Gullur...... Men hvilket gull?

WOW, der var den, ja!
Hadde jeg vært litt flinkere (les: mer tålmodig) kunne jeg kanskje ha funnet den på nettet.

Dette er et av mine aller første bevisste minner om klokkemerket og de neste 20 årene var Rolex selve drømmen. Så forsvant den drømmen - inntil jeg ble med i dette galematiashuset her. Det verste er at jeg etter Rolex GTG'n fikk sansen for Mogens' helgull også. Heldigvis er jeg ikke i nærheten av å ha slike klokkebudsjetter :mad:

Farlig sjappe, - dette asylet. Egentlig.
Drømmer vekkes, drømmer skapes, drømmer realiseres.

Og vi alle blir bare sykere og sykere.....
;)

Jeg kjøpte en helgull Submariner i fjor høst. Den ble solgt etter ikke lenge, men det skyldtes ikke materialet. Tvert i mot så fortsatte jakten på ny gullklokke. For min del er det gult eller rose som gjelder.

For meg representerer gull det samme som en avansert komplikasjon, hvis vi ser bort fra at en komplikasjon kan ha et praktisk element. Det er eksklusivt, det ser bra ut (IMO;)) og det er et behagelig metall mot huden. I tillegg liker jeg vekten.

Mitt valg ble en 116718, etter at jeg bestemte meg var det aldri tvil. Det har vel blitt vist noen bilder av den på sonen, men den er enda ikke offisielt "avduket".

7bbb8da2.jpg

b4f0cac0.jpg

Den har akkurat kommet hjem etter en måned på ferie med meg. Bading, bygging av sandslott, middager, sightseeing og late dager ved poolen har den ikke tatt nevneverdig skade av. Og bortsett fra et par hyggelige kommentarer har jeg ikke observert et øye i dens retning. Jeg tror vi lett overvurderer "den vanlige manns" oppmerksomhet av klokker...

En klokke jeg ikke klarer å slutte å tenke på er Rose Gold AP ROC, selvsagt med lenke. Nå har du riktignok en meget trivelig fetter av denne, men jeg synes den er superlekker!

1644313.jpg

Blir det aktuelt med en til i gull står denne høyt på listen.

Et moment til; jeg synes en klokke i edelt metall gir klokken en reel verdi. Ikke misforstå meg, jeg setter like stor pris på godt håndtverk og god mekanikk som alle andre, men kostprisen på en stålklokke er neppe stort mer enn i mobiltelefonen min.

Og det er slett ikke nødvendig at noen regner gullprisen for meg, jeg kan regne, men foretrekker å leve i villrede:D

Et moment til; jeg synes en klokke i edelt metall gir klokken en reel verdi.

Skjønner veldig godt hva du mener. Jeg har en del gullbelagte vintageur fra 70 & 80-tallet, og selv om et par av dem er helt uten lyter, og det er umulig å se at det ikke er gull tvers igjennom, er følelsen når man har dem på armen noe helt annet enn et ekte gullur. Og det har ikke bare med vekten å gjøre. Det er også grunnen til at jeg godt kan tenke meg et ur i hvitt gull selv om det ikke umiddelbart er så lett å skille fra et ur i stål. Jeg kommer uansett til å vite... ;)

Noe sånt for eksempel:

47192-000g-9504-alt.jpg

(nå er det blitt så sent at det må være lov å drømme)

Jeg kjøpte en helgull Submariner i fjor høst. Den ble solgt etter ikke lenge, men det skyldtes ikke materialet. Tvert i mot så fortsatte jakten på ny gullklokke. For min del er det gult eller rose som gjelder.

For meg representerer gull det samme som en avansert komplikasjon, hvis vi ser bort fra at en komplikasjon kan ha et praktisk element. Det er eksklusivt, det ser bra ut (IMO;)) og det er et behagelig metall mot huden. I tillegg liker jeg vekten.

......Og bortsett fra et par hyggelige kommentarer har jeg ikke observert et øye i dens retning. Jeg tror vi lett overvurderer "den vanlige manns" oppmerksomhet av klokker...

Flott eksemplar av arten, Mogens! Den nyanskaffelsen har jeg ikke fått med meg, såvidt jeg kan se.
Det er en god beskrivelse du gir på gull som materiale.

For min del vil gull i kasse ikke bare ha et estetisk preg, men representere det "nye nivå" jeg ønsker av et ur.
Med den formuleringen i betydningen av at manufakturen skal levere et urverk med mekanikk på høyeste nivå, der det er relativt logisk at urverket er omkranset med gull i en varient.

Et moment til; jeg synes en klokke i edelt metall gir klokken en reel verdi. Ikke misforstå meg, jeg setter like stor pris på godt håndtverk og god mekanikk som alle andre, men kostprisen på en stålklokke er neppe stort mer enn i mobiltelefonen min.
Og det er slett ikke nødvendig at noen regner gullprisen for meg, jeg kan regne, men foretrekker å leve i villrede:D

Mulig vi sier kostprisen på en stålkasse, så unngår vi å få både AP og PP på nakken med det første.....;)

Skjønner veldig godt hva du mener. Jeg har en del gullbelagte vintageur fra 70 & 80-tallet, og selv om et par av dem er helt uten lyter, og det er umulig å se at det ikke er gull tvers igjennom, er følelsen når man har dem på armen noe helt annet enn et ekte gullur. Og det har ikke bare med vekten å gjøre. Det er også grunnen til at jeg godt kan tenke meg et ur i hvitt gull selv om det ikke umiddelbart er så lett å skille fra et ur i stål. Jeg kommer uansett til å vite... ;)

Hvitt gull er særdeles vakkert, og på visse ur blir det spesielt eksklusivt!
Utsøkte varianter, begge to.

Den er virkelig nydelig Mogens. Si i fra når du skal selge den til meg :)

Kanskje noe sånt kunne friste? :D

RX6241PNYG0b1.jpg

RX6241PNYGb03.jpg

RX6241PNYGb02.jpg

RX6241PNYGb07.jpg

Men moderne [gull] Daytona vel helst for (rike) fruer.
Eller for å si det på en annen måte, den ser veldig! bra ut på fruer...

Synes forøvrig at hvitt gull har en fin varm glød i forhold til stål.
Det er vanskelig å se på avstand, men eieren vet jo i sitt stille sinn.;)
Tillater meg herved å slå et slag for hvitt gull.:)

Lett:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28927354

Litt mer eksklusivt enn Rolexene, som jo alle har...

Savner litt temperatur i debattene:cool:

Den er flott :) MEN, ikke akkurat det eksemplaret der... Det er for slitt...

Synes forøvrig at hvitt gull har en fin varm glød i forhold til stål.
Det er vanskelig å se på avstand, men eieren vet jo i sitt stille sinn.;)
Tillater meg herved å slå et slag for hvitt gull.:)

+1 :D

Fantastisk flott klokke det der Mogens, en av mine favoritter blant all verdens gullklokker. Også med grønn skive, godt valg!

Jeg lander på gult gull. Hvitt gull er veldig diskre og fint på sin måte, men veldig likt stål som andre sier her. For variasjonens skyld hadde jeg gått for gult gull. Everose og andre fargevarianter har jeg ikke så sansen for. Det klassiske og flotteste i mine øyne er gult.
For meg er det stort sett Rolex som gjelder for tiden, og skulle jeg kjøpt gullklokke nå hadde det blitt DD II

Lykke til med valget Moore

0203zu.jpg

Enig med deg! Flott klokke om den hadde vært i bedre forfatning:)
Synes en slik AP er nydelig i gull,mye pga rem i annet materiale! kan noen ganger bli too much med både kasse og lenke i gull synes jeg, men det er jo smak og behag:) Det gjelder da ikke vis det er snakk om WG!

IWC

Hei alle sammen,

Jeg beklager at jeg har vært noe anonym siden jeg registrerte meg i mai, men ønsker å føye meg på denne interessante tråden.

Moore: Ønsker aller først å rose deg for din eminente samling. Jeg registrerer noen fellestrekk for kolleksjonen din: helst in-house, komplikasjoner, variasjon av manufacture, heller mer mot dressy enn sporty og helst ikke for store urkasser (correct me if I'm wrong). Du ønsker innspill og tanker ang. "gull" og her er mine:

IWC Portuguese Perpetual Calender WG:

Jeg er veldig enig med innspill fra flere om at hvitt gull kan være veldig lik stål og skiller seg dermed ikke alltid ut som "gull", men IWC har gjort en god jobb med Perpetual Calender. Urskiven er i "ardoise" (mørk grå) som går som hånd i hanske med urkassen i hvitt gull og ikke minst den brune reimen. Ardoise er også kun aktuell for ur i hvitt gull kasse. I tillegg er har uret evighetskalender (det kommer av navnet) med tid, dato, dag, måned, år og nydelig moonphase. Det har også 7 dagers gang reserve og indikator for denne. Synes IWC har gjort en meget god jobb med å balansere komplikasjonene på skiven. Uret kan også fåes i rødt gull og plantina, men med sølv skive.

IWCPerpetual.jpg

IWC Grande Complication Rose Gold:

Absolutt en av mine holy grails (som sannsynligvis aldri kommer til å finne veien til min samling:(). Uret er i utgangspunktet ganske lik overnevnte, men med "minute reapeter", stoppeklokkefunksjon og uten 7 dagers gangreserve. Det at uret ikke har sistnevnte gjør at kassen er noe tynnere. Uret kommer i platina og rødt gull, men personlig er sistnevnte den foretrukne varianten. Grunnen er at platina modellen blir litt for nøytral med den lyse skiven. Kombinasjon av rødt gull, lys skive og den brune reimen er rett og slett fantastisk! En annen ting som også er verdt å nevne er urkiven med jordkloden i 3D effekt i bakgrunnen av komplikajsonene.

IWCminute.png

Oioioi, de to IWCene var jo rett og slett off the hoook, airq ;) Shiiieeeeeeeet, for å si som senator Clay Davies!
Gad vite prisene på disse lekkerbiskene!

Kanskje noe sånt kunne friste? :D
Men moderne [gull] Daytona vel helst for (rike) fruer.
Eller for å si det på en annen måte, den ser veldig! bra ut på fruer...

Hmmm....
Ikke helt "meg" den der. Men forøvrig enig; - på en snerten snelle kunne den nok vært vakker...
;)

Lett:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=28927354
Litt mer eksklusivt enn Rolexene, som jo alle har...
Savner litt temperatur i debattene:cool:

Enig, absolutt - men jeg tror jeg egentlig har den eneste AP'n jeg vil ha.
Foreløpig blir det ingen ny inn derfra.
Men den varianten er svært elegant, ingen tvil om det.

Hehe.. Jeg kunne ikke uttrykt det bedre:D

Veil. pris i Norge for en IWC Perpetual Calendar WG ligger på ca. 250.000,- (helt ok prismessig ift. de mest eksklusive urene her på sonen). Prisen for en Grande Complication derimot, tør jeg ikke å si høyt engang... ca. 1,3 MNOK *hviskestemme*.. I den prisklassen forventes kanskje tourbillon verk av et eller annet slag.

Grande Complication har jeg aldri funnet "2nd hand". IWC Perpetual Calendar WG dukker derimot opp fra tid til annen.