Gode råd på kjøp av submariner ønskes

Jeg vil helst ha med original eske og papirer. Synes som regel det virker suspekt at man bare plutselig skal ha mistet dette "gjennom tidene" som mange skriver.

Etter å ha googlet og søkt en del har jeg startet å tenke på at det kanskje ville vært gøy med en birth year watch.
Det vil da si 1986.
Jeg er enda usikker på om jeg vil ha dato eller ikke, som sagt så laget jeg bare tråden for å få litt generell info :)

Jeg skal stikke innom Bjerke for å titte på en ny en også, bare for å se hvordan den evt er.

Takk for alle svar så langt :)

Det er ikke så uvanlig at boks og papirer mangler på 15+ år gamle klokker.
Det var vanlig å bare la dette ligge igjen i butikken, å forlate butikken med ett smil om munnen og klokka på armen. Å ja dette foregår faktisk enda i meget beskjeden grad ifølge min lokale Ad.

Jeg kjøpte selv en palle med tomme Rolex,JLC og Tudor bokser av en Ad i Oslo for 15 år siden.
Som hadde ligget å støvet i kjelleren i maaange år.

Det er vell på grunn av dette man leser i auksjons beskrivelser av gamle Rolexer :
The box and paper is rearer than the watch. Eller : the Box and papers makes this a very sought after watch.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Heritage og andres
Det er ikke så uvanlig at boks og papirer mangler på 15+ år gamle klokker.
Det var vanlig å bare la dette ligge igjen i butikken, å forlate butikken med ett smil om munnen og klokka på armen. Å ja dette foregår faktisk enda i meget beskjeden grad ifølge min lokale Ad.

Jeg kjøpte selv en palle med tomme Rolex,JLC og Tudor bokser av en Ad i Oslo for 15 år siden.
Som hadde ligget å støvet i kjelleren i maaange år.

Det er vell på grunn av dette man leser i auksjons beskrivelser av gamle Rolexer :
The box and paper is rearer than the watch. Eller : the Box and papers makes this a very sought after watch.

Dette ble jeg akkurat vitne til i Dubai. En kunde som kjøpte gull-Rolex til nesten 50k dollar tok på seg klokken på armen og lot boks, papirer, ekstra ledd og alt annet tilbehør ligge igjen. Uten at betjeningen ble særlig overrasket over det.

Min tanke er at boks og papirer er bonus om det er med. Men jeg forstår godt at ting kan forsvinne.
 
Egen erfaring + mitt inntrykk fra diverse forumlesing = B&P kåthet blir MINDRE dominerende jo mer bevandret man blir i klokkeverdenen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Med fare for å avsløre en blytung inkompetanse, men da er det et spørsmål som tvinger seg på: hvordan dokumenterer man at klokken er momset uten noe B&P om man skulle bli stoppet i tollen og ikke har noe annet enn en kjøpskontrakt fra en privathandel å vise til?
 
  • Liker
Reaksjoner: Timewarp
Med fare for å avsløre en blytung inkompetanse, men da er det et spørsmål som tvinger seg på: hvordan dokumenterer man at klokken er momset uten noe B&P om man skulle bli stoppet i tollen og ikke har noe annet enn en kjøpskontrakt fra en privathandel å vise til?
Ha, ha. Evergreentema det der. Hvordan dokumenterer du moms MED B/P? Det spiller ingen rolle om du har B/P. Momsdeklarasjon er ikke en del av "P".
 
Med fare for å avsløre en blytung inkompetanse, men da er det et spørsmål som tvinger seg på: hvordan dokumenterer man at klokken er momset uten noe B&P om man skulle bli stoppet i tollen og ikke har noe annet enn en kjøpskontrakt fra en privathandel å vise til?

Når du reiser ut av landet fyller du ut dokumentasjon og leverer til tollen før utreise for sjekk og stempling. Så når du kommer tilbake har du "bevis" på at du hadde klokken i Norge i utgangspunktet. Dette beviser dog ikke betalt moms og slik det fungerer i dag er det ingenting som beviser det IMO da det ikke føres serienummer på kvitteringer.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Men et ur med f.eks papirer og stemplet kort og kvittering fra norsk butikk gjør det vel nokså greit?

Med fare for å avsløre en blytung inkompetanse, men da er det et spørsmål som tvinger seg på: hvordan dokumenterer man at klokken er momset uten noe B&P om man skulle bli stoppet i tollen og ikke har noe annet enn en kjøpskontrakt fra en privathandel å vise til?

Hva er egentlig problemstillingen du vil belyse i denne tråden?
 
Flott bilde av en klassiker. Du har også funnet en modell som er så enkel man kan få den. Til og med kun "Swiss" og ikke "Swiss Made" nederst på urskiven. Da er det antagelig en model ra 1998/99 der urskiven fikk Luminova. Det var i disse årene man gikk fra tritium til Luminova og over til Super Luminova (2000 ->) på 14060. Det artige er at jeg har hatt en 2004 og en 1998/99 modell i huset samtidig - og det er ingen synlig forskjell på Luminova og Super Luminova selv etter 8 timer i bekmørkt rom.

Beklager å spørre, men har ikke mye peiling på submariner
http://www.chrono24.com/en/rolex/su...ariner--mod1.htm&models=1&manufacturerIds=221

På denne står det kun "Swiss" nederst, er dette vanlig?
Googlet litt men finner kun Swiss made eller Swiss-t<25

@SindreM :)
 
  • Liker
Reaksjoner: SindreM
Tror ikke det er dumt å gå for en litt nyere modell dersom du er ny på Submariner. Dette er en modell det er mye og gode kopier av. Dermed er det enklere å luke ut disse når papirene er med. (Forfalskes de også men i mindre grad).

Good guys og her på TS er selvfølgelig en god hjelp!

Submariner er en klassiker du vil få mye glede av!

8
 
Prisene har steget mye de to siste årene. Best value er nok 16610 tidlig nittitallet. Pris for 14060 er overkommelig men selv savnet jeg ganske raskt dato.Prioriter å kjøpe noe du liker som også er fornuftig priset. Min anbefaling er helt klart 16800 i vintage sjiktet da denne skiller seg ut ved å ikke fremstå så steril som gjerne nye modeller kan være. Gøy å ha noe som ikke alle andre har eller kan skaffe seg......men prisene her løper og frekvensen på tilgjengelige eksemplarer avtar.
 
Personlig ville jeg enten ha kjøpt dagens versjon med keramisk bezel eller vintage med matt skive, tritium indexer med fin patina og plexi. Enten eller :) Men det beste er nok å finne deg ett budsjett, se hvilke modeller som ligger innenfor budsjettet og velge den du synes er penest. Så gjelder det bare å beholde roen til du finner det best mulige eksemplaret :)
20061105-171132.jpg

sub2a1.jpg
Enig der