Høstdepresjon

Denne klokken er noe spesiell, ikke fordi den er "limited edition".. For det et er den ikke, den ble bare for dyr å lage for hva de hadde tenkt til å selge den for. Det er ikke lett å finne ut hvor mange som er laget, men kvalifisert gjetning ligger på mellom 250-280 stk. iløp av noen år. Det finnes ingen andre JLC som bruker dette verket. Cal. 878. Det er basert på et eksisterende JLC verk, men bygd kun for denne klokken (gleder meg til service på denne, Lars fra Tidemann ville sende den rett til Sveits)

"Like all of Jaeger-LeCoultre's "8 Days" movements, Calibre 878 uses dual barrels to power the movement for eight days. Unlike the Jaeger-LeCoultre Duomètre, however, these barrels are integrated into a single power source rather than being split among various complications. It is a hand-winding movement made up of 276 components, making it the most complicated of the family. Calibre 878 runs at 28,800 vph and has 35 jewels"

Det litt morsomme er hvordan GMT funksjonen virker. Den er rasende enkel i bruk, og ganske elegant bygget opp. Det er ikke 2 individuelle verk. De gjorde det mye enklere, ved kun å speilvende verket på baksiden, og der kan man stille timeviser én og én time av gangen. Vis vedlegg 141490

Klokken kan i tillegg vise avvik fra GMT tid. Man har også en dag/natt indikator på den hvite siden, og en 24t viser på den sorte siden. Så man kan ha 3 tidssoner på en gang.

Vis vedlegg 141492

Opptrekket på denne er magisk, det er supersmooth og ikke som en gammel hakkete Rolex å trekke. Det litt morsomme er at det mest sannsynlig er basert på et opptrekk fra en automatisk klokke, da den ikke stopper når klokken er fullt opptrukket. Du kan høre at en clutch slår inn og begynner å slure.

En annen ting er at i instruksjonsboken står det beskrevet hvordan man skal hoppe i bassenget for at klokken skal tåle det. Det skal hoppes kontrollert fra kanten, "Not vigorously" Det er ganske spesifikt.
Enn det du, at en så tilsynelatende ordinær Reverso kan ha en så interessant bakgrunn. Kult! Liker Reverso mer og mer.

Og takk til dere begge for flott reisebrev.

• Liker
Reaksjoner: Edzilla og andres
Tilbake til reisebrevet.

Etter å ha slukket tørsten med par blanc, og ei skål med poke med laks, avokado, edamamebønner og