Gammelt herre-lommeur i gull.

Medlem
9. nov. 2018
Sted
Oslo, Norway
Først og fremst vil jeg takke for medlemskapet!
Dette er ikke til salgs! Men jeg lurer likevel på om det er noen som har noe info om dette dobbelkapslet herre-lommeuret i 14 karat gull?
Jeg prøver nemlig å finne ut historien til dette lommeuret. For det har vært i familien i flere generasjoner.
Kan det være noen der ute som for eksempel har tilgang til et oppslagsverk og kan hjelpe meg?
Det har original lenke - men lenken er ikke i gull....
Nummeret på innsiden av lokket er: 14181
Urverket tikker og går fremdeles, når den trekkes opp. Så lommeuret er i meget fin stand. Spesielt tatt i betraktning at dette lommeuret høyst sannsynlig er fra 18-hundre tallet.
Og hva kan forresten verdien på dette lommeuret være i dag?
lommeur0,1.jpeg
Lommeur0.jpeg
Lommeur1,1.jpeg
Lommeur1.jpeg
lommeur2,1.jpeg
lommeur2,2.jpeg
lommeur2,3.jpeg
lommeur3,1.jpeg
lommeur3,2.jpeg
lommeur5.jpeg
lommeur6.jpeg
lommeur7.jpeg

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Et meget pent lommeur som ser ut til å være i topp stand, ikke uvanlig da slike lommeur ofte blir tatt vare på. Selve urverket ser ikke ut til å være noe spesielt, så her vil verdien mest sannsynlig ligge på selve gullverdien. Iallefall i Norge der det er et begrenset marked på disse.

Vil tippe at affeksjonsverdien er vesentlig høyere enn salgsverdien.

Uansett en flott gjenstand som går i arv gjennom generasjonene, i vår familie har vi et lommeur i sølv fra midten av 1700-tallet som går i arv til eldste sønn.

Velkommen til TS

Flott ur! Jeg støtter @Eternamaniac sitt utspill om at verdien av gullet
ligger i bunn, selv om de har kostet på seg en svanehals mikroregulator.
Og skrudde foringer rund safirene.

På det ene bildet kan det se ut som det er et nummer under balansehjulet?
Dette kan eventuelt hjelpe oss å identifisere urverket.

image.jpg

Et meget pent lommeur som ser ut til å være i topp stand, ikke uvanlig da slike lommeur ofte blir tatt vare på. Selve urverket ser ikke ut til å være noe spesielt, så her vil verdien mest sannsynlig ligge på selve gullverdien. Iallefall i Norge der det er et begrenset marked på disse.

Vil tippe at affeksjonsverdien er vesentlig høyere enn salgsverdien.

Uansett en flott gjenstand som går i arv gjennom generasjonene, i vår familie har vi et lommeur i sølv fra midten av 1700-tallet som går i arv til eldste sønn.

Takk for svaret :) Det satte jeg pris på.
Ronny

Skrudd foring (heter chaton på urmakersk) over sentrumshjulet og ganghjulet. Årsaken til skrudde fôringer var å forenkle service - lagerstene sprakk lett og i stedet for å plundre med å presse inn ny sten, satt lagerstenen i en foring hvor man kunne bytte hele greia på en gang.

Verket er ganske rudimentært finishert (avtrukket på urmakerspråk).

Under balansen (på motsatt side av serienummeret) er det kanskje et symbol. Det identifiserer produsenten.

Jeg tror på gullverdien.
Takk for svaret. Det satte jeg pris på.
Ronny

Spennende!
Har en nesten lik, må være fra samme produsent?
Forsøkte å skaffe info om dette tidligere i høst uten hell, så det var interessant å se at gjengs oppfatning er at verdier er begrenset til verdien av gullet.
44769753_10156642762721203_1209672664130519040_o.jpg
44862298_10156642762621203_8689677815810883584_n.jpg
44814324_10156642761806203_2864389049198575616_n.jpg

• Liker
Reaksjoner: chrgod og Gold-clock