Go or no go?

Jayeff: dette gjenstår å se. Vil tiden vise oss?
Jeg har ikke Rolex av noe slag selv, pdd. Har prøvd 14060M, 116610LV samt en noe eldre LN(?) som jeg ikke helt kunne si hva var, ei innehaveren. Ingen av disse ga meg godfølesen jeg tror jeg vil få fra en milsub.

Ok. Back to reality: milsuben er nok uoppnåelig, jeg bruker dette som et utgangspunkt. Om jeg skal støtte meg på krille og hans kommentar, står det da mellom Steinhart, Orange WC og Hager. Finner ikke noe "nytt" eksemplar fra MKII. Da må en evt. finne en på bruktmarkedet.

Steinhart:

1118799226O1_milivin_01.jpg

OWC:

owc.jpg

Hager:

hager.png

MKII:

mkII.jpg

The real deal:

mil-sub.jpg

Hmmm... Ut fra disse bildene, syns jeg MKII tiltaler meg mest. Da er det typisk at denne ikke kan bestilles ny lenger.
På en god andreplass setter jeg Steinhart.

Om dere måtte velge, (les: du må kjøpe en av disse klokkene, selv om du ikke er interessert), hva hadde du gått for? - milsuben så klart :)

/cosmo

For meg så blir det som å være forelsket i en dame du ikke kan få, og derfor bli sammen med en som ligner, men som er mye billigere. Mulig du kan få noe tilfredstillelse ut av det, men neppe noe varig forhold.

No go!

For meg så blir det som å være forelsket i en dame du ikke kan få, og derfor bli sammen med en som ligner, men som er mye billigere. Mulig du kan få noe tilfredstillelse ut av det, men neppe noe varig forhold.

No go!

Ha ha. Sant nok, men da trenger du ikke å passe så godt på den som the real deal...;)

At dette er en homage-klokke synes jeg ikke er noe å hisse seg opp over. Originalen produseres tross alt ikke lenger.
Men hvis målet er å få en godfølelse med frysninger nedover ryggen så er det vel bare ekte vare som holder.

Ta det for hva det er; en sannsynligvis godt konstruert, pen, komfortabel og driftssikker klokke som vil gi brukeren mye glede. Hvis Rolex er utenfor rekkevidde så er det i alle fall ingen tvil.

Om dere måtte velge, (les: du må kjøpe en av disse klokkene, selv om du ikke er interessert), hva hadde du gått for? - milsuben så klart :)

/cosmo

Gitt fritt valg og tilgjengelighet, ville jeg nok gått for MKII. OWC er kanskje andrevalget, jeg har aldri prøvd en eller sett en live.

Som andre har vært inne på er jo MilSuben ikke et reelt alternativ for de fleste av oss. Jeg ville gått for en vintage Omega Seamaster 300 om det er designet som tiltaler deg.

seamaster300.jpg

Bilde hentet fra http://omegauk.webs.com/

Her er jeg litt enig med begge sider.

Du får neppe milsub følelse av dette.
Det tror jeg neppe du gjør i noen større grad av å sette beselinsert på en 14060.(på tross av at jeg synes Mathfjelds modding er dritkul)

Så i jakten på milsubfølelse (hva det enn er) glem det.

Men det betyr ikke at det er forbudt å tenke at en ca 40mm sort diver med sverdvisere og en clean skive til en rimelig penge klinger godt i dine ører. Det gjør det i mine.

Go for it.

Har av alternativene dine sett mye på owc. Kanskje mest på grunn av dere hjemmeside. Så den er jeg nysjerrig på. Steiharten er den som utseendemessig appelerer minst til meg, men det er jo smak og behag.

Livet med en Milsub (stor M)

En Milsub er en 5513 med ekstra detaljer på skiven, en annen bezel og anderledes visere.
Den føles akkurat som en hvilken som helst annen vintage sub på nato.
Eller kanskje ikke helt...

Den er litt magisk. Slags styggpen. Pirrende. Som hun dama som aldri hadde kommet på forsiden av Vogue, men når hun smiler, kjenner du det helt ned i underlivet.

Jeg liker homage klokker. Men de har den ulempen at de mangler karismaen til de ekte sakene. Derfor uteblir tinglingen.

@Cosmo: send meg en pm, så kan du få prøve den.
@jayeff: enig. Du må bare ha den i boksen og på armen en tid, så kjenner du den lille forskjellen.

Som andre har vært inne på er jo MilSuben ikke et reelt alternativ for de fleste av oss. Jeg ville gått for en vintage Omega Seamaster 300 om det er designet som tiltaler deg.

Selvsagt det beste forslaget, og jeg skammer meg for ikke å ha kommet på det selv! :D

Min SM300 er jo helt klart min "jeg skulle ønske de var en milsub"-klokke :D

Modellen har vært i bruk i den britisk marinen, så du får den med millitære merkinger også. Disse eksemplarene må man selvsagt betale dyrt for.

fe2ec296.jpg

fe2ec295.jpg

Men den sivile utgaven har også tilstrekkelig mange særegenheter til å gjøre den fantastisk attraktiv . Clean skive. Sverdvisere. Bezel med 60 min markeringer. Herlig plexi. Dessuten har den en fantastisk kasseform, som skiller den fra Submarineren på en flott måte.

Jeg har jukset litt og kjøpte (her på TS) en WatchCo-utgave. Originale NOS deler satt sammen i nyere tid :) Skive med fresh lume. Best of both worlds ;)

Her er min :cool:

Klokkebilder674.jpg

Klokkebilder597-1.jpg

En Milsub er en 5513 med ekstra detaljer på skiven, en annen bezel og anderledes visere.
Den føles akkurat som en hvilken som helst annen vintage sub på nato.
Eller kanskje ikke helt...

Den er litt magisk. Slags styggpen. Pirrende. Som hun dama som aldri hadde kommet på forsiden av Vogue, men når hun smiler, kjenner du det helt ned i underlivet.

Jeg liker homage klokker. Men de har den ulempen at de mangler karismaen til de ekte sakene. Derfor uteblir tinglingen.

@Cosmo: send meg en pm, så kan du få prøve den.
@jayeff: enig. Du må bare ha den i boksen og på armen en tid, så kjenner du den lille forskjellen.

Du er helt ved kjernen her IMHO. Dette har du også første hånds kjennskap til, som den heldige og dyktige besitter av en Grail med stor G :D

Og, la meg legge til, at vennligheten og good-guy mentaliteten på forumet generelt og her representert ved frodo spesielt, vises gjennom et meget sympatisk tilbud om prøving av en særdeles verdifull klokke. Masse kudos til frodo :)

Er det slik at det må være Rolex milsub, KUN fordi den er en sjelden modell (selv kjøper jeg den forklaringen, anytime :) ) eller er det tanken på at klokken har vært brukt av militæret. Selv tittet jeg lenge på disse her, som blir litt fattigmanns milsub. Samtidig er det EKTE vare, og de finnes enkelte med papirer som dukker opp. Mannen bak denne siden http://www.tudorcollector.com/index.php?option=com_content&view=article&id=9&Itemid=4 har jeg mailet noe med (sitter i dk) angående noen MN han har hatt til salgs. Strøkne eksemplarer 8-10 000 euro. Er man videre inne på EKTE militære DYKKERur, er det mye annet spennende også http://www.deskdivers.com/Site/Home.html. Viktig at det har vært i bruk synes jeg selv.

Men skarreværra rålleks millsubb, så fårru punge ut!