Glycine Airman

Begge er korrekte og originale. Men vær obs på følgende:

Klokke nr. 1 er muligens en re-dial. Den har i alle fall blitt re-luma, både skive og visere. Dato-hjul her ser også restaurert ut, men ikke nødvendigvis. Dette kan være spørsmål til selger.

Klokke nr. 2 er fra Bill Shane, han selger i hovedsak Breitling Navitimere og Cosmonauter. Men også Airman. Denne er også korrekt, men jeg er rimelig sikker på at viserne har blitt re-luma. Bezel er polert. Den har fått nytt glass (Bill får disse produsert fra egen leverandør).

Skulle jeg gått for en av disse hadde det nok vært Bill sin. Pen klokke og det er forsåvidt vanlig at viserne er re-luma. Sjeldnere med papirer og boks, dog. Det trekker veldig opp i mine øyne.
 
Her er mitt eksemplar, du kan bruke den som referanse. Den er korrekt, det eneste er viserne som har fått ny luminova (med matchende patina ift skiva):

8242781294_f98dc874b6_b.jpg


8241709635_205525af8a_b.jpg


Legg merke til kronene:

8239387122_f6eab83a0e_b.jpg
 
Ellers har Andre Stikkers skrevet en glimrende bok om Glycine Airman. Den har han lagt ut på nettet i sin helhet som pdf (!). Her finner du alt du trenger å vite om de forskjellige modellene.
 
Redigert:
En siste ting: På mange av disse Airman-klokkene ute i markedet fungerer ikke hacking-funksjonen. Gjør den ikke det, kan det ikke repareres. Det er et stort minus i mine øyne, og man må alltid spørre selger om dette hvis det ikke eksplisitt er nevnt at den funker. Bill sin har fungerende hacking-funksjon. Hacking lar deg synkronisere klokka ved at sekundviseren stoppes kl. 24:

8242780018_ea7e565992_b.jpg
 
Tja. Nå har jeg gitt deg alle kildene til informasjon slik at du kan gjøre din egen vurdering. :)

Hva tror du?

Urskiva så litt anneledes ut, Antimagnetique står det, er dette en eldre modell? Veldig lyst på Shaine sin klokke, men den er oppe i nesten 9000 kr, synes det var litt stivt. Har spurt denne selgeren om hack-funksjonen virker, har ikke fått svar enda.
 
Urskiva så litt anneledes ut, Antimagnetique står det, er dette en eldre modell? Veldig lyst på Shaine sin klokke, men den er oppe i nesten 9000 kr, synes det var litt stivt. Har spurt denne selgeren om hack-funksjonen virker, har ikke fått svar enda.

Hva står det i Andre Stikkers bok, har du sjekket?

Når det gjelder Bill sin Airman står det vel i beskrivelsen at hacking virker ("working hack")?
 
Hva står det i Andre Stikkers bok, har du sjekket?

Når det gjelder Bill sin Airman står det vel i beskrivelsen at hacking virker ("working hack")?

Holder på å lese. Ja, det gjør det. Det var den siste linken jeg sendte jeg spurte selger om hack.
 
Holder på å lese. Ja, det gjør det. Det var den siste linken jeg sendte jeg spurte selger om hack.

Jeg har nå sett litt på den du lenker til, og den er litt tricky. Det er en Felsa 692, dvs. en tidlig Airman (1953-1960). Ift det du finner i Stikker sin bok har den "special" i store bokstaver, mens boka viser til en hvor dette er i løkkeskrift. Videre sier baklokket A81313 noe jeg ikke kan finne igjen på noen andre Airman der ute.

Den kan være helt original for alt jeg vet, men det er muligens større sannynlighet at det er en franken. Klokkens forskjellige bestanddeler ser i alle fall ikke ut til å være replika/fake og ser ut til å være tidsriktige. Det man vet er at mange av disse klokkene ble liggende igjen i Vietnam etter krigen, og at disse ble brukt som deleklokker og satt sammen i mange forskjellige konfigurasjoner. Det antas også at man gjorde en del re-dials. Dette kan være en slik klokke.

All tvilen hadde gjort at jeg hadde holdt meg unna i alle fall. Det er mange "sikrere" eksemplarer der ute.
 
Jeg har nå sett litt på den du lenker til, og den er litt tricky. Det er en Felsa 692, dvs. en tidlig Airman (1953-1960). Ift det du finner i Stikker sin bok har den "special" i store bokstaver, mens boka viser til en hvor dette er i løkkeskrift. Videre sier baklokket A81313 noe jeg ikke kan finne igjen på noen andre Airman der ute.

Den kan være helt original for alt jeg vet, men det er muligens større sannynlighet at det er en franken. Klokkens forskjellige bestanddeler ser i alle fall ikke ut til å være replika/fake og ser ut til å være tidsriktige. Det man vet er at mange av disse klokkene ble liggende igjen i Vietnam etter krigen, og at disse ble brukt som deleklokker og satt sammen i mange forskjellige konfigurasjoner. Det antas også at man gjorde en del re-dials. Dette kan være en slik klokke.

All tvilen hadde gjort at jeg hadde holdt meg unna i alle fall. Det er mange "sikrere" eksemplarer der ute.

Ja, takk! Det var noe som skurret da jeg så fonten på "Special" i store bokstaver.
 
Begge er korrekte og originale. Men vær obs på følgende:

Klokke nr. 1 er muligens en re-dial. Den har i alle fall blitt re-luma, både skive og visere. Dato-hjul her ser også restaurert ut, men ikke nødvendigvis. Dette kan være spørsmål til selger.

Hack-funksjonen virker på denne! Skal være en 1968 modell i følge selgeren.
 
Det skal du være forsiktig med å stole på da disse klokkene ikke kan pinpointes på årstall, kun tidsrom (eks. 1961-1967).

Javel, har spurt selgeren om han er villig å gå noe ned i pris. Synes Shaine sin Airman blir litt for stiv akkurat nå i disse juletider. Selv om det er den jeg har mest lyst på.
 
Javel, har spurt selgeren om han er villig å gå noe ned i pris. Synes Shaine sin Airman blir litt for stiv akkurat nå i disse juletider. Selv om det er den jeg har mest lyst på.

Greit nok, men husk at en original Airman (med fungerende hack) med boks og papirer går fort for 2-2.300 dollar. Denne er noe polert, tipper den vil havne rundt 1500-2000.
 
Javel, har spurt selgeren om han er villig å gå noe ned i pris. Synes Shaine sin Airman blir litt for stiv akkurat nå i disse juletider. Selv om det er den jeg har mest lyst på.

Hei stopp en hal! Pass på her. Det verket ser veldig suspekt ut. Rotoren er i alle fall ikke original (den er ikke signert Glycine). Tviler på at verket i seg selv er originalt. Denne hadde jeg holdt meg unna!
 
Vært i kontakt med Bill Shaine. Han kan selge den Glycine Airman klokke uten boks til $1250. Det var fristende!
 
Lykke til med kjøpet. Glycine som har 100 årsjubileum iår og særlig Airman modellen er en klassiker.
Det er ikke bare Omega som kan smykke seg med romfartshistorie. Ta en nærmere titt på høyrearmen til Charles Conrad på dette bildet hvor han har en Airman. På venstrearmen har han en Speedmaster. Bildet er fra hjemkomsten til Mission Gemini 11.
charles-pete-conrad-and-richard-gordon-omega-speedmaster-and-glycine-airman-gemini-11-1966-e1412028573757.jpg
 
Redigert: