Gode råd ønskes

Medlem
3. april 2011
Sted
New Jersey, USA
Jeg fyller femti til høsten og madammen har gitt meg "frie tøyler" til klokkekjøp innenfor en ramme på 10.000,- Hvis jeg holder det for meg selv kan jeg kanskje lure unna noen få tusen som kan legges til disse ti.

De siste 20 årene har jeg ikke ofret Rolex en tanke, men etter et par uker her på forumet er det Explorer II som står øverst på ønskelisten. Den kan jeg selvsagt ikke få for den summen det her er snakk om, og jeg må derfor kjøpe noe som holder seg i pris og som kan selges igjen om et år eller to når Exploreren skal i hus. Jeg er vel rimelig sikker på at den beste "investeringen" i så måte må være en annen og rimeligere utgave av Rolex. Det er selvsagt ikke noe krav at klokken må koste 10K+. Skulle det bli noe til overs går det rett inn på klokkekontoen som nettopp er opprettet - i all stillhet selvsagt, da fruen er av den formening at jeg bruker mer enn nok penger på motorsykkel, portvin og andre nødvendigheter;)

Bør jeg vurdere andre merker enn Rolex?

Er det spesielle utgaver av Rolex jeg bør holde meg unna mtp verditap eller annet?

Jeg tar gjerne i mot konkrete forslag og anbefalinger på type/modell, men det skal ikke være et dress-ur.

Hvis du legger på et partre tusen nærmer du deg en bra DJ.
Men det finnes mange supre altrenativer.
F.eks. vintage Omega Constellation Pie Pan. Eller en god del lekre modeller fra Longines.
Men mest av alt misunner jeg deg den forestående jakten...

Mitt råd er; gjennomsøk internettet til du finner en klokke du forelsker deg i. Når du har gjort det, så få dratt til AD eller forsøk å få klokken prøvd på hånden. Sammenlign så denne klokken med en DJ eller noe annet som muligens vil dukke opp på ønskelisten. Det er greit nok at det er en annen Rolex som står i hodet på deg nå, men du skal ikke se bort ifra at 50-års klokka kansje blir en keeper av sentimentale grunner. Finn deg derfor en klokke du kan overbevise deg om at du kan ha hele livet.

Ser også for meg at en riktig vintage-modell vil være en trygg måte å gjøre dette på. Titt litt på Ulysse Nardin Locle, Glashutte orginal, IWC og Jaeger Lecoultre for å nevne noen. Styr unna lommeurkonverteringer.

Kos deg!!

Lommeur på 50-60 mm som noen har loddet fast en lenke på. Dukker noen opp på finn.no en gang i blandt, og de er som regel grusome.

Hva med en brukt Omega Seamaster Pro i prisklasse 5-7000. Ikke dress og minimalt verditap videre. Ligger også en Archimede til salgs her inne. Mye ur for pengene imo.

Stiller meg i utgangspunktet tvilende til en 50 års klokke som handles inn kun med det formål å selges igjen om et år eller to.
Dette bør jo være den ultimate keeper i mine øyne.

Ellers er det litt risikabelt å planlegge klokkekjøp et par år i forveien.
Min smak har forandret seg jevnt et par ganger i året.:)
Har bare i år vært heeelt sikker på at min neste klokke blir en Breitling navitimer, en IWC Aquatimer, en Rolex Explorer II, men ingen av dem har funnet veien ennå.;) Derimot ble det noe helt annet.

Å gamble med en 50-års gave, og nøye seg med "nest best" er som regel en dårlig plan når det gjelder klokker. Spesielt hvis du har hatt lyst på en Explorer II i "bare" et par uker. For alt du vet begynner du å sikle på en nydelig Omega Seamaster Aquaterra med det snaisne 8500-verket neste uke.;)

Eller en slik

Jeg gir meg ende over og legger meg flat. Selvsagt skal en 50-årsklokke beholdes. Impulsiv kommer jeg nok til å være for alltid, men det hender også at jeg lytter til erfarne fjellfolk...

Ser at det tipses om flere flotte ur her inne og at jeg helt sikkert kan finne en "value for money" klokke, en keeper, for under 10K. Særlig av typen Omega, som jeg alltid har likt svært godt. Så kan det som blir til overs settes på klokkekontoen for senere innkjøp av drømmeklokken. Enten det nå blir den Exploreren eller et annet fint ur.

Ettersom økonomien ikke gir rom for mer enn tusenlapp pr måned til klokke så må det nok spares et par år til før det "store kjøpet". Men to år er for ingenting å regne når man er i min alder :)

PS: Det er så utrolig lett å bli revet med her inne.

Kjenner godt følelsen du sitter med, selv om jeg ikke er riktig på de 50 enda ;).
Kjøpte en brukt rolex submariner date til min egen 29 års dag tidligere denne uken, jeg klarer ikke helt å se at jeg skal bytte ut den med det første :).

For min del er det snakk om omdisponering av midler, solgte en 20 år gammel (i mine øyne) nydelig bmw for å finnansiere dette. Det betyr at jeg ofrer litt i en annen interesse (bil) for å få råd til klokkeinteressen. BMWen ble dessverre ikke brukt så mye og trengte mer arbeid nå enn jeg har tid og kunnskap til å gi den, så når en ung mekaniker ville ta vare på den var det greit for min del.

Poenget er at de fleste av oss ikke nødvendigvis kan hoste opp enorme summer til en klokke i tillegg til eksisterende hobbyer; jeg har sakte men sikkert likvidert de fleste andre hobbyer til fordel for dette og er fornøyd med de valgene jeg har tatt.

Mitt relativt nye fotoapparat får bli dog da det forhåpentligvis er starten på en annen givende hobby som jeg foreløpig ikke er skremmende flink til men synes er morsomt.

Uansett, en eldre Omega Seamaster Pro får du finfint for 10 med bokser og papirer og i knallbra stand. Har en slik selv som jeg fikk litt rimeligere enn 10 av en kollega uten papirer og boks, men det var ikke så farlig i det tilfellet da jeg stoler 100% på selgeren og vet ting er på stell uansett.

En blå Omega SMP er i mine øyne en klassiker og har en byggekvalitet som får rolexen min til å føle seg litt skamfull ;).

Stiller meg i utgangspunktet tvilende til en 50 års klokke som handles inn kun med det formål å selges igjen om et år eller to.
Dette bør jo være den ultimate keeper i mine øyne.

Ellers er det litt risikabelt å planlegge klokkekjøp et par år i forveien.
Min smak har forandret seg jevnt et par ganger i året.:)
Har bare i år vært heeelt sikker på at min neste klokke blir en Breitling navitimer, en IWC Aquatimer, en Rolex Explorer II, men ingen av dem har funnet veien ennå.;) Derimot ble det noe helt annet.

Å gamble med en 50-års gave, og nøye seg med "nest best" er som regel en dårlig plan når det gjelder klokker. Spesielt hvis du har hatt lyst på en Explorer II i "bare" et par uker. For alt du vet begynner du å sikle på en nydelig Omega Seamaster Aquaterra med det snaisne 8500-verket neste uke.;)

Eller en slik

Den Seamasteren du linker til der var helt nydelig. Litt mer røff look på den kontra andre modeller. Ahh, hadde man bare hatt 11k som brente i lomma:D

Lykke til med jakten Minuteman, ingen dum gave å få når man runder de store 50;)
Hilsen 636-rider(endelig fått meg nick nå)

Bra, Iron-man.

Etter å brukt hele natten på diverse klokkeforum og andre websider om klokker har jeg plukket ut to aktuell kandidater:

- Omega Seamaster Pro (sist observert på armen til "reim" på lørdag)
- Longines Legend Diver u/dato (dagens klokke v/Frodo for noen dager siden)

Longines hører på en måte til i familen mtp bestefars 1925-modell og min fars Silver Arrow fra midten av 50-tallet.

For spenningens skyld vil jeg søke på flere av de jeg har fått tips om slik at jeg virkelig får noe å jobbe med frem til høsten :D

Flere tips gir meg mer å jobbe med og kunnskapen øker dag for dag - i den grad den tilegnes...

Nå vet ikke jeg helt hva du vil ha, men denne var kansje ikke så dum?

http://www.briljantwatches.com/no/viewitem.asp?iid=370&gid=102

Det er nok ikke en klokke jeg ville brukt 12k på, ikke bare var det stygg (IMO IMO), men jeg synes en 50-års gave bør ha litt mer sjel. En Rolex DJ er i mine øyne den perfekte kanidat. Eneste som igjen er litt synd er at jeg også synes en 50-års gave bør kjøpes ny i butikk, og da blir det nok dessverre ingen DJ.

50 Års gave....

Siden det er du som fyller 50 så hadde det heller vært riktig at noen andre
i familien din starter denne tråden? De er jo du som skal overøses med
flotte gaver:D Jeg er helt med på tankegangen at en klokke man får/kjøper
til 50 årspresang bør bli en klokke man beholder i samlingen. Jeg syntes
Longines Legend Diveren er en meget god kandidat for de kriteriene du
stiller.

Siden det er du som fyller 50 så hadde det heller vært riktig at noen andre
i familien din starter denne tråden? De er jo du som skal overøses med
flotte gaver:D Jeg er helt med på tankegangen at en klokke man får/kjøper
til 50 årspresang bør bli en klokke man beholder i samlingen. Jeg syntes
Longines Legend Diveren er en meget god kandidat for de kriteriene du
stiller.

Du mener at kjerringa skal kjøpe klokke til meg? Ja, det skulle tatt seg ut!
Hun var riktignok innom den lokale AD og kikket på Tag Heuer i anledning det forestående jubileumet, og ikke et vondt ord om TH, men det er ikke hva jeg ønsker meg i denne omgang. Ikke Breitling heller, for den sakens skyld.

LLD, som vi klokkegutta kaller den:D :D, har festet seg til netthinnen. Må bare finne en AD hvor den kan prøves. Kan den ikke skaffes ny uten dato kan det ble en pent brukt en.

Eneste som igjen er litt synd er at jeg også synes en 50-års gave bør kjøpes ny i butikk, og da blir det nok dessverre ingen DJ.
Kan vi endre dette utsagnet til "ny i butikk eller tilnærmet strøken brukt" så kan jeg kanskje si meg enig. Så lenge øvre limit for pris er relativt spikret mener jeg at det må være mye mer stas å få et pent brukt eksemplar av noe man egentlig har lyst på :)

Det virker ikke som ChristianN plages nevneverdig av brukt sub som bursdagsgave, nå ble han riktignok 29 ;)

Legend Diver uten dato helt klart :D
_MAT2773.jpg

Legend diver er flott.

Men jeg stemmer for speedy pro. Kan skaffes brukt for 10 000 om du er heldig, i alle fall ikke langt unna. Gode dollar- og pundkurser for tiden. Du liker jo speedyen (fikk jeg inntrykk av), og jeg anser det som en klokke det er usannsynlig at man blir lei av hvis man først liker den (i og med at den er perfekt, hehe)

Min LLD var 40-års presang fra fruen (+Flagship!).
Uret er lekkert; tøft og diskret på samme tid.
Du blir garantert fornøyd!:D