Gammel klokke – hva skal man gjøre?

Medlem
3. juni 2011
Innlegg
29
Sted
Nordwesten
Hei,

Få presentere meg selv først til tidssonen, før jeg fyrer litt løs med spørsmål.
Jeg er snart 33 år gammel fyr og jobber med forsikringer i byen kjent for sin jugendstil Ålesund. Hadde klokkedilla i tenårene, og var ofte på besøk hos Gordon Selmer Nord da han var aktiv og drev urmaker fortetning på Tonsenhagen i Oslo. Første lønninga man fikk fra Aftenposten som avisbud gikk til å kjøpe seg en Certina DS, og dette var 1993/94 engang.

Klokkeinteressen forsvant den dagen man fikk lappen og det ble bil for alt det var verd, selv om klokker er noe som alltid har fasinert meg. Turen som 19 til Genève er noe jeg kommer til og huske så lenge jeg lever.

Men i herrens år 2011 fikk jeg interessen tilbake da jeg fant min bestefars Certina DS-2 som nå er sendt til Ossur Soleim for en service.

Men i går så kom entusiastklokka i posten, en Sicura Cordura Sea Gull VTG Diver som ble kjøpt billig på eBay – laget en gang på slutten av 60 eller begynnelsen på 70 tallet.

Kassen, skiva, visere og lokket bak viser seg og være i bra stand med hensyn til alder, men klokka trenger en service. Jeg lurer veldig på om jeg skal sende den til Ossur i Oslo, men det virker ut som at han har nok og gjøre og ting tar tid. Er det noen her som har andre urmakere og anbefale?

En annen ting er at dette er en dykker/bade klokke, kan/skal man trykk teste ei klokke som er sann ca 40 år gammel? Til enkel bading, så holder det vel bare og bytte pakninger?
 
Hvorfor ikke spare pengene og bruke en lokal urmaker eks Chrono Karlsson på Moa eller Nelvik i byen (men Nelvik har hatt en tendense å gi litt skrapemerke på kjöpet ved service:( ). Trykktesting er et must da pleksin får litt mikrosprikker med åren og rust kan har skapet litt kanaler ved kasselokke og krone. Av og til må man hjelpe urmakern finne litt deler som de trenger, som regel på ebay eller spörre runt på forskjellige forum;)
 
Takk for svar begge to! :)

Jeg tok meg en tur i gågata i Ålesund for å finne den Rolex forhandleren som en gang fantest der, men det ser ut som at den er stengt/flyttet. Derfor så tok jeg meg en tur bort til Nelvik og snakket med en dame som jobber som urmaker der.

Vi ble enige om at klokka vil nok ha det best hos Ossur Soleim, og den ble sendt der per post etter at jeg hadde snakket med han per telefon.