Gråmarked vs. AD

Medlem
11. des. 2010
Sted
Oslo
Jeg har lenge hatt lyst på en bestemt klokke. Jeg har sett på prisene hos norsk AD og på gråmarkedet både i Norge og i utlandet. Jeg har også i lengre tid fulgt med på bruktmarkedet på TZ. Jeg har dessverre ikke sett den til salgs på bruktmarkedet her hjemme.
Det som undrer meg er den store prisforskjellen. Denne klokken kan jeg få kjøpt ca.
40 000 billige ny på gråmarkedet i utlandet enn ny hos AD her hjemme. Da er selvfølgelig momsen regnet inn. Det er ca. 40% prisforskjell. Det er også billiger enn flere brukte eksemplarer av denne klokken.
Gråmarkedforhandleren er veletablert, får gode tilbakemeldinger på uavhengige "review siter", klokken kommer med serienummer og selvfølgelig med alt av papirer. De gir også 2 års garanti.
Jeg vet selvfølgelig at at som virker som godt til å være sant.....o.s.v, men jeg finner
ikke ut hva som er haken ved dette kjøpet. Jeg vil helst kjøpe klokken av en norsk AD,
men jeg synes dette er mye å sponse en norsk urmaker med.
Har TSs medlemmer noen tanker om dette.

Jeg har gjort to gråmarkedskjøp.
Begge gangene har besparelsen, moms inkludert, vært enorme. Og jeg har opplevd at ad har respektert garantiene, selv om det har vært gråmarkedskjøp.
Så mine erfaringer har absolutt vært positive!:D

Jeg har også vært på disse tanker Celter. Jeg var på nippet til å handle fra et "gråmarked", men jeg var for bekymret for å finne ut hva denne haken var da den var kommet hjem til meg, til at jeg turde å handle.

Det jeg derimot i ettertid har funnet ut, er at de prisene som blir oppgitt hos flere av disse gråmarked forhandlerne klarer du "ofte" å snakke til deg hos AD i Det Store Utland.

Min anbefaling: skal du handle deg en ny og dyr klokke, ta deg en ferie, og handle klokken der. Da får du etter all sannsynlighet "sponset" ferien, men du får også prøvd klokken på der du handler den.

Lykke til.

Dette er strengt tatt en bekymring det er lov for deg som kunde å ta opp med ADen det gjelder. ADene må ta inn over seg at verden har krympet noe veldig de siste årene og prisene verden rundt har blitt veldig transparente.

I tillegg er ikke lenger gråmarked synonymt med en shady butikk i en bakgård i en mørk bygård, men noe du like enkelt kan forholde deg til på internett som en hvilken som helst legitim butikk (og i noen tilfeller enklere enn legitime butikker, se f.eks urverket vs AD på en god del merker).

Når det er sagt er kostnadsbildet til en AD noe ganske annet enn for en online gråhandler, men så må man jo huske på at klokken du her nå snakker om også har blitt solgt ut av en AD på et eller annet gitt tidspunkt, lavt nok til at gråmarkedsforhandleren kan selge den med profitt og alikevel være 40k billigere.

Dette betyr jo i teorien at du burde kunne få den "norske utgaven" ned med 30-35k mens ADen fortsatt har en fortjeneste, om enn vesentlig mindre.

Som sagt, det er lov å lufte bekymringen for 40k forskjell er bare alt, alt for mye.

Jeg forstår det sånn at denne klokken har du funnet billig hos en enkelt gråmarkedsforhandler. Det kan være flere grunner til at akkurat denne forhandleren har klokken billigere enn alle andre. For eksempel så kan han ha kjøpt opp et konkursbo, og dermed vil han tjene på klokken uansett om han selger den billigere enn en norsk AD vil ha den i innkjøpspris til og med.

I og med at det er en seriøs gråmarkedsforhandler så regner jeg med at de har klokken inne. Jeg har oppdaget noen sånne vanvittig gode dealer på nettet, bare for å oppdage at de ikke kan skaffe klokken, i hvert fall ikke til den anonserte prisen, men at de kanskje kan skaffe den litt dyrere, og de har som regel også et annet forslag til en klokke jeg heller burde kjøpe.

En ting å tenke på er at det er dyrere å drifte en forretning i Norge en feks Hellas. Husleie, lønninger osv. Så om man ønsker å betale pengene sine til Usman, som mest sannsynlig ikke betaler skatten sin uansett, og som vi da ender opp med å betale alikevel- go ahead...

