Gode råd på kjøp av submariner ønskes

Hovedsignal

Støttemedlem
Medlem
4. okt. 2014
Innlegg
980
Sted
Oslo
Etter å ha vært en Omegamann i flere år vurderer jeg nå å kjøpe den første Rolexen snart.
Mest sannsynlig vil jeg ha en sort Sub.

Jeg er ikke særlig belest på Submarinere, og ønsker ikke å blakke meg totalt på å kjøpe enda en klokke.

Spørsmålet mitt er derfor rett og slett, "Hva er det beste kjøpet man kan gjøre på en Submariner?"

Mener da ref og alder i forhold til pris man må regne med å legge ut :)
 
Jeg syns de "halvgamle" er blitt fryktelig dyre nå, hvertfall for gode eksemplarer. Så for øyeblikket tror jeg en 114060 faktisk er et greit kjøp. ca. 5 lapper mer en forrige modell. Men stort sett alltid komplett og i bedre stand. Og du slipper å bekjymre deg så mye om det er byttet viser, skive, bezel osv. Og de dukker opp med jevne mellomrom.
 
  • Liker
Reaksjoner: RichardBorg
Personlig ville jeg enten ha kjøpt dagens versjon med keramisk bezel eller vintage med matt skive, tritium indexer med fin patina og plexi. Enten eller :) Men det beste er nok å finne deg ett budsjett, se hvilke modeller som ligger innenfor budsjettet og velge den du synes er penest. Så gjelder det bare å beholde roen til du finner det best mulige eksemplaret :)
20061105-171132.jpg

sub2a1.jpg
 
Jeg synes de litt eldre modellene er tøffe med gulaktige markeringer, er det det som heter tritium? :)

Som sagt kan jeg utrolig lite om subene, så stiller sikkert noen rare spørsmål, hehe

Hva er evt en grei pris på en lignende den Salvesen postet først over? :)
 
Jeg synes de litt eldre modellene er tøffe med gulaktige markeringer, er det det som heter tritium? :)

Som sagt kan jeg utrolig lite om subene, så stiller sikkert noen rare spørsmål, hehe

Hva er evt en grei pris på en lignende den Salvesen postet først over? :)

Tritium er en radioaktiv isotop og ble tidligere brukt i "lume" på klokker for å skape den glødende effekten, når denne oksiderer skaper den en slik gul effekt som IMO ser veldig pent ut på mange ur :)

For en 1680 som er avbildet ovenfor må du nok ut med en 60 000, noe rundt der. Men jeg har ikke siklet på disse på en stund så mulig jeg bommer på prisen?
 
Aha, jeg skjønner :)
Er vel det man må ha for å få den originale James Bond-looken da :)

Jeg får google litt skjønner jeg!
 
Tritium er en radioaktiv isotop og ble tidligere brukt i "lume" på klokker for å skape den glødende effekten, når denne oksiderer skaper den en slik gul effekt som IMO ser veldig pent ut på mange ur :)

For en 1680 som er avbildet ovenfor må du nok ut med en 60 000, noe rundt der. Men jeg har ikke siklet på disse på en stund så mulig jeg bommer på prisen?
Mener @NilsOT måtte ned mot lavere 40-tall for å bli kvitt sin 1680, og den så veldig bra ut.
Men han kan nok utdype det bedre selv :)
 
Aha, jeg skjønner :)
Er vel det man må ha for å få den originale James Bond-looken da :)

Jeg får google litt skjønner jeg!


Du bør google mye, er veldig dumt å kjøpe noe man tror er orginalt for topp dollar. For så å finne ut at den ikke er så bra, kan gå på tap i 10k klassen lett. Så det gjelder å være 100% trygg på den modellen du ønsker. Derfor mitt tips om 114060 (nyeste) da det er mye lettere å ha kontroll på.
 
Savner Sub'n min selv. Men tror jeg har funnet ut at jeg vil ha en 116613 i svart og gull. Bezelen på den nye er helt fantastisk!
 
@willandern

Hvis man ikke har lest noe om vintage Submarinere, og heller ikke har noen man kjenner som kan assistere i å vurdere potensielle vintage ur - men må stole helt og holdent på å poste bilder av potensielt kjøp på et forum (TS eller andre fora) - så er mitt klare råd: Kjøp nytt - eller nyere fra såkalte Good Guys her på TS. Da vil du kunne få en 14060 eller 14060M som er ca. 10-15 år til ca. 40K. Du kan få tak i en helt ny 114060 fra norsk AD (Authorized Dealer) til ca. 59K minus opp til ti prosent rabatt. Går du for det siste, så beregn 1-2 måneders ventetid. Leter du etter brukt 14060 til 35-40K, så forvent at du ikke er alene som ser den - og bør handle kjapt når du ser den. Når en 14060 dukker opp? Det kan ta lenger enn ventetiden på en ny 114060. Skal du se på en pent brukt 114060, så forvent å betale ca. 50K.
 
@willandern

Hvis man ikke har lest noe om vintage Submarinere, og heller ikke har noen man kjenner som kan assistere i å vurdere potensielle vintage ur - men må stole helt og holdent på å poste bilder av potensielt kjøp på et forum (TS eller andre fora) - så er mitt klare råd: Kjøp nytt - eller nyere fra såkalte Good Guys her på TS. Da vil du kunne få en 14060 eller 14060M som er ca. 10-15 år til ca. 40K. Du kan få tak i en helt ny 114060 fra norsk AD (Authorized Dealer) til ca. 59K minus opp til ti prosent rabatt. Går du for det siste, så beregn 1-2 måneders ventetid. Leter du etter brukt 14060 til 35-40K, så forvent at du ikke er alene som ser den - og bør handle kjapt når du ser den. Når en 14060 dukker opp? Det kan ta lenger enn ventetiden på en ny 114060. Skal du se på en pent brukt 114060, så forvent å betale ca. 50K.

Ble nettopp solgt en 114060 til 45' fra finn uten at det var en kjempe kamp om å få den så tror nok en kan gjøre gode deals på de:) den var vell ett år eller noe slikt om jeg ikke tar helt feil.
 
Mener @NilsOT måtte ned mot lavere 40-tall for å bli kvitt sin 1680, og den så veldig bra ut.
Men han kan nok utdype det bedre selv :)

Det stämmer. Sålde en 1680 från 78 för strax över 40K för sådär ett halvår sedan (tror jag). Den hade fin kasse och skiva, men hade service bezel.

Det verkar gå i vågor, just då var det 1675/16710 som var mest populärt vad gäller vintage här på TS. Det sagt så är det väldigt länge sedan jag såg en 1680 till salgs hör på sonen, och då kanske efterfrågan börjar gå upp igen.

Hursomhelst så är det väl ingenting som är särskilt rationellt med priserna på Rolex för tiden...
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
@willandern

Hvis man ikke har lest noe om vintage Submarinere, og heller ikke har noen man kjenner som kan assistere i å vurdere potensielle vintage ur - men må stole helt og holdent på å poste bilder av potensielt kjøp på et forum (TS eller andre fora) - så er mitt klare råd: Kjøp nytt - eller nyere fra såkalte Good Guys her på TS. Da vil du kunne få en 14060 eller 14060M som er ca. 10-15 år til ca. 40K. Du kan få tak i en helt ny 114060 fra norsk AD (Authorized Dealer) til ca. 59K minus opp til ti prosent rabatt. Går du for det siste, så beregn 1-2 måneders ventetid. Leter du etter brukt 14060 til 35-40K, så forvent at du ikke er alene som ser den - og bør handle kjapt når du ser den. Når en 14060 dukker opp? Det kan ta lenger enn ventetiden på en ny 114060. Skal du se på en pent brukt 114060, så forvent å betale ca. 50K.

Mulig jeg er urealistisk, men trodde man måtte ut med ca. 40' for 16610 og at 14060/14060M fortsatt lå et par tusen under? Eller er det sånn at 14060 har overgått 16610 nå? Tenker hovedsaklig uten B&P
 
Du sier at du ikke vil blakke deg totalt og du spør om hva som er det beste kjøpet. Det leser jeg som at du vil gjøre et kjøp du ikke taper på ved et eventuelt salg senere samt at du ønsker et lavest mulig utlegg. Hvis dette er korrekt er 14060 svaret, alternativt 16610. Ikke fokuser på B&P. Kjøp en som er helt original. Litt "beat up" gjør ingenting. Finn en som er lite polert og med lite slakk i lenke.
 
Bra. :) Man vil alltid finne "billige" og "dyre" enkelttilfeller. I snitt så ligger prisene som indikert når man ser her på TS (marked og diskusjoner, inkl. SP).

Ble nettopp solgt en 114060 til 45' fra finn uten at det var en kjempe kamp om å få den så tror nok en kan gjøre gode deals på de:) den var vell ett år eller noe slikt om jeg ikke tar helt feil.
 
Etter å ha vært en Omegamann i flere år vurderer jeg nå å kjøpe den første Rolexen snart.
Mest sannsynlig vil jeg ha en sort Sub.

Jeg er ikke særlig belest på Submarinere, og ønsker ikke å blakke meg totalt på å kjøpe enda en klokke.

Spørsmålet mitt er derfor rett og slett, "Hva er det beste kjøpet man kan gjøre på en Submariner?"

Mener da ref og alder i forhold til pris man må regne med å legge ut :)
Det du antageligvis kan gjøre beste handel på i dag er en 1680 hvit, 16800 og 168000. 1680 ligger i Norge latterlig lavt i forhold til 5513, 16800 og 168000 er pr.i dag svært lite anerkjente "transitional" kortvarige mellomløsninger Rolex hadde i overgangen til safirglass. Disse er produsert i svært begrenset antall til Rolex å være og jeg vil tro at disse vil prise seg høyt over 16610 i nær framtid. Just my 2cent.
Tom
 
Det du antageligvis kan gjøre beste handel på i dag er en 1680 hvit, 16800 og 168000. 1680 ligger i Norge latterlig lavt i forhold til 5513, 16800 og 168000 er pr.i dag svært lite anerkjente "transitional" kortvarige mellomløsninger Rolex hadde i overgangen til safirglass. Disse er produsert i svært begrenset antall til Rolex å være og jeg vil tro at disse vil prise seg høyt over 16610 i nær framtid. Just my 2cent.
Tom
Lærer mye om Rolexmodeller av dine poster, så takk! Faren er jo at man får jo lyst på en av disse 'underdogs' :p

Til trådstarter - hva med denne? Den ticker jo de fleste boksene :)
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=61651965&q=Rolex+submariner&sort=1&ref=fas
 
Lærer mye om Rolexmodeller av dine poster, så takk! Faren er jo at man får jo lyst på en av disse 'underdogs' :p

Til trådstarter - hva med denne? Den ticker jo de fleste boksene :)
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=61651965&q=Rolex+submariner&sort=1&ref=fas

Jeg vil helst ha med original eske og papirer. Synes som regel det virker suspekt at man bare plutselig skal ha mistet dette "gjennom tidene" som mange skriver.

Etter å ha googlet og søkt en del har jeg startet å tenke på at det kanskje ville vært gøy med en birth year watch.
Det vil da si 1986.
Jeg er enda usikker på om jeg vil ha dato eller ikke, som sagt så laget jeg bare tråden for å få litt generell info :)

Jeg skal stikke innom Bjerke for å titte på en ny en også, bare for å se hvordan den evt er.

Takk for alle svar så langt :)