Gammel klokke

Medlem
4. okt. 2010
For noen år siden arvet jeg et Omega gullur. Jeg er ikke spesielt interessert i klokker ut over det at den jeg bærer må være pen og funksjonell.

Jeg er ganske grønn på hva verdien på uret kan være. Årgangen er etter alt å dømme 1939, for min slektning ble 70 år det året og det er inskribert fra arbeidsgiveren "N.N på 70årsdagen", og "navnet på arbeidsgiveren"

Ut over inskripsjonen står dette: Øverst en trekant med Omega-tegnet og "Omega". Under dette "Fab Suisse - Swiss Made". 0,5cm under dette igjen "56", under det "14k". Under det igjen "0,585". Serienr (??) "7609648". Under dette igjen en form som en sko, og tallet "148".

Uret har to mindre bulker på en av sidene.

Jeg mottar gjerne råd fra leserne av forumet. En venn som er godt over gjennomsnittlig interessert i ur foreslo å poste her. Jeg har selvsagt også vurdert å ta det til en anerkjent urmaker for å få det renset og kanskje taksert.

Bilder er nok et must for å klare å ta denne skikkelig.
Hvertfall av skiven.
Men helst også av den siden du nettopp beskrev. Om du ikke er komfortabel med å ha det i et åpent forum kan du sende meg en PM med bildet så skal jeg se om jeg finner noe. :)

Verdimessig så har folk generelt sett for store forhåpninger, så ikke bli overrasket om du blir skuffet..

Hei

Takk skal du ha. Om den ikke er verd mye så får jeg bare beholde den selv. Det er uansett en vanskelig beslutning å selge - men lettere om det ligger penger i det.

Jeg prøver å få bilde i min postering, men finner ikke at det er mulig uten URL. Det har jeg jo ikke. Har noen forslag?

olemski

Dette var jo et flott dobbeltkapslet lommeur, regner med at det er
14 karat gull i alle lokk. Hvis du får det taksert blir det nok en høy
forsikringsverdi (20.000-30.000) men dette gjenspeiler dessverre
ikke reell markedsverdi. Det at uret er gravert trekker også litt ned.
Jeg tipper en 6-9000 kr. Det er jo uansett uinteressant forde man
selger jo ikke ting med høy affeksjonsverdi. En service på uret
ligger på ca 1500 kr og det syntes jeg at du skal spandere på det.

Lykke til

Dette var jo et flott dobbeltkapslet lommeur, regner med at det er
14 karat gull i alle lokk. Hvis du får det taksert blir det nok en høy
forsikringsverdi (20.000-30.000) men dette gjenspeiler dessverre
ikke reell markedsverdi. Det at uret er gravert trekker også litt ned.
Jeg tipper en 6-9000 kr. Det er jo uansett uinteressant forde man
selger jo ikke ting med høy affeksjonsverdi. En service på uret
ligger på ca 1500 kr og det syntes jeg at du skal spandere på det.

Lykke til

Stiller meg bak denne vurderingen. Men tror salgsverdien er lavere enn 6-9000. Tror nok et ugravert ur skulle slitt med å oppnå den prisen. 4-5000 tror jeg er mer realistisk for dette uret.

Men lommeur er ikke mitt interessefelt, så bøyer av om noen har mer peiling og mener noe annet. =)

Stiller meg bak denne vurderingen. Men tror salgsverdien er lavere enn 6-9000. Tror nok et ugravert ur skulle slitt med å oppnå den prisen. 4-5000 tror jeg er mer realistisk for dette uret.

Men lommeur er ikke mitt interessefelt, så bøyer av om noen har mer peiling og mener noe annet. =)

Jeg er enig, det er et snevert marked og en ting er jo ikke verdt mere enn det noen
er villig til å betale for det. men gullet står jo høyt i kurs idag;)

Takker alle for svar. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med det, for affeksjonsverdien er ikke stor. Uret tilhørte min grandonkel som døde før jeg ble født.

Enten bør jeg vel begynne å bruke det - noe som ikke er videre aktuelt - eller jeg bør selge det.

Takker alle for svar. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med det, for affeksjonsverdien er ikke stor. Uret tilhørte min grandonkel som døde før jeg ble født.

Enten bør jeg vel begynne å bruke det - noe som ikke er videre aktuelt - eller jeg bør selge det.

Vel, det er det kun du som kan vurdere. Ville vurdert å legge klokken på auksjon i så tilfelle. Mest sannsynlig å oppnå markedspris slik. Eventuelt kan du legge inn en minimumspris på smertegrensen din.

Vel..
Blomqvist har mye, har et godt navn og er seriøs..

De tar vel 20% for salg mener jeg. 1200,- vil jeg tippe for deg altså.
Grunnen til at jeg vil anbefale det er at ingen av oss vet nøyatig markedsverdien på lommeuret. Er jo alltid en risiko for at dette er noe markedet ønsker og at prisen dermed blir høyere.. Det vil i så fall en auksjon gjenspeile.

Alternativt kan du prøve å følge med på litt auksjonshus og se om du ser noe tilsvarende selge... Det er tidkrevende og det er fort gjort å bli klokkeinterresert i prosessen! ;)

Alternativt kan du prøve å følge med på litt auksjonshus og se om du ser noe tilsvarende selge... Det er tidkrevende og det er fort gjort å bli klokkeinterresert i prosessen! ;)

Ja det må vi for all del unngå!:D It might seriously damage my wealth