At en Norsk AD skal ta dette innover seg synes jeg er vrøvl. Vi bor et et av verdens dyreste land. Kjøper du bilen din i Bulgaria blir den selvfølgelig billigere.

Ser også at flere her inne klager over at de ikke får utmerket service (hver gang) de er inne hos diverese forhandlere i Norge med urene dere har kjøpt brukt, eller i utlandet. Er det rart? Ett enkelt ur kan ha vært inne X antall ganger de siste årene for å få prisbekreftelser, men med forskjellige eiere. Når uret i tillegg er kjøpt hos en uautirosert forhandler er det ikke rart de reagerer.

INGEN av de store merkene selger varene sine på nett eller gjennom uautoriserte- så hvordan man kan stusse på at de er billigere, eller om det er utrygt andre steder forundrer meg.

Grå-kjøp

Hei TS,

Vanskelig å komme med noe godt forslag her Celter, men basert på det du skriver i første post, så er jo kr 40.000,- en forholdsvis frisk sum å spare. Men når du nevner 40.000 i forskjell - er det "vinduspris" hos norsk AD, eller har dere hatt en "hyggelig samtale" og du likevel kommer frem til den forskjellen?

Som ChristianN antar over her også, så skulle vel det tilsi at det burde gå å kunne snakke hyggelig med den aktuelle Norske ADen og få til en prisreduksjon i størrelse kanskje 30.000, men det tror jeg kansje kan forbli litt i fantasien.

Antar det står mye på urmerket dette her.
Noen urmerker er fortsatt "eksepsjonelt eksklusive og spesielle" i Norge/hos norsk AD dvs. de vil i allefall forsøke å gi det inntrykket til kjøper, mens i realiteten er merket bare et "flott ur" ute i den store Verden.
(Du forstår hva jeg mener med dette!)

Kjøp hos lokal AD er selvfølgelig å foretrekke, men gitt at de tallene og opplysninger du oppgir stemmer, ville det vært lite aktuelt for meg personlig å bruke norsk AD i dette tilfellet.

My opinion :)

BT

Har selv hatt god erfaring ifra både AD og gråmarkethandler men lurt å sjekke att serienr ikke er bortslipt og att garantikortet er stemplet for å ha mulighet for garanti.
Erfaringsmessig store muligheter for rabatt med AD i Norge hvis utenfor Oslo sentrum, pleier ringe rundt av og til å pris spörre hvis det er noe man har lyst på för man kontakter gråmarkedgjengen.

Hvis det er ok med brukt hvorfor ikke pröve en WTB annonse her på forumet?

I og med at det er en seriøs gråmarkedsforhandler så regner jeg med at de har klokken inne. Jeg har oppdaget noen sånne vanvittig gode dealer på nettet, bare for å oppdage at de ikke kan skaffe klokken, i hvert fall ikke til den anonserte prisen, men at de kanskje kan skaffe den litt dyrere, og de har som regel også et annet forslag til en klokke jeg heller burde kjøpe.

Dette kan faktisk være problemet i mitt tilfelle. Jeg har ennå ikke fått bekreftelse på at de har klokken tilgjengelig.
At averterte klokker ikke er mulig for selger å fremskaffe har jeg også opplevd hos norsk/svensk gråmarkedforhandler (uten å nevne navn ;)

At jeg kan få noe særlig prisavslag på denne klokken i Oslo, tror jeg at jeg kan se bort fra.

Å få tak i den brukt i Norge er det flere som har forsøkt etter hva jeg har sett. Det er
antakelig ikke så lett.

hehe, ble nysgjerrig jeg og...hva er du ute etter da?;)

Det er vel som flere nevner her forskjellige grunner til at du kan få endel besparelse i gråmarkedet, og det er verdt å hukse at dette er ur som ikke har blitt solgt hos AD og dermed gått "videre" (ikke at det ernegativt altså...). Jeg synes generelt det er dyrt hos norske AD'er, og støtter forslaget om å handel på tur. Selv med moms er det vanligvis endel å spare..

OK. Ser ingen grunn til å ikke fortelle at jeg er ute etter en AP 15300. Blå skive. Gråmarkedforhandleren er watchmaxx.com eller essentialwatches.com, som er noe dyrere.

AP er dyrt i Norge i forhold til US. Men den reelle forskjellen blir nok litt mindre, for det er et av merkene Bjerke rabatterer litt hvis du spør pent.
Når det gjelder gråmarkedsdiskusjonen tror jeg neppe det blir konsensus rundt hva vi mener med det første, men jeg ser alle de gode grunnene til å spare pengene. Husk bare at å måtte gjøre en reperasjon på en AP du ikke har garanti på koster litt mer enn på et standard ETA-verk;)

Husk bare at å måtte gjøre en reperasjon på en AP du ikke har garanti på koster litt mer enn på et standard ETA-verk;)

Jeg er forsåvidt enig med deg, men en reparasjon er ikke det som bekymrer meg med dette verket. Service derimot, vil selvfølgelig bli utført hos Bjerke. Tror ikke det skal by på noen problemer.
Vet du hvorfor AP er dyrere i Norge i forhold til andre merker?

Norsk AD

Jeg dusjet, brukte deodorant, pusset tennene og dro til en AD for se på og eventuelt kjøpe noen ur fra landet med hvitt kors i flagget til meg og kona. Bak disken stod det noen hyggelige og hjelpsomme skoleungdommer. Men hvordan opparbeider dette noe kundeforhold til AD?
Kortet lå i lomma, klart til å trekkes, men jeg ble ikke tilbudt noe rabatt utover listeprisen som ble referert. Så, jeg dro hjem å surfet på nettet i stedet. Der kan man bare sammenligne priser og vilkår, uten å stå med lua i hånda foran noen skoleungdommer.
Jeg ser heller ikke noe galt i å bruke andre enn AD om uret er utgått eller ikke kan skaffes i norge.
Utvalget er heller ikke alltid så stort når man bor på en odde nord for Europa.

Det er ikke noe tvil om at det å drive butikk i dette markedet blir vanskelig og vanskeligere, markedet er transparent mtp at hvem som helst kan ta opp tlf og sjekke priser hvor som helst i verden iløpet av et minutt.

Hva må forhandlerene gjøre for at kundene fortsatt skal velge de? Og ikke en nettbutikk i USA.

Min tanke er at de må selge OPPLEVELSER hvis de ikke kan konkurrere på pris. Da klokker handler i stor grad om følelser, burde fysiske urbutikker i større grad fokusere på dette. Og selge en opplevelse du aldri vil komme i nærheten av ved å handle hos en nettbutikk på andre siden av dammen. Gjør forhandlerene dette, vil nok kunden i større grad være villig til å betale en (noe) høyere pris enn hva man får denne klokken for i andre land. Det er ikke riktig å ha ungdomskoleungdom i kassa hvis de skal prøve på dette, som referert til over. Jeg tror ihvertfall ikke brorparten av klokkekjøperene er ute etter å kjøpe en slik opplevelse!

Problemet er kanskje ikke så stort akkurat i dag? Men tenk på neste generasjons klokkekjøpere, som er vokst opp med netthandel og prissammenligning på selv de minste ting som skal kjøpes. Hvordan vil disse forholde seg til denne forskjellen? Kommer de til å godta dette?

Er nok en ide at klokkebutikkene må kikke fremover og være endringsvillige hvis de skal bestå.

Puhh, da fikk jeg luftet noen av mine tanker:)

ADene må selge en opplevelse ja, men i dagens verden må de evne å konkurrere på pris. Skal du handle AP i helgull har Bjerke i sin uendelige visdom hatt en pris flere hundre tusen over veil pris (var en eller annen ROO offshore til godt over 900' om jeg ikke husker feil). Da bommer man - grovt.

Marginene på disse klokkene i kroner og øre er såpass stor at slike ting er helt absurde, gråmarkedet vil alltid være en del billigere men man burde snakke om tusenlapper, ikke flerfoldige titusener.

Det er jo helt ekstremt, da kan de ikke regne med å selge disse i det hele tatt. Det skal selge litt av en opplevelse for å forsvare den prisen, hehe. Bli hentet av Beyonce og Jessica Alba i en strippelimousine hjemme for å bli kjørt til AD hente klokke og få full oppvartning etterpå, selv dette hadde ikke forsvart en slik pris, eller, kanskje da;)

Kanskje de priser den såpass høyt, siden de har erfart at det dukker opp en og annen nyrik med penger som brenner i lomma, som spør etter den dyreste klokka i butikken? Jeg veit ikke.

Uansett synes jeg det er MEGET dårlig moral å bevisst prise klokken så vannvittig høyt over anbefalt utsalgspris.

Jeg er enig som du sier, noen tusen i forskjeller mellom greymarket og AD tror jeg de fleste kan finne seg i, men ikke så store summer som kommer frem i denne tråden her.

Denne tråden er jo noen år nå, er det fortsatt slik at Bjerke er overpriset på AP kontra forhandlere i utlandet?