Grand Seiko spring drive 2014 nytt

Medlem
4. aug. 2011
Innlegg
1.636
Sted
Kristiansand
Litt nytt.

Ny krono med mindre knapper og safirbezel med tachymeter. Den er uten gmt funksjon som den gamle kronoen med STORE knpper har. Denne har og den nye lenken.

1424559_10202510457909677_1083224625_n_zps366f313e.jpg






(bilder fra malaysiawatchforum)

SBGA 099 og 101
To nye spring drive klokker på 40,5mm, med litt lume og den nye lenka. De ser ut til å være lavere priset en andre grand seiko spring driver. En med hvit og en med sort skive. Kanskje en slags innstegsmodell. De er nevnt i tråd på klocksnack.se her.

SBGA099.png


SBGA101.png
 
Nydelige alle tre. Jeg regner med at de siste ligger rundt 4000 dollar.

Edit: Ser den er priset til rett over 3500. God pris.

Kjekt med lume, men det skal være bekmørkt før jeg ikke ser hva klokka er.

Todda
 
Redigert:
Som den konservative survekoppen jeg er, synes jeg at lume virker forstyrrende på det som i utgangspunktet er klokkeverdenens vakreste og mest veldesigna visere.
Er forøvrig enig med Todda. Har fått demonstrert hvor mørkt det skal være før man ikke kan se viserne på en GS.

Har en ekstra svakhet for GS modellene med "crownguards".........

Huff. Noe sier meg hvor dette bærer hen når målestaven i pengebingen er tilstrekkelig tildekket igjen etter siste innkjøp.
 
Redigert:
Flotte klokker.

Jeg har dessverre - vel, dessverre blir kanskje litt feil uttrykk - blitt noe mindre begeistret for Spring Drive. Batteri hører på en måte ikke hjemme i et mekanisk verk. Jo, jeg vet at man slipper batteribytte, men lell da gutt.
 
Flotte klokker.

Jeg har dessverre - vel, dessverre blir kanskje litt feil uttrykk - blitt noe mindre begeistret for Spring Drive. Batteri hører på en måte ikke hjemme i et mekanisk verk. Jo, jeg vet at man slipper batteribytte, men lell da gutt.

Det går mange diskusjoner omkring Spring Drive på nettet. Jeg mener at det er et fascinerende verk.

Og det er ikke batteri i en Spring Drive-klokke.

img_springdrive2.jpg


"As in all automatic watches, an oscillating weight winds the Spring Drive mainspring and drives the hands. Uniquely, however, a tiny part of this mechanical energy is used to drive a magnetic rotor, which generates electrical energy. This electricity activates an integrated circuit and a crystal oscillator. This tri-synchro regulator regulates the speed of the hands via a glide wheel that rotates at exactly 8 times a second and delivers one-second-a-day accuracy." (min Spring Drive har fortet i underkant av fem sekunder på to måneder).
Spring Drive | Our clean energy watches | SEIKO WATCH CORPORATION

img_springdrive5.jpg


Todda
 
Flotte klokker.

Jeg har dessverre - vel, dessverre blir kanskje litt feil uttrykk - blitt noe mindre begeistret for Spring Drive. Batteri hører på en måte ikke hjemme i et mekanisk verk. Jo, jeg vet at man slipper batteribytte, men lell da gutt.

Du tenker nok på "Kinetic" ikke Spring Drive :)
 
Det er flere grunner til at jeg ikke vil kjøpe Grand Seiko med det første, men dette er vel den viktigste fra det offisielle Grand Seiko dokumentet:

SEIKO makes it policy to usually keep a stock of spare parts
for Grand Seiko watches for 10 years. In principle, your
watch can be reconditioned within this period if used normally.
(Replacement parts are those which are essential to
maintaining the functional integrity of the watch.)

The Wristwatch Blog: EDITORIAL: The Service Dilemma: Vintage Grand Seikos
 
Det er flere grunner til at jeg ikke vil kjøpe Grand Seiko med det første, men dette er vel den viktigste fra det offisielle Grand Seiko dokumentet:


The Wristwatch Blog: EDITORIAL: The Service Dilemma: Vintage Grand Seikos

Først skal jeg være litt flåsete: Dette blir neppe et problem for de fleste her inne da klokka antakeligvis er flippet lenge før det blir aktuelt med første service (ikke at jeg er bedre, altså). Hvis det faktisk er tilfelle at det er vanskelig å få tak i deler , er det vel spesielt uheldig for de som kjøper vintage GS.

Ikke flåsete: Dette tror jeg ikke blir noe problem (for Seiko spesielt). Slik jeg har forstått det, startet GS opp produksjonen av mekaniske verk etter en lang pause. På 80-tallet laget de vel bare quartz-klokker? Jeg tror nok de vil ha reservedeler til de nyere klokkene sine på samme måte som sveitsiske merker, særlig nå når de har begynt å selge utenfor Japan. Jeg har hørt om flere som har hatt problemer med å få service på både gamle omegaer og rolexer. Jeg tviler på at disse fortsetter å produsere deler lenge etter at de har sluttet å bruke verkene i nye klokker. Når lageret er tomt, er det tomt. Nå kan en kanskje argumentere med at det foregår mer innovasjon hos Seiko enn i Sveits :rolleyes:, der de samme verkene har blitt brukt i 50 år, og at det derfor fortere kan bli mangel på deler.

Jeg er på tynn is her. Det meste er synsebasert, så correct me if I'm wrong.


Todda
 
Først skal jeg være litt flåsete: Dette blir neppe et problem for de fleste her inne da klokka antakeligvis er flippet lenge før det blir aktuelt med første service (ikke at jeg er bedre, altså). Hvis det faktisk er tilfelle at det er vanskelig å få tak i deler , er det vel spesielt uheldig for de som kjøper vintage GS.

Ikke flåsete: Dette tror jeg ikke blir noe problem (for Seiko spesielt). Slik jeg har forstått det, startet GS opp produksjonen av mekaniske verk etter en lang pause. På 80-tallet laget de vel bare quartz-klokker? Jeg tror nok de vil ha reservedeler til de nyere klokkene sine på samme måte som sveitsiske merker, særlig nå når de har begynt å selge utenfor Japan. Jeg har hørt om flere som har hatt problemer med å få service på både gamle omegaer og rolexer. Jeg tviler på at disse fortsetter å produsere deler lenge etter at de har sluttet å bruke verkene i nye klokker. Når lageret er tomt, er det tomt. Nå kan en kanskje argumentere med at det foregår mer innovasjon hos Seiko enn i Sveits :rolleyes:, der de samme verkene har blitt brukt i 50 år, og at det derfor fortere kan bli mangel på deler.

Jeg er på tynn is her. Det meste er synsebasert, så correct me if I'm wrong.


Todda

Dette er en veldig interessant problemstilling, og selv om GS fortsatt er høyt på gral-listen min synes jeg at det er litt foruroligende at reell eller antatt trøbbel med fremtidig service kan påvirke flippbarheten negativt.
 
Nå har jeg ikke noe tro på at delene blir destruert etter 10 år. Så de vil nok være tilgjengelige på et eller annet vis, eller?

For også å være litt flåsete: med endel års erfaring med mekanisk ur fra "ordinære" Seiko som arbeidsklokke, så har jeg ikke noe grunnlag for å tro at dørene på delelageret hos GS blir slitt i hengslene.
 
Redigert:
Nydelige alle tre. Jeg regner med at de siste ligger rundt 4000 dollar.

Edit: Ser den er priset til rett over 3500. God pris.

Kjekt med lume, men det skal være bekmørkt før jeg ikke ser hva klokka er.

Todda
En av fordelen med den insane finish og polish på viserne (og forsåvidt alt annet) på GS'en min er at uansett hvor svakt lyst det er så blinker det i viserne og det er lett å lese klokka.

Er det helt svart, så er det svart riktignok. Da trengs lume. Eneste gang jeg har det så svart er på soverommet og der ser jeg ikke på klokka. ;)
 
Det er flere grunner til at jeg ikke vil kjøpe Grand Seiko med det første, men dette er vel den viktigste fra det offisielle Grand Seiko dokumentet:



The Wristwatch Blog: EDITORIAL: The Service Dilemma: Vintage Grand Seikos
Kunne sverge på at det sto 30 år i mine GS dokumenter (ikke Spring Drive, Automatic GS)?

Uansett, enig at dette er et potensielt minus. Man romantiserer jo gjerne tanken om at klokker i denne klassen skal kunne gå i arv og da er selv ikke 30 år egentlig nok.
 
Som den konservative survekoppen jeg er, synes jeg at lume virker forstyrrende på det som i utgangspunktet er klokkeverdenens vakreste og mest veldesigna visere.
Enig både om lume og fortreffeligheten av disse viserne. Helt klart noe av det som gir meg et smil når jeg kikker på klokka.



Fortjener egentlig bedre enn et fuzzy iPhone bilde, for er det noe de viserne er så er det sylskarpe.
 
Redigert:
Når det gjelder service, gs quartz er anbefalt på service hvert 50. år, så regner med at deletilgjenglighet på den moderne gs serien ikke bare er 10 år.
 
Sånn av interesse, hva sier de store sveitsiske klokkeprodusentene om deletilgjengelighet i årene fremover? Jeg vet at VC vel garanterer at de kan fikse et hvilket som helst verk de noen sinne har produsert, men jeg tviler på at alle er i stand til eller ønsker å stille en slik garanti.

Nå som "alle" skal lage manufakturverk, og gjerne mange av dem så må de jo lage gigantiske lagre for å kunne garantere for deler i overskuelig fremtid.

Jeg synes uansett Seiko vinner på sin ærlighet! Med pent brukte klokker tviler jeg også på at delene i klokkene blir spesielt slitt heller. Nå vet jeg ikke noe særlig om hvilke deler som blir slitt og trenger å byttes, men jeg har det for meg at en service stort sett går ut på rens og smøring, og at delebytte er en sjeldenhet?