Blir i overkant bastant å si at de som tror på negative effekt fra stråling automatisk er dårlige foreldre som krever barneverntilsyn. Skal alle som har meninger i ytterkant av den gjengse nordmenn bli sett på med lupe av barnevernet?
For god ordens skyld kjente jeg i mine yngre dager en familie hvor ett familiemedlem var skeptisk til stråling. Enormt oppegående familie, godt etablert og en klassisk tradisjonsrik familie fra byens fineste strøk, foreldre i tradisjonelle statusyrker, barn som drev med idrett og andre sunne fritidsaktiviteter. msorgsrik familie også, som jeg fikk oppleve på nært hold. Etter alle solemerker en sunn, vellykket familie. Eneste du merket var at hvis du satt på i bil, ble du pent bedt om å slå telefonen i flymodus på bilturen - that’s it. Under middager eller andre sosiale settinger var det ingen lignende ønsker. Denne personen var også aktiv i samme forening, med det jeg tror var styreverv, så en som var relativt engasjert i temaet.
De som faktisk har mulighet til å vurdere om dette går utover barn eller andre familiemedlemmer på noen som helst måte, er det apparatet rundt dem. Lærere i skole/barnehage, helsevesen, familievenner og -medlemmer som står dem nær.
Å spekulere om omsorgssvikt basert på en Finn-annonse blir for tåpelig.
Og uenighet er ikke synonym med krenking.