Leser stadig at markedet bestemmer, og at «rett pris» er den prisen kjøper og selger er enige om.
Vel, har jo ofte sett eksempel på at den prisen kjøper og selger er enige om kan være både for høy, og for lav, og da er det etter mitt syn neppe «riktig pris» ut i fra hva som ellers er mulig å få tilbud om i markedet ellers.
Så rett pris er et diffust begrep, og ikke noe som er konkret.
Husker at jeg kjøpte en klassisk bil for en del år siden i Tyskland, og betalte det som som jeg oppfattet var markedspris for denne bilen i et europeisk marked. Da jeg skulle selge bilen var jo denne registrert i Norge, og det fallt naturlig å selge den i Norge, men responsen var veldig dårlig. Bilen var godt markedsført, men gode bilder og på de vanlige sidene, Finn, Autodb etc. Meget god og utfyllende beskrivelse av tilstand både kosmetisk og mekanisk. Likevel var responsen dålig, de få som ringte var ikke spesielt interesserte i å snakke om bilen men begynte å prute på telefonen uten engang å ha sett bilen.
Jeg skrev et innlegg på dette problemet på det forumet i Norge som dekket denne biltypen, og fikk som svar at prisen muligens var for høy og at «markedet bestemmer prisen og den er alltid riktig». Jeg fikk beskjed om at jeg måtte slutte å klage, og at markedet «alltid hadde rett», hva nå enn det måtte bety. Greit, man kan jo avertere en bil blant de nærmeste naboene og man får neppe «riktig pris», men man får nok en pris selv om den sikkert blir veldig lav, det som er sant er at det blir en korrekt pris for det markedet, den dagen.
Vel, markedet fungerte altså ikke i dette tilfellet i Norge, så jeg måtte avertere bilen i Tyskland da den faktisk lett kunne registreres der. Da ble den solgt relativt kjapt og med en pris som var langt høyere enn den jeg kunne få i Norge, selv om det medførte at jeg måtte bruke tid og penger og frakt til Tyskland.
Dette syns jeg var veldig rart da nye biler i Norge ofte koster det dobbelte av Tyskland så man skulle tro at priser på veteranbiler iallefall skulle nogenlunde matche det man kunne oppnå i Tyskland.
Markedspris er med andre ord et subjektivt begrep, selvsagt lider Norge av at det er få mennesker i Norge og man trenger jo som regel minst to interesserte for å oppnå en mer «korrekt» pris.
Men at rett pris alltid er den man oppnår f.eks en spesielt dag i et spesielt område er jo feil.
Utrykket «rett pris» kan da defineres som pris som kan defineres som cirka x +/- 100%, noe som ikke gir spesielt mye mening etter mitt syn.
Man kan jo forsøke å selge en bil til ti ulike forhandlere, og ti ulike privatpersoner og man får gjerne 20 ulike priser, så da er alle disse prisene «rett pris», vel da er uttrykket rett pris uthulet og gir null mening, eller i beste fall kun en indikasjon.