Gull tourbillon' til Mathfjeld

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Hallo folkens

I kjølvannet av GTG vi hadde i Stavanger forleden dag har jeg bestemt meg å kjøpe et par NATO strapper til breitlingen min. Etter å ha sett så mange interessante klokker med utallige kombinasjoner av NATO og andre remmer, begynte det å klø litt i fingrene.

Nå er situasjonen slik at jeg ikke har så mange klokker å modde eller skifte reim på, og jeg har aldri gjort dette før. Som selverklært noob så har jeg tatt litt ansvar her og implementert tiltak for å bedre resultatet på to fronter: både lindre litt fingerkløing og bedre min egen viten om remskifter.

I mangelen på både interessante remer og interessante klokker må jeg ty til gullklokka til Mathfjeld. Nå skal det sies at jeg har brukt denne klokken siste døgnet for å måle tidsavviket. Jeg trodde på forhånd at resultatet skulle gjenspeiles av den ekstremt gode kvaliteten vi vet bor i dette uret. Testen ble gjennomført ved en sammenlikning mot klokken på datamaskinen. Gjennom 24 timers test så viste uret et avvik på -25sek/24t. I denne prisklassen må dette være bra. 1kr ur per avvik i sekund per døgn... (port og frakt er selvfølgelig ekskludert her) Mathfjeld får arrestere meg hvis det ikke var slik at uret kostet den nette sum av 30! kr på nettet.

Uansett:

Gulllenka må vekk. Jeg lar dere bestemme framtiden til uret.

Alternativ 1:

IMG_1616.jpg

Her sees uret med en brun "læraktig" rem. Denne remmen er tatt fra en annen klokke jeg fikk med fra Mathfjeld. Dette uret overlevde ikke at jeg åpnet baklokket med håndkraft og tok ut urverket for å undersøke nærmere. Remmen er ubrukt.

Alternativ 2:

IMG_1617.jpg

Her er uret sammen med svart plastikklær. Denne komboen syns jeg er helt OK, men remmen er noe gammel. Denne remmen kommer rett fra roteskuffa og urverket den opprinnelig tilhørte har blitt kastet for mange år siden.

Alternativ 3:

IMG_1619.jpg

I påvente av skikkelige NATO-straps, raste jeg ned på min lokale AD og kjøpte noe som i grunn ligner på NATO straps konseptet, men har borrelås. Denne remmen kostet 120kr og gjør det hele mer eksklusivt da urets verdi øker 500%. En god investering kan man si

Borrelås-strappen tar seg bra ut:
IMG_1622.jpg

Alternativ 4:

IMG_1628.jpg

Det siste alternativet er å hive faenskapet og heller bruke den gamle beateren på remmen. Originale SS lenka er så oppskrapet etter mange fjellturer at det er på tide å få den på ny rem.

Dette alternativet tar seg greit ut:
IMG_1626.jpg

IMG_1623.jpg

Nå, ærede dommere, hva synes dere jeg skal gjøre? Jeg må være ærlig å si at jeg har falt litt for denne stygge gull-tourbillion'en. Den er så stygg at den faktisk er spesiell. Som så mange tidssonen medlemmer har skrevet, at de angrer fælt på mange av urene som er unnasolgt gjennom årene, er dette utvilsomt et godt eksempel på å gå i denne fella.

PS. Håper dere ikke tar denne post'en seriøst. :cool:

Erik

Jeg mener at den "gull-tourbillon"-saken til Mathfjeld bør gå på en slags pass-around her på forumet - hvor den sendes rundt til forumbrukere i det ganske land som får i oppgave å fotografere den i daglig bruk før den sendes videre. Mener å huske at timezone.com hadde et tilsvarende prosjekt med en casio av noe slag.

Just my two cents og totalt urelatert til tråden ellers :)

Jeg mener at den "gull-tourbillon"-saken til Mathfjeld bør gå på en slags pass-around her på forumet - hvor den sendes rundt til forumbrukere i det ganske land som får i oppgave å fotografere den i daglig bruk før den sendes videre. Mener å huske at timezone.com hadde et tilsvarende prosjekt med en casio av noe slag.

Just my two cents og totalt urelatert til tråden ellers :)

Foreslår en amalie fra montmartre løsning. den bør tas med rundt i verden og tas bilde av foran kjente landemerker ref. hagegnomen i filmen :p

Jeg tror jeg hadde satset på Nato, men prøv å ta den over og ikke under klokka, tror den blir mye penere da:p

Kjipt å bli stoppet på vei inn i norge og tolleren har jo hørt om Tourbillion og han vet jo at gullklokker er ganske dyrt: "Har du papirer på den klokken der eller?"

Jeg stemmer på alternativ 2 :) ble litt vel eksklusivt å bruke selveste natoen som kostet 5 ganger så mye som klokken :D

Det var på tide at borrelåsbåndet fikk sin renesanse! Jeg forventer å se flere gull Rolex med borrelås på forumet i nærmeste fremtid... :p:D

Hva med å kjøre et "klokkeoffer" på neste GTG?
Vi setter opp et alter, legger klokka på det og moser den med en hammer mens vi synger hymner som varsler død over alle fake klokkeprodusenter.
Med full fotoseanse selvsagt.:D

Personlig ville jeg ikke blitt sett offentlig med noe annet enn det siste alternativet. Jeg ville smeltet om gullklokka, badet i alle pengene du får for gullet i en ukes tid og så kjøpt meg en ekte tourbillon.

Ellers synes jeg UJUs forslag om ofring av fakeklokker var en strålende god ide.

Heh, smadring av klokken virker litt for barbarisk. Klokken er jo ikke fake. Den er bare av dårlig kvalitet, og det er jo ikke dens feil...

Nå skal det sies at lørdagen da jeg drev på med remene oppdaget jeg plutselig at vi måtte kjøpe egg og melk til søndagens bakeseanse, og dundret inn på den lokale kiwi'en med gullklokka og joggebukse. Jeg tror ikke jeg er særlig paranoid til vanlig, men følte at jeg fikk mange blikk. Jeg tror ikke stolthet kan beskrives som det jeg følte der jeg sto i køen i kassen.

Moralen er vel at selv om dette uret får rem og full pakke vil jeg nok aldri bevisst bruke det offentlig.

Det som kunne vært moro er å prøve å modde klokken. Med tanke på at jeg er helt blank både på kunnskap og utstyr vil dette bety en grusom død for uret. Kanskje lage en fotoseanse ut av dette vill i alle fall gjøre UJU lykkelig