Jeg er graveringskonservativ av natur, og har nok tenkt at slike påfunn er noe som hører hjemme på innsiden av en giftering (og kanskje dåp- og konfirmasjonsgaver). Når det er sagt er Ploprofen under, med et mildt sagt personlig preg, en av mine favorittklokker.
Klokken kjøpte jeg av en tidligere installasjonsdykker, og den bærer preg av å ha vært et bruksur. Jeg har i utgangspunktet sansen for det kompromissløse designet til Ploprofen, der funksjonalitet er prioritert fremfor estetiske hensyn. For meg er det derfor en ekstra bonus at denne klokken er brukt slik den var ment å bli brukt; fri for bekymring rundt dings og hairlines.
Det mest spesielle med klokken er likevel baksiden. Den tidligere eieren jobbet blant annet for Comex, og på 80-tallet var dette en populær klokke blant yrkesdykkere. Han valgte derfor å gravere inn navn, adresse og telefonnummer på baklokket for å hindre potensielle forvekslinger. Kjærlighetserklæringen nederst er en hyllest til kona, og jeg kan melde at de fremdeles er lykkelig gift.
Noen av dere vil også legge merke til at baklokket er frest ned og polert glatt. Dette ble gjort fordi de opprinnelige rillene førte til irritasjon på håndleddet hos eier.
Man skulle tro at frihåndsarbeidet over var nok til å forhindre klokkemessige forvekslinger, men den gang ei. Selv om klokken endte tilbake på eiers hånd kom han og en god kamerat fremdeles i skade for å ta med feil klokke hjem etter endt oppdrag. Men de fant en løsning. Ved å gravere på siden av kassen ble det enkelt å identifisere klokken, også dersom den lå med tallskiven opp, og som dere ser het tidligere eier av klokken Herman
Så til trådstarters opprinnelige spørsmål tror jeg det kan være en idé å starte med
hva man vil gravere fremfor
at man vil gravere, litt på samme måte som med tatoveringer. Eksempelet over viser også at som alle andre vaksiner er ikke denne 100 prosent effektiv (mot flipping)
Når det er sagt er dette bare min personlige mening, og jeg syns det er veldig gøy å se at folk tørr å leke litt med klokkene sine!
PS: Ingen av opplysningene på baklokket over er personidentifiserende i dag, og jeg har klarert med tidligere eier at det er ok å poste bilder.