Gravering - Merket for livet eller et statement?

Jeg har selv en Reverso med blank bakside. Denne ble anskaffet etter at jeg la en ganske så smart/slu plan.

Ifm navnevalg til vår førstefødte sønn ble det en diskusjon om hvilke rekkefølge på etternavnet våre barn skulle ha. Min kone, som er moderne og sterk i meningen, mente at hun skulle ha etternavnet sitt til slutt og mitt etternavn i midten.

Hun fikk navnet sitt til slutt og jeg fikk en birthyear Reverso til min sønn. Denne skal selvfølgelig gå videre til han når tiden er inne for det.
Denne burde graveres med teksten «Takk Pappa! Du er f*** meg rå!»

Tør jeg foreslå å gravere den førstefødtes navn, men bytte om rekkefølgen på mellomnavn og etternavn.....

Redigert:
Hva med noe som knytter den til deg og din familie? Det binder deg ytterligere til klokken og den blir «umulig» å selge.
Dine initialer og fødselsdato helt på topp med god plass under til intialer og fødselsdato til neste eier, osv, osv.
Litt pynt i hjørnene kan der også være plass til.
Om et par generasjoner er klokken blitt noe mye mer enn kun en verdifull klokke, den er blitt et umistelig familiearvestykke.
Gode innspill det @westmouth Skal høre med Bjerke hva de anbefaler eller om det går an å bestille ferdig gravert fra fabrikk? Usikker på om jeg klarer å overlate jobben til en "selvlært" lokal gravør som graverer på frihånd :oops: Må nok forsikre meg om at de har lasergravering... "Hei, det ble litt skjev tekst og pynten i hjørnene er nesten lik..." o_O:eek:

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
I forbindelse med at min sønn ble født gikk jeg til innkjøp av en Reverso tribute small seconds.

Den ble inngravert for hånd (ikke laser) av Berglihn i Kristiansand. Jeg har ikke angret et sekund, en allerede spesiell klokke har nå fått en unik historie :giggle:

7793325C-4B58-4E81-AE92-E21CE7EB7259.jpeg

Jeg er graveringskonservativ av natur, og har nok tenkt at slike påfunn er noe som hører hjemme på innsiden av en giftering (og kanskje dåp- og konfirmasjonsgaver). Når det er sagt er Ploprofen under, med et mildt sagt personlig preg, en av mine favorittklokker.

Klokken kjøpte jeg av en tidligere installasjonsdykker, og den bærer preg av å ha vært et bruksur. Jeg har i utgangspunktet sansen for det kompromissløse designet til Ploprofen, der funksjonalitet er prioritert fremfor estetiske hensyn. For meg er det derfor en ekstra bonus at denne klokken er brukt slik den var ment å bli brukt; fri for bekymring rundt dings og hairlines.

Ploprof_1.jpg

Det mest spesielle med klokken er likevel baksiden. Den tidligere eieren jobbet blant annet for Comex, og på 80-tallet var dette en populær klokke blant yrkesdykkere. Han valgte derfor å gravere inn navn, adresse og telefonnummer på baklokket for å hindre potensielle forvekslinger. Kjærlighetserklæringen nederst er en hyllest til kona, og jeg kan melde at de fremdeles er lykkelig gift.

Noen av dere vil også legge merke til at baklokket er frest ned og polert glatt. Dette ble gjort fordi de opprinnelige rillene førte til irritasjon på håndleddet hos eier.

Ploprof_2.jpg

Man skulle tro at frihåndsarbeidet over var nok til å forhindre klokkemessige forvekslinger, men den gang ei. Selv om klokken endte tilbake på eiers hånd kom han og en god kamerat fremdeles i skade for å ta med feil klokke hjem etter endt oppdrag. Men de fant en løsning. Ved å gravere på siden av kassen ble det enkelt å identifisere klokken, også dersom den lå med tallskiven opp, og som dere ser het tidligere eier av klokken Herman :)

Ploprof_3.jpg

Så til trådstarters opprinnelige spørsmål tror jeg det kan være en idé å starte med hva man vil gravere fremfor at man vil gravere, litt på samme måte som med tatoveringer. Eksempelet over viser også at som alle andre vaksiner er ikke denne 100 prosent effektiv (mot flipping) :) Når det er sagt er dette bare min personlige mening, og jeg syns det er veldig gøy å se at folk tørr å leke litt med klokkene sine!

PS: Ingen av opplysningene på baklokket over er personidentifiserende i dag, og jeg har klarert med tidligere eier at det er ok å poste bilder.

Ploprof er en barsk klokke, med dens grovt utførte, men autentiske og praktiske gravering blir den bare enda tøffere.
Det minner meg om en annen gravering, på en annen, barsk klokke. Den graveringen er der ikke noe grovt og uvørent med, den er derimot utført av en mester og gir klokken, om mulig, enda mer særpreg.
For nye og gamle lesere (tåler et gjensyn) - Global gravering

• Liker
Reaksjoner: Obelix og UJU