Det første vi ser når vi kommer inn til resepsjonsområdet er et stort bilde av en Vacheron Constantin, Quai De L´ile Day-Date.
Merkelig sier @andres til meg. Dette hadde jeg ikke forventet. Men vi ser også flere andre bilder på veggene. Blant annet en F.P. Journe Octa Réserve de Marche og en Chronomètre Bleu. Men det største bildet og med best plassering er jaggu en Vacheron Constantin.
Vi fikk ikke store tiden til å dvele ved dette. Men ble heller ønsket velkommen og nå begynner turen.
Første stopp er én etasje ned, og inn der hvor det hele starter på en skivefabrikk.
Her blir skivene kuttet opp fra en lang sylinder i forskjellig diameter. De aller fleste skivene er av messing.
Her får også skiven påsveiset en styrepinne som gjør at skiven monteres fast til urverket. Eller så ville den vandret rundt. Sikkert noen som har opplevd dette. Enkelte skiver, som skiven til F.P. Journe Octa Lune har tre hull på skiven som er for å skru fast skiven fast til urverket.
Neste stasjon er å polere skiven. De fleste blir i grunn bare mattet ned. Men enkelte skiver trenger litt mer oppmerksomhet som f.eks. skiven til Bleu. Den må poleres speilblank.
Tidligere så lagde Les Cadraniers de Genève batcher av á 100 stk. Der 20 gikk igjennom første kvalitetskontroll. Hvor mange som til slutt gikk igjennom siste kvalitetskontroll sies ikke. Men muligen kanskje så få som 12-15 stk.
Er en vanvittig langsom og krevende prosess å lage disse blå skivene.
Først skal man ha en speilblank sklive, så skal man på med 20 lag lakk. Mellom hvert lag så skal skiven bakes, poleres, osv.
Som dere ser, så lages det nå kun batcher á 12 stk.
Her ser dere lakkboksen til Bleu. Legg merke til at det er smurt inn slags lube på veggene. Det er for å ta opp så mye lakkstøv som mulig i tillegg til det som blir dratt ut med undertrykk.