GUIDE: Ikke enda en "Skal kjøpe klokke til under....kr...kjøpshjelp"

Er dette noe poeng?

• Ja ass

Stemmer: 9 42,9%
  • NEI!

Stemmer: 12 57,1%

• Antall stemmer
    21
Medlem
5. aug. 2013
Sted
Oslo
En tilnærmet lik umulig oppgave... Vet ikke helt om denne tråden har livets rett, men har selv sett meg grådig lei på disse trådene i dette hjørnet av forumet. Tenkte derfor å lage en guide, slik at en slipper å ramse opp samme alternativer til nyfrelste gang på gang. Veldig tentativ sak, det jeg rakk og snekre sammen på noen strakser. Foreløpig bare kategori 1 som er komplett, hehe. Blir å bygge på når jeg har tid. Setter pris på innspill vedr. kategorier, utelatte klokker, info om hver klokke som bør bli inkludert/ekskludert etc etc.

POST 1: Klokkealternativer under 10 000(Retail)
Eksklusjonskriterier:
- Kvarts(da jeg ikke har noen som helst peiling på kvartsklokker i dette prissegmentet. Ser gjerne at det kunne blitt laget en tilsvarende guide for kvarts av et mer kyndig TS-medlem)
- "Kickstarter-klokker"(med noen få hederlige unntak)
Inklusjonskriterier:
- De mest populære modellene fra hvert merke, i alle fall de som det oftest refereres til i slike tråder.

Inndeling, kort og godt:
1. FASIT
2. Klassisk sport/dress- Da det er et begrenset utvalg dressklokker i dette prissjiktet, innlemmer jeg de få som er ute i denne kategorien.
3. Field/Pilot
4. Divere/beaters
5. Kronografer

1. FASIT
Du vil uansett lande på denne før eller senere.Spar tid og penger, og se bort fra resten av guiden
Rolex-Submariner-116610-LN.jpg

2. KLASSISK - SPORT

A
Archimede

- Deck Watch Stahl/bronze
DSC00910_zps977a16fd.jpg

- Klassik 39/42
ar39b.jpg

B

C

Certina
- DS-1 Powermatic 80
Størrelse: 40mm
Komplikasjoner: Dato
Urverk: Sveitsisk ETA C07.111(ETA 2824-2 m. 80 timers gange, men redusert frekvens)
WR: 100m
Annet: Utallige modeller- ulike skiver, lenker og remmer. Finnes også DS-1 i titan og med dagvisning, dog uten powermatic-verket.
certina-ds-1-powermatic-80.jpg

Citizen
-Grand Classic
Urverk: Japansk Citizen 9010
WR: 100m
Annet: Et av de penere dekorerte urverkene i prisklassen
cssigauto1-1.jpg

Christopher Ward

- C5 Malvern Slimline
14972192307_387053bf5a.jpg

-C65 Trident Classic MkII/ Vintage
Christopher-Ward-C65-watch-new-branding-9.jpg

D

E

F

G

H
Hamilton

- Intra-matic
Størrelse: 38/42mm
Urverk: Sveitsisk ETA-2892-2
WR: 50m
Annet:
IMG_2945.jpg

- Jazzmaster Viewmatic
Urverk:
Annet:
yja3y7yh.jpg

I

J

K

L

Longines

- Conquest Automatic
Størrelse: 39mm
Urverk: Sveitsisk Longines L633(ETA 2824-2)
WR: 300m
Annet: I grenseland prismessig
atmoshpere-watch-swiss-longines-conquest-l3.676.4.58.6-800x720.jpg

-Conquest Heritage
Størrelse: NB! 35mm
Urverk: Longines L633(ETA 2824-2)
WR: 30m
Annet: Basert på modell fra 1954. I grenseland prismessig
Longines-Conquest-Heritage-steel-thumb-660x440-22731.jpg

M

Mido

-Baroncelli Heritage
Størrelse: 39mm
Urverk: Sveitsisk ETA-2892 A(manuell)
Annet: I grenseland prismessig
MIDO_BARONCELLI_13-1024x682.jpg

- Commander
Størrelse: 37mm
Komplikasjoner: Dag, dato
Urverk: Sveitsisk ETA 2836-2
Annet:
M8429.4.21.1.jpg

N

O
Orient

- Bambino
Størrelse: 40,5mm
Urverk: Japansk Orient Cal. 48743
Annet: Rimeligst i klassen?
1_3_19.jpg

P

Q

R

S

Seiko

- SARB033/035
seiko-SARB033-06.jpg

-SARB065
syne8une.jpg

-SARX033/035
sarx0335001.jpg

-SARX013/015
sarx015_8.jpg

-SNKL23
20150930192233_oylyz4hxijp.jpg

Stowa
-Marine Original
ffc56b6c45ebdc827feb770511c4dfe0.jpg

- Partitio weiss/schwarz
12725195_1553454308315156_459624959_n.jpg

T

Tissot
- Visodate
user29684_pic51296_1352157186.jpg

U

V

W

X

Y

Z

Redigert:
En god ide, selv om jeg synes det er helt greit at "nyfrelste" spør:) Det begynner å bli en stund siden jeg ble frelst, men synes allikevel det kan være greit med litt tilbakemeldinger.

Ingen dum ide og et godt tiltak. Men litt av sjarmen for de nyfrelste er vel mange timer med leting, prøving og kunnskapsheving før man bestemmer seg. Det er mye følelser bak det å velge klokke. Ikke bare et kjent merke og pris som burde bestemme valget. Synes også det er hyggelig at folk spør om valg av klokke ;)

Tråden er ikke dum den. Kult med en god liste over all verdens klokker, men syns også det er bare hyggelig at det blir spurt etter tips. Så dette burde vel bli et ekstra verktøy heller enn fasit. :)

Det er vel litt av sjarmen med å være nyfrelst klokketulling å få starte opp sin egen "hva skal jeg ha" tråd, og få lov til å diskutere eventuelle valg med andre?

Samtidig skaper jo diskusjonene litt mer liv her inne enn å plukke ut alternativer fra en liste.

....men har selv sett meg grådig lei på disse trådene i dette hjørnet av forumet...

Fasit:
Ikke les nevnte tråder...:rolleyes:

Er absolutt enig i innspill over. Når vedkommende har funnet alternativer som han/hun overveier, er det selvfølgelig på sin plass å torpedere på med spørsmål, er jo det et klokkeforum er til for. Det er bare den initiale "hva finnes der ute til den og den prisen", som jeg har sett meg litt sliten på. Spesielt når det kommer til de lavere prisklasser, der valget kanskje er mer estetisk drevet, enn senere. Man må jo gjerne ha noen reelle alternativer før den virkelige diskusjonen starter. Så fasit er et absolutt en dårlig ordlyd, som @Hansur nevner. Går heller for et verktøy/hjelpemiddel for nyfrelst- en oversikt over hva som finnes der ute av relevante modeller til X pris.

Forstår ikke denne tråden helt. Skal den konkurrere med google? Den kan jo bli like stor som interwebben sjøl. :) Og det UTEN at vintage er inkludert.

Som allerede nevnt: Det er individelt, og litt av sjarmen er å kunne identifisere og diskutere enkeltes preferanser tråder (som alltid ender i en Rolex-krangel :) ).

Og den såkalte fasiten? Hva skal jeg si... Det er vel mer en humoristisk "myte" at ALLE ender opp med en Sub. Det er vel bare Rolex-fundamentalistene som kjøper den (og selve starten på overnevnte Rolex-krangel). Mulig du glemte en smiley der, hva vet jeg.

Beklager å være en gammel WIS-grinebiter.

Forstår ikke denne tråden helt. Skal den konkurrere med google? Den kan jo bli like stor som interwebben sjøl. :) Og det UTEN at vintage er inkludert.

Som allerede nevnt: Det er individelt, og litt av sjarmen er å kunne identifisere og diskutere enkeltes preferanser tråder (som alltid ender i en Rolex-krangel :) ).

Og den såkalte fasiten? Hva skal jeg si... Det er vel mer en humoristisk "myte" at ALLE ender opp med en Sub. Det er vel bare Rolex-fundamentalistene som kjøper den (og selve starten på overnevnte Rolex-krangel). Mulig du glemte en smiley der, hva vet jeg.

Beklager å være en gammel WIS-grinebiter.
Grinebiter er å ta, vil jeg si.
Glemte smiley, beklager så mye! Selvfølgelig pur ironi. Har blitt noen klokker, men har foreløpig klart å styre unna Suben selv. Speedmaster er selvfølgelig den egentlige fasiten ;)

Ideen, beklager på forhånd uelegant formulering, er basert på at jeg gang, på gang, på gang har sett tråder som starter med:
1. Person X ønsker seg ny klokke, den og den typen til den og den prisen.
2. 7-8 ts-medlemmer kommer med forslag, i 95% av tilfellene de samme forslagene hver gang
3. X velger ut 2-3 forskjellige klokker fra de foreslåtte som han/hun ser bra ut, og spør mer inngående om disse
Etc, etc
Formålet er vel egentlig å forsøke og hoppe rett fra trinn en til tre. Det har sikkert blitt skrevet hundrevis av "sjekk ut ....,eller...."-innlegg her inne, så hvorfor ikke bare samle dem opp, så er man ferdig med det.

Var selv usikker på om dette var en tråd som skulle ha livets rett, og la derfor ut en vote over, nettopp fordi jeg ikke visste om dette var matnyttig. Du har gitt utrykk for at det ikke er det, og jeg er til dels enig.
Tanken var å liste opp gode alternativer, som det gjerne gjentatte ganger refereres til i denne typen innlegg.
Både TS-klassikere i prissegmentet og andre som jeg vil anse som gode kjøp. Er ikke meningen å ramse opp millionvis av microbrands og obskure modeller fra kjente merker, bare gi en oversikt over, skal vi si konvensjonelle, velrennomerte og safe valgalternativer. Nå har jeg foreløpig lite kjøtt på benet i "guiden", men tenker def kvalitetsalternativer fremfor kvantitet.

Hovedproblemet er jo, som du er inne på, hva man skal ekskludere. Prisnivået peker en vei, vintage og brukt ville vært helt absurd å inkludere, da femognitti faktorer spiller inn på prisen. Homage vil jeg ekskludere av rent prinsipp.
I dyrere prissegmenter, si over 20 000 bare for å ta et tall, synes jeg også det vil være helt bortkastet med en slik tråd, da kjøper(forhåpentligvis) er mer bevandret i klokkeverdenen, og er mer bevisst på hvilke kvaliteter han/hun ser etter i en klokke. Ved et valg av en klokke spiller jo også ikke-målbare, subjektive aspekter som utseende en sentral rolle, men hvis dette i seg selv gjør tråden helt unyttig, vil jeg si at det da vil være helt unyttig å noen gang komme med forslag i utgangspunktet.
Vil si at trådens potensielt største begrensning, i tillegg til det nevnte, er at det er jeg som selekterer hvilke klokker som går inn på lista. Er selv spesielt interessert i mekaniske klokker i lavere prissegmenter, ikke vet jeg hvorfor, men ertil tross for dette sannsynligvis ikke kompetent til å kunne bedømme hva lista burde inneholde. Men igjen, dette er jo bare forslag og absolutt ingen fasit.

Fyttigrisen, det ble langt....

Peace out :)

PS. Ser i ettertid at det blir veldig pretensiøst å kalle dette en guide

En guide/oversikt eller hva det skal kalles må jo være helt greit. Det kan sikkert mange ha glede av, ikke bare nybegynnere. Så har du ork og tid er det jo bare å fortsette!

Men begrunnelsen er ikke god. Det er, som flere har nevnt, en glede å starte en tråd med ønske om forslag og innspill. Og er ikke det en av grunnene til at et forum holdes levende? Absolutt mener jeg. Om jeg har noe å bidra med kaster jeg meg på. Uansett om svaret er gitt mange ganger før.

• Liker
Reaksjoner: halkla