Grailemne: Daytona, AP RO eller AP ROO Diver?

Hvilken "grail" skal jeg velge meg?

• Daytona

Stemmer: 0 0,0%
  • AP Royal Oak - sort skive

• AP Royal Oak - hvit skive

• AP Royal Oak Offshore Diver

• Annet - spesifiser!

• HTFU, Stefan! :)

• Antall stemmer
    0
  • Avstemningen stengte .

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Sted
Gullkysten
Hallaien! En helt uhøytidelig poll på gang! :D

Jeg har rundet 3K med våsete innlegg på sonen, 5 år med mekaniske ur og ca 20 ur, og føler meg klar for å "etablere" en ny grail jeg kan jobbe mot, over tid. Merk det siste ;) Skal jeg bli hos trygge6Rolex eller "step it up" med AP? :)

Har p.t sportsur i 40mm klassen som min lille nisje, og har zoomet inn på tre jeg liker meget godt.

Hva synes sonen om disse tre?

Daytona.
Trenger den noen presentasjon? Tenker egentlig sort skive, men "kickeren" er at jeg vil ha skiven som bare leveres til hvitt gull modellen (den Anders har, heldiggrisen).
2-Daytonas-Wristshot.jpg

rolex-daytona-116509WHT_j_LRG.jpg

I følge kilder på sonen kan slik skive skaffes for ca 500 USD. Tror det rimeligste jeg har sett så langt, inkl visere, lå på 1500-2000 USD.

AP Royal Oak. Også en klassiker. Genta. Blir vel den "gamle" 39mm modellen i så fall. Spørsmålet her skivefarge - sort eller hvit? Hmm.
5c2e0c8a.jpg

ro1.jpg

Både AP RO og Daytona ligger på ca 50K brukt etter det jeg har sondert meg frem til. RO er dog ikke ofte ute for salg...

Og så røffingen, AP ROO Diver. Vil i så fall kjøpe med lenke, som koster ca 2500 USD ekstra. Synes den er helt rå. Røffere enn RO, men ikke like klassisk. Og sikkert minst 25 baller dyrere. Hmm.
IMAG1981.jpg

7d83be38.jpg

daa15e63.jpg

Kan legge til at samlingen min består av 116610 LV og Omega PO LM LE og Omega Speedy Broad Arrow. Sistnevnte ryker antagelig hvis og når dette skal skje.

Daytonaen er jo chronograf, de to andre sportsur/diver, men har dato, og sistnevnte er klart mer hensiktsmessig ved daglig bruk. Men det er nå ikke fornuft som skal styre dette, det er følelser og det er hva som gir mest klokkeglede:D

Få høre nå da 8)

PS: Alle bilder er lånt.

Tror for meg det er dykkeren som jeg synes passer samlingen din best, og som også er mer annerledes.

AP RO med hvit skive er helt rått! Så for min del må det blir AP RO med lys skive eller AP RO Diver.

RO eller Daytona. Kvitter du deg med Broad Arrow er det kanskje fint med en krono for variasjon? RO er et litt kulere valg og du får verdens beste automatisk urverk i følge watch snob ;)

ROO Diver synes jeg blir for lik PO og Sub som er perfekte bruksklokker. Du trenger en elegant klokke. Daytona og RO er begge elegante ur som passer fint de spesielle anledningene.

Hm, RO eller Daytona med mørk skive, greier ikke å bestemme meg:D

Edit: Jo forresten, stemmer for RO med sort eller blå skive! :D

ROO Diver utgår.

Da Gjenstår det to klassikere som er veldig ulike. Om det er snakk om den nye keramiske Daytonaen så ville jeg valgt denne.

Meeeen..... Du kan jo kjøpe en brukt Speedmaster for å dekke chrono-behovet i samlingen. Dermed gjenstår det bare en klokke. Og for en klokke! For en finish. For en lenke! Herreminhatt. Selvsagt skal du ha en Royal Oak 15300.

Så var det dette med skivevalg. Jeg hadde den sorte selv, og den var helt rå! Kunne aldri tenkt meg den hvite. Den blir litt metro for min smak. Har ikke fått anledning til å se den blå skiven enda, men jeg er ganske sikker på at jeg hadde valgt den blå om jeg skulle kjøpt en ny RO idag. Var vel blå urskive som var den første?

Ha ha, takker for innspill så langt! Ikke lett dette - men jeg ser poenget med at ROO D muligens er for røff samlingen sett under ett :|:p

Av de du nevner ville jeg gått for Daytona. AP har aldri gitt meg noe (Brudd på blasfemiparagrafen), Ikke Nautilusen heller (Ikke lenger rett til å leve:p) for den saks skyld. Og skulle jeg först selv ha kicket på Daytona så måtte det ha blitt en i gull. Synes faktisk chokoDaytonaen som Moore vurderte er det beste jeg har sett fra Daytona:p

Av de du nevner ville jeg gått for Daytona. AP har aldri gitt meg noe (Brudd på blasfemiparagrafen), Ikke Nautilusen heller (Ikke lenger rett til å leve:p) for den saks skyld. Og skulle jeg först selv ha kicket på Daytona så måtte det ha blitt en i gull. Synes faktisk chokoDaytonaen som Moore vurderte er det beste jeg har sett fra Daytona:p

Her er det ingen som arresterer deg for å gå imot strømmen. Tvert imot :)

Jeg er noelunde enig i Nautilus-tankene dine, men jeg skal være veldig varsom fordi jeg begynner å falle for den!

I forhold til det du allerede har ville jeg gått for:
AP RO med hvit skive. Og nei, det er ikke metro...;)
AP ROO diver kommer som en god nummer to.

Tøft valg. Daytona er flott. Det samme er ap-en. Dog skiller sistnevnte seg ut. Ville nok gått for ap ro. Heldigvis har jeg en. Ap roo diver blir for tykk, ihvertfall for meg.

Men lurer egentlig på hva markedsprisen er for ap ro nå. Nyprisen har jo økt en del. På finn har det jo ligget noen temmelig overprisede 15300. Ene lå vel på 73k, den andre rett over 80. Gitt priser på en nyere brukt 15300 legges ut på trf el tz til ca usd 9k, så snakker vi minst 65k inkl mva.
Mao tipper jeg du må opp i minst 60k for en strøken 15300 nå, correct me if i'm wrong :)

AP RO er i mine øyne helt fantastisk:) Likte den ikke stort første gang jeg så den, men etter det har den bare blitt mer og mer fantastisk:) Drømmer om en med blå skive for min egen del.,