å følge instruksjonsboka, så skal det noe til å nå minus 10 PÅ håndleddet.
 
Jeg skal ut og teste explorern i kveld. Jeg hadde like gjerne tatt med Paneraien. Personlig tror jeg veldig brå endringer i temperatur er det "farligste", men det opplever ikke klokka så lenge du har den på armen:)
 
Gikk både Holmenkollmarsjen i -15 og Birken i tåkehelvete med en Orange Monster for to år siden, og den tok ikke skade av det... :) Klokke teller dog ikke inn i de 3,5 kiloene med skrot man må ha med seg i sistnevnte arrangement... :D
 
Går sikkert greit...

Rolex-Explorer-1997.jpg


902d9ffe8218540bb5ee9a73b67e6e18.jpg


;)
 
Tissot

Eneste problem jeg har hatt med kulde og klokke er med min T Touch. Vi var på vinter ferie og det var veldig kaldt. Jeg la klokke. I vinduskarmen for å måle temperaturen over natten. Det var sikkert mellom 20 og 30 blå. Dagen etter var viserene i ordentlig u synk.

Mekaniske har ikke hatt noen slike problemer

:cool:
 
Klokkemakeren

Kondens

Ved hurtig temperatursvingning oppstår et undertrykk i klokken som kan forårsake kondens. Du vil se duggdråper under glasset hvis uret har kondens. Gå omgående til urmaker der kassen vil bli åpnet for at fukten kan komme ut. Det forsvinner ikke ut av kassen uten at den blir åpnet. Hvis ikke det blir gjort noe med, vil duggen legge seg i urverket og ofte forårsake totalskade. Ingen ur er kodens sikre selv om de er vanntette.

Eksempler som kan utløse kondens:

Regn på en varm sommerdag med bare armer. Fra varm sommersol og ut i kaldt vann. Klokkemetallet og glasset kan bli veldig varmt i solsteken. Fra vinterkulde og til badstue. Under snømåking der klokken blir varm av kroppen. På skitur hvis man faller og klokkearmen kommer ned i snøen. Fra varm sommersol og ned i fryseboksen.
 
Mye rart her, men dette stemmer nok litt mer med virkeligheten:

'....Fathometre is a machine of great brawn but little brains. It can apply gigantic pressure but has no way of telling if there is a leak in a watch case. For that, a bit of simple science is involved. The watch case is removed from the Fathometre and moved to another Rolex testing machine that looks straight out of high school science class. The watch case is set on a small heating element that heats it to about 50 degrees Centigrade. After a few minutes, it is transferred, crystal down, to a cold pad that rapidly cools the watch off. Any moisture that leaked into the case during its ride inside the Fathometre will condense on the inside of the crystal and only a simple visual check is needed to see the results. Takahiro told me that some condensation is inevitable, given the inherent moisture in the air, but if that does not dissipate within a few seconds, there is most likely a leak. Luckily, our Submariner passed with flying colors.'

http://www.hodinkee.com/blog/under-pressure-a-look-at-rolex-water-resistance-testing

Ferdig snakka...
 
Jeg har en Garmin Fenix jeg bruker under trening. Denne logger blandt annet temperatur. Her om dagen var jeg ute og gikk en time på ski i under -15. Hadde da klokken på armen utenpå jakka. Laveste temperatur den logget var da 0 grader.