Gammelt lommeur!

Medlem
22. nov. 2010
Sted
Stavanger
I dag tenkte jeg at det var på tide å finne frem det gamle lommeuret som har ligget hos min far. Dette lommeuret tilhørte alså min tippoldefar, men har siden vert i min fars eie. Jeg har aldri vert noe spesielt interessert i dette før jeg tenkte at nå var det på tide å kikke på det. Jeg tenkte at dette lommeuret ikke kunne være noe spesielt pga det "anonyme" navnet på skiven: "P. Andersen Kristiania"...

Vel, da jeg fikk åpnet dette uret fikk jeg bakoversveis.. Det første som møter meg er dette:

Her står det: Omega, Grand Prix Paris 1900..

Det blir bedre og bedre. Under dette får jeg se et strøkent urverk.

Lommeuret er ikke i fungerende tilstand, men urverket er helt rent og ser bra ut. Det mangler også en mindre viser. Har ikke hatt mulighet til å ta dette med til en urmaker siden jeg åpnet dette i dag. Hva tror dere om dette? Er dette et sjeldent ur? Kan det noen verdi?

Torje;)

Neppe sjeldent, det var ganske vanlig at lokale urmakere (og andre) satte navnet sitt på skivene. Urverket ser ganske basic ut, men solid :D Omega lommeur er ikke verdt noe spesielt for navnet alene.

Men affeksjonsverdien bør du ikke undervurdere. Jeg synes du bør få satt på en ny sekundviser og få tatt en service. Så kan du bruke uret til vest eller bundad, eller i det minste trekke opp uret innimellom og tenke på den gangen det tikket i lommen til din tippoldefar :D

Hei, det vil sannsynligvis koste en del penger å sette det i stand. Det kan f.eks være en grunn til at den mangler visere som f.eks. en brukket tap. Det må kanskje også byttes ut andre deler. Kun noen få urmakere fikser dette. Men få et prisoverslag for det er artig å ha gamle familieur som tikker og går. Har selv et som jeg tar fram med jevne mellomrom :)

Jeg har flere av disse liggende. Min far kjøpte rubb og stubb etter et par nedlagte urmakerforretninger så jeg har sikkert deler til det om du ikke urmakeren kan skaffe det som mangler.

Etter å ha undersøkt litt ser jeg sjelden disse gå for mer enn en tusenlapp og det vil sannsynligvis koste minst såpass med en reparasjon. Dersom det faktisk har tikket i lommen til din tipp- eller oldefar synes jeg du skal ta vare på det.

Takker alle for svar!! :D

Ja jeg regnet med at det var en norsk urmaker som har brukt sitt eget navn på skiven. Nei jeg ble så positivt overrasket av det som viste seg inni lommeuret at jeg tenkte at dette måtte være noe spesielt. Spesielt når det sto "OMEGA Grand Prix Paris 1900". Tenkte "OOOmega, dette er jo stort" hehe..

Min mor har et lignende lommeur som jeg åpnet samme dag, men urverket var desverre helt ribbet for deler..

Vel det er uansett kjekt å ha og kommer nok til å holdes innenfor familien :) Vil nok ikke prioritere å reparere dette med det første siden jeg leter etter en ny armklokke ;) Tenker også at mitt neste kjøp skal være en litt mer eksklusiv klokke og skal bruke god tid på finne "The one".

Tips til "første litt mer eksklusive klokkekjøp" ? Prisklasse 10-15 000 :)

Søk på Longines Legend Diver her på forumet. Den synes iallefall jeg er flott.

Selvsagt er jeg begeistret for denne også - den kan trygt anbefales og du får den godt innenfor budsjettet ditt:

OmegaSMP001.jpg

:D

Kikket på Longines. Flott klokke! Hva ligger prisen på? Den Omegaen i bilde over var også meget flott! Hva er prisen på den?

Tor jeg skal lagen en liten tråd hvor jeg spørr litt mer om tips for nytt kjøp :) Greit å få litt forslag basert på gode klokkekunnskaper og personlig erfaring!

Torje ;)

Legend Diver ligger vel i området pluss minus 12K - tror jeg.
Min Seamaster er fra 2006 og kjøpt brukt nå i vår for 9K inkl service og ekstra reim. Tror det var et rimelig godt kjøp - er i alle fall kjempefornøyd selv.

Dersom du lager en egen tråd kan du trygt starte med å legge inn en maks sum på omtrent halvparten av det du har til rådighet. Tips om klokker "litt over budsjettet" kommer til å hagle inn i tur og orden.

Du vil også finne en del tråder om hjelp til ny klokke om du søker i forumet.

Legend Diver har en veil pris på 13600 hvis jeg ikke tar helt feil. Litt synd at de har sluttet å produsere no-date versjonen, ettersom jeg selv synes den er penest :)
_MAT2773.jpg
[/IMG]

Fantastisk flott klokke det der! ;)

Skal bruke litt tid på dette. Siden det kansje går litt cash, bør dette være en klokke jeg kan bruke til "alt" , med god samvittighet. Selvsagt vil jeg heller bruke en av mine andre mer "røffe og billige" i situasjoner hvor det kan bli litt gjørme og olje, men dere skjønner hva jeg mener :)