Et datterselskap av Rolex har bladd opp rundt 1,5 milliarder for et bygg i Genève, hvor det rivaliserende merket Omega har sin flaggskipbutikk. Det betyr at Omega fremover må betale en saftig månedlig husleie til Rolex.
e24.no
Luksus eiendoms verdi går ned verden over, men Rolex kjøper stort
På siden...
George Daniels gikk til Rolex først, med sin Coaxial "escapement", men han fikk fingeren. Mens Omega tok han med åpne armer.
Omega tok ikke feil: Daniels hadde skapt noe som var effektivt, men det krevde mye tilpasning og høyere justering en det vanlige. Det kostet mye til Omega, i tid og finansering, men de fikk det til.
The idea sprouted some 40 years ago in the genius mind of a British master craftsman, who worked his way up to become one of the greatest watchmakers of the 20th century. Following numerous attempts to find an escapement that would perform better than the century-old lever escapement, George...
monochrome-watches.com
Min observasjon over mange år, er at Rolex er for stolt og er blitt for høy på seg selv.
Alle vet hvor det fører.
Også, etter det jeg vet, er ikke Rolex og Omega erkefiender som konkurrerer mot hverandre på den måten.
Det er tydeligvis bare et push&pull forhold uten vonde følelser.
Og når det gjelder alle milliarder Rolex tjener...Man kan si det sånn at de har en gigantisk fortjeneste på klokkene sine, som stammer fra det mest automatisert anlegg i verden, kombinert med de høyeste prisene for å selge 904L stål.
Omega er langt unna til å bli perfekt heller, og jeg har sagt en del allerede om de sin ny politikk.
Ja, Rolex har vært smart når det gjelder markedsføring, men det betyr ikke at de har vært smart på alle nivåer heller.
Generelt sett, er det en god del som skuffer meg i klokkeindustrien de siste 10 årene, og det får bli for en annen diskusjon.