Gallet Multichron Calender. Har jeg gjort noe dumt?

Er det en urmaker på Østlandet med god greie på vintage jeg kunne fått til å ta en titt på denne 5 min for å bedømme litt?
Jeg har nå fått den i posten, og den ser overhode ikke så ille ut som bildene skulle tilsi. Og 2-tallet er mye mer helt enn på de forrige bildene. Jeg med min (dog manglende) kunnskap klarer ikke se noe særlig galt med den, med unntak av at sirklene ikke er 100% innenfor markeringene. Men selv det er vanskelig å se med det blotte øyet.
IMAG0782.jpg
 
Redigert:
Glem det med skiva. Klokken er sendt inn til rens nå, så får jeg se hva jeg gjør med skiven senere. Men mest sannsynlig viss noe blir gjort i nærmeste framtid, blir det å sende den hit. http://www.galletwatch.com/repair

Han jeg var i kontakt med tidligere i tråden sluttet å svare meg på mail etter jeg sendte bilder av skiven. Så kanskje han mente han ikke kunne gjøre det noe bedre selv. :)
 
Hør med Vidar på Kolborn ur, han har fikset flere for meg

Oppdaget ikke innlegget ditt før jeg kom på pc igjen.
Sist jeg var hos Vidar så mener jeg han nevnte noe om at den yrkesgruppen som fikset/tegnet skiver her i landet lå 7 fot under?

Men han har selv tegnet opp igjen skiver for deg altså?
 
Ja du sier noe:)

Når det gjelder Gallet chronoen din så ville jeg latt skiven være som den er, gi verket en service og bær klokken med rak rygg.

Enn så lenge blir nok det planen (frem til jeg evt finner det for godt å levere den til gallet selv, ettersom de kan gjøre det for 350USD). Min lokale urmaker har fingrene i den nå og gir den en full rens av urverk og kasse, samt justering selvsagt. Jeg mener timegraphen demmes sa at klokken lå på -59/60 sek per dag og amplitude på under 100!! :eek:
 
Oppdaget ikke innlegget ditt før jeg kom på pc igjen.
Sist jeg var hos Vidar så mener jeg han nevnte noe om at den yrkesgruppen som fikset/tegnet skiver her i landet lå 7 fot under?

Men han har selv tegnet opp igjen skiver for deg altså?
Tenkte på urverket her jeg da.. :)
 
Tenkte på urverket her jeg da.. :)

Aha. Ja jeg har tenkt på å opprette et slags kundeforhold med han. Men det er veldig langt å dra til Kolbotn fra Hønefoss, så for å være helt ærlig bruker jeg faktisk bare min lokale Bjørklund da jeg har veldig god tone med dem. Deres urmaker sitter så vidt jeg har fått med meg (dersom jeg husker rett :rolleyes: ), i Oslo og heter Ronny.
Så langt har jeg i utgangspunktet vært fornøyd med arbeidet som er gjort. Og visse småting får jeg kundebehandleren min i butikken til å ta, ettersom han selv er langt over middels interessert, og syntes det er utrolig gøy når jeg kommer innom med diverse rariteter.
Over tlf i sta så fikk han iallfall bekreftet at nevnte "Ronny" ikke skulle ha noen problemer med å serve 72C urverket. Så da har jeg betrodd det til dem.

Jeg regner med de fleste her inne antakeligvis har store betenkeligheter med slike kjeder til klenodiene sine? :rolleyes::D
 
Dette syntes jeg er litt kjipt....
Full Service hos Gallet koster for ordens skyld på denne klokken ca 950 usd. I tillegg til dette vil det tilkomme 350 usd for restaurering av skiven.

Hva tenker folket?


Dear *****

Gallet does not supply parts or dial restoration separate from full service.

Our apologies for this inconvenience.

With our best regards,

The Gallet Watch Company
United States Service Department
Tel: 855-5-GALLET (855-542-5538) ext. #2
Fax: 888-678-0669
http://www.GalletWatch.com


*Briefly describe your watch *:*
Gallet Multichron Calendar 1946-1955

*Describe the condition of the watch and needed service *:*
Hello. I have a old Gallet Multichron Calendar with the signed Valjoux 72C
that currently is at my watchmaker for a restore. But the dial has had a
bad redial jobb some time in the 1980´s (probably at its last service in
1981), so I was wondering if it would be possible to ship my dial to you.
So I could have it properly restored the way it is supposed to be. The
number is 43482 on the outside of the caseback, and 452 on the inside. What
does this mean? Is it the serial and reference number? Regards *****
p.s I could email you pictures of how the dial looks.
 
The 18 steps of the Complete Maintenance Service:

1.) Open the case, remove the dial (face) and the movement.
2.) Disassemble the case (crystal, pushers, crown, tube, bezel etc.).
3.) Ultrasonically wash the case.
4.) Restore the case to as close to original factory condition as possible.
5.) Re-assemble the case using new parts (crystal, tube, gaskets, washers, etc.).
6.) Remove the dial (face) and hands from the movement .
7.) Completely disassemble the movement into its individual parts.
8.) Inspect parts for signs of deterioration, wear, or needed repair.
9.) Replace or repair all deteriorated or worn parts.
10.) Ultrasonically wash all parts of disassembled movement.
11.) Re-assemble and lubricate movement with manufacturer specified lubricants.
12.) Test and adjust the movement to original specifications.
13.) Re-fit the dial and the hands.
14.) Re-install movement to case.
15.) Perform final testing and adjustment of movement for optimum timing and function.
16.) Close the case and test the water-resistance (water-resistant watches).
17.) Install new professional grade or military specification strap.
18.) Perform final inspection before returning the watch to the client.
 
Jeg hadde sendt den avgårde til Gallet!

Når den kommer tilbake kommer den til å være strøken. Det er ikke utpreget billig, men klokka er lekker allerede. Og den vil bli en liten perle når du vet at den er så god som den kan få blitt.

Du vil i tillegg slippe vintage-angst for om du gjør mer skade ved å bruke den. Med en fabrikk service og restaurering vil den i tillegg øke kraftig i verdi siden den allerede er "restaurert" med en ikke helt heldig ommaling av skiva. Du får tross alt en strøken vintage kronograf med kalender for det ekstra utelegget. Nå har du en ganske fin kronograf der du kommer til å se at ringene til subregistrene er skeive hver gang du bruker den.

Lykke til med valget
Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher