Jon Henrik
Grunnlegger
ok bestemt meg for målsøm. hva er hett om dagen?
farge: grå/svart/striper/ruter?
jakke: tre knapper/to knapper/en knapp/dobbeltspent?
bukse: vid/smal, oppbrett/ikke oppbrett?
og ikke minst stoff: ull? hvor fint i så fall holder det med super 100 eller bør vi opp mot super 200
og takk for alle svarene forresten, det er en fest å poste på sonen med så mange hjelpsomme entusiaster
Farge og mønster kommer jo litt an på bruk. Snakker vi sommerdress, noe til bruk i business sammenheng eller mer til festlige anledninger som krever dress?
Generelt sett er det 2 knapper som gjelder, men er man opptatt av å skille seg litt ut fungerer også én knapp. Den siste tiden har jeg sett dette på noen dresser fra bla. Dunhill og Richard James, og føler kanskje én knapp gir et litt mer avslappet uttrykk enn to.
Buksene skal være smale, men ikke tights . Oppbrett har vel de siste 10 årene vært ganske fy fy, men har fått en viss oppsving igjen i stilbevisste miljøer. Når du spør om hva som er "hett" er vel kanskje oppbrett en av disse detaljene, men personlig ville jeg styrt unna.
Når det gjelder stoff bør du igjen se på bruksområde og ift. til prisen du har tenkt. Zegna tilbyr "cool effects" dresser hvor stoffet er behandlet slik at de (visstnok) holder seg kaldere på varme sommerdager. Valgene er mange, og cluet er vel å finne det som passer både ditt budsjett og bruk best.