Grail!

Medlem
25. juli 2012
Innlegg
701
Sted
Lillehammer
I mai 1839 bestemmer to polske innvandrere, forretningsmannen Antoine Norbert de Patek og urmakeren François Czapek, seg for å etablere Patek, Czapek & Cie. I 1844 møter Patek den franske urmakeren, Adrien Philippe i Paris. I 1845 forlater Czapek selskapet.

Selskapets navn endres i 1851 til «Patek & Cie». Senere, i 1851, kommer Philippe offisielt med i selskapet. Philippe velger et nytt navn til sin klokkevirksomhet, Philippe & Cie, før han i 1901 skifter firmanavn enda en gang til Ancienne Manufacture d'Horlogerie Patek Philippe & Cie, SA.

Fra 1932 har selskapet vært et familieeid firma under navnet Patek Philippe SA. Selskapet styres i dag av tredje og fjerde generasjon, med Philippe Stern som president og hans sønn Thierry Stern som visepresident.
Kilde:Patek Philippe - Wikipedia

Fra produsentens egen hjemmeside finnes også litt historie og en morsom «timeline»
PATEK PHILIPPE SA - History


Det finnes i det hele tatt mye interessant lesning på PATEK PHILIPPE SA - Welcome to Our Official Website og videre fanen «Company»

PPicon.png


I 1976 introduserte Patek Philippe (PP) klokken som etter hvert har oppnådd både stjernestatus og høy popularitet blant klokkeentusiaster over hele verden.

[video=youtube;bb_STTyJP78]http://www.youtube.com/watch?v=bb_STTyJP78[/video]

Flere videoer her: Patek Philippe SA on Vimeo



70 årene var jo som kjent en svært vanskelig tid for produsenter av mekaniske ur, mye handlet nå om Quarts og «made in Japan». PP som flere andre produsenter skjønte at her må noe gjøres, og for PP er en designmessig «showstopper» (eller starter) er på gang.

Gérald Genta, Gérald Genta - Wikipedia, the free encyclopedia sitter på en restaurant i Basel og lager en skisse på en serviett i 1972. Samme mann som for øvrig designer Audemars Piguet sin legendariske Royal Oak tilbake i 1968.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/93620242/Unbox/PP/Genta.pdf

Selve designet på Nautilus skiller seg heftig ut fra mye annet på den tiden, referanse til koøye på båter og Jules Vernes historier fra under havets overflate er ikke tilfeldig.
Kilde: Rise of Patek Philippe’s Nautilus


Patek Philippe Nautilus 5980

Året er 2006 og PP lanserer modellen 5980, 30 år etter introduksjon av Nautilus serien. En chronograph med både 12 timers og 60 minutters visere plassert i samme skive.

Inne i klokken tikker et fantastisk verk, Caliber CH 28-520 C. Bare «the PP seil» får pulsen til å slå raskere!
PPseil.png



Caliber CH 28-520 C

verk.jpg




En fantastisk klokke som kanskje står alene i sin sjanger. Jeg fikk klar beskjed av min sønn da han fikk vite at det skulle komme en Patek i hus. Husk pappa, denne eier du ikke, du tar bare vare på den til jeg overtar…
:)




Hva ville en unboxing være uten bilder av selve klokken?




DSC00804.jpg


DSC00805.jpg


DSC00806.jpg


DSC00807.jpg


DSC00808.jpg


DSC00809.jpg


DSC00810.jpg


DSC00811.jpg


DSC00812.jpg


DSC00813.jpg


DSC00814.jpg


DSC00815.jpg


DSC00817.jpg


DSC00819.jpg


DSC00821.jpg


DSC00824.jpg


DSC00825.jpg


DSC00827.jpg


DSC00828.jpg


DSC00833.jpg


DSC00834.jpg


Kan dette være en av verdens vakreste klokker? Jeg bare spør…

Takk for titten :)
 
FIRST!

Gratulerer så mye med et nydelig ur!

Er klokken helt ny, for den så strøken ut?
 
Redigert av en moderator:
Neimen i svarte da :cool:

Her er det bare å gratulere, for dette er Grail alright!! Kos deg med den! Ja er litt misunnelig nå ;)
 
Dette er jo helt villt!!! Sinnsyk utvikling på klokkefronten din det siste året:cool:
Denne må jeg bare få tafes på :D




Vi vil ha lokal GTG, hører du @runes ??:eek:
 
Redigert av en moderator:
Gratulerer med ÅRETS UNBOXING !!!! flott historie fortelling,- som krones med verdens vakreste klokke,samt et caliber med blod og svette fra 3-4 generasjoners tankegods.
Kunne tenkt meg og vært din sønn nå :)
Mvh
Timebandit.
 
Gratulerer på det voldsomste med en aldeles nydelig klokke! Kos deg med den mens du passer den for neste generasjon ;)

Og takk for flott unboxing, artig med litt informasjon rundt gralen.
 
Redigert: