Det hadde vært veldig kult å se!
Hvilke verktøy "må" man ha for å komme i gang med dette og hvor får man kjøpt det?
Skal få til det;0) Men tar nok noe tid da det er et mareritt på jobb om dagen, så når ting roer seg så blir det tid til litt lær-arbeid også. Forøvrig en helt perfekt hobby på mørke høst og vinterkvelder.
Mye av utstyret har jeg kjøpt på skinnlaaven.no, helt ok priser og rask levering på oppkrav. tandyleatherfactory.com er også et bra sted jeg har kjøpt en del.
Det man strengt tatt trenger er vel dette:
-En god tapet kniv
-En linjal (helst i stål) Du skal skjære langs denne, så en plast sak går fort i stykker.
-En skjærefjøl, så du ikke lager dype spor i bordplater osv, og får kjeft av kona ...Kan visst skje har jeg hørt
-Enten en syl eller helst en hull-dor til å slå gjennom læret med for å lage hull til syingen.
(Her får man kjøpt allverdens gaffel-syler osv, men jeg synes en enkel hulldor på 1mm fungerer best)
-Enten en gummiklubbe eller treklubbe som min (på bildet) til å slå gjennom syl/dor etc i læret. En stål hammer funker dårligere, men går vel det også, bare mindre følsomhet.
-To litt solide nåler med avlangt hull bak, så man får tredd gjennom tråden, er jo tross alt en del tykkere enn vanlig sytråd dette.
-Voks til å vokse tråden (om man ikke kjøper ferdig vokset tråd) Lettes med det siste egentlig, feks skinnlåven har dette.
-Tråd, og her er det en hel haug å velge i. Men om man kjøper sort og hvit/naturell vokset tråd, så har man til det meste. Selv har jeg blå, rød, orange og grønn også, men aldri brukt det noe særlig, så litt bortkastet.
-En "scrafe" eller skinn-skraper. Kanskje det viktigste verktøyet, som brukes til å ta ned tykkelsen på læret der man feks skal lime det og sy det sammen. Slik at man ikke får en dobbelt så tykk kant der det overlapper. På bildet så¨er det det sorte verktøyet som ligger rett til høyre for skyvelæret.
-Og enten en vanlig hulltang til å lage belte hull osv, for å lage hull til spennen. Eller en hull-dor i riktig størrelse, typisk 3-4mm
-Også greit å ha noe å behandle sidene av reimen med, så man får en glatt finish.
(Her bruker jeg både bi-voks og noe som kalles gum tragachant, som er en gele omtrent som kan poleres inn i læret. Bruker noe i glatt plast for å polere dette blankt.
-Og i starten så holder det lenge at man finner noen gamle skinnbelter som man klipper opp og jobber litt med.
(bare pass på at det er ekte skinn og ikke noe i sky eller noe sånt:0)
Med disse tingen, så skal man klare å lage seg fine reimer selv, med litt prøving og feiling. Mye bra tuotorials på youtube (søk på feks leatherworks, making a knife sheat osv, så får dere mange gode tips til hvordan sy etc)
Så skal jeg som sagt ta litt bilder så fort tiden strekker til her.