Graduation ring

Medlem
3. mars 2014
Innlegg
256
Poster på vegne av kompis. Han spurte egentlig meg, men jeg er usikker så poster her da jeg vet det er en del karer med sans for stil på sonen.

Han er straks ferdig med ettårig master på et relativt kjent universitet i England og har fått tilbud om å kjøpe en såkalt graduation ring:
lser201-2_1.jpg

(kan fåes i sølv, gull eller rosè)

Jeg er veldig usikker! Syns det er småharry, men samtidig kult med større gullring og banke i bordet med a la Frank Underwood! Mener han uansett bør kjøpe en som et minne, og at han kan bruke den så lenge den ikke blir brukt på lillefingeren.

Hva mener sonen?
 
Jeg ville kjøpt den fordi den er kult minne å ha, men har vanskelig å se for meg at den ville blitt mye brukt. Kommer også litt an på hvordan tradisjonen på skolen er, er det noe alle kjøper?

Hadde jeg fullført siv.ing. utdannelsen hadde jeg kjøpt ring, men det er få av mine gamle studievenner som bruker den til vanlig. Det kommer an på hvor de jobber.
 
Jeg bruker siv.ing ringen fra NTNU til daglig. Har bare blitt en vane helt siden jeg studerte..
 
Hadde selv denne problemstillingen for bare kort tid siden. Slik jeg ser det er en ring en fin måte å uttrykke tilhørighet og stolthet over den institusjonen hvor man har utdannet seg og den utdannelsen man har tatt. Det kan også være en "opener" og samtalestarter i diverse sammenhenger. Et annet aspekt er hvorvidt man finner det komfortabelt å bruke ring eller ikke. Personlig tviler jeg på at jeg kommer til å bruke ringen daglig; det er likevel fint å kunne ha muligheten :)
 
Jeg noterer meg dette bruddet på sonens regler, som er etablert gjennom et fyrstelig dekret.

Har vi glemt denne tråden allerede? (Det er muligens å dra det langt å kalle disse tøy- og skinnremsene "smykker". :) )

Jeg har NTH-ringen (*) og bruker den ikke, men det er fordi jeg synes den er ukomfortabel.

(*) Jeg begynte på NTH men sluttet på NTNU..
 
Redigert:
Som de andre sier, kjøp den. Så får han heller føle om det blir naturlig å bruke den. Personlig bruker jeg siv.ing.ringen av og til, men ikke like ofte lenger. Tror det fortsatt er veldig vanlig å bruke den hvis du jobber i typiske ingeniørbedrifter.
 
Som de andre sier, kjøp den. Så får han heller føle om det blir naturlig å bruke den. Personlig bruker jeg siv.ing.ringen av og til, men ikke like ofte lenger. Tror det fortsatt er veldig vanlig å bruke den hvis du jobber i typiske ingeniørbedrifter.

Tja... De kule chiller helst uten siv.ing ringen :) neida, joda.. Er vel ca 50-50 på min arbeidsplass som bruker ringen, men jeg har den i skuffen et sted, som et minne...
 
MSc fra LSE?
Definitivt kjøp. Kan i det minste brukes om man blir invitert på BI-galla og føler for å stille i olabukser.
:D
 
Til sommeren skal også jeg (forhåpentligvis) få fullført utdannelsen min, og jeg har vel bestemt meg for at jeg vil ha en graduation ring. Siden universitet selv ikke vil la oss bruke Collegium Medicum-våpenet, men insisterer på at vi bruker det generelle universitetsvåpenet, får vi laget noen selv. Det gjør at vi også kan velge mellom sølv, hvitt gull og gult gull. Har vyrde herrer og kvinner noe syn på det?

Her er de, i sølv, hvitt gull og gult gull, ovenfra og ned.
UJMCGraduationring_zps3156f7f3.jpg
 
Har vyrde herrer og kvinner noe syn på det?
Humm... det der synes jeg ser ut som signetringer, og ikke skoleringer. Hadde jeg møtt deg med den ringen på fingeren hadde jeg antatt du var av adelsslekt, og ikke skjønt at det hadde noe som helst med en skole å gjøre.

Skoleringer pleier å være mye mer forseggjorte, med motto rundt kanten og årstall etc på siden av ringen.

Edit: Det kunne jo latt seg gjøre å gravere inn årstall eller noe annet på siden av ringen. Ringen er selvfølgelig penere uten, men da ser den ikke lenger ut som en signetring.

Og gult eller hvitt gull, avhengig av hvilken farge som passer deg best, hvis du har tenkt å bruke den. Sølv irrer.
 
Redigert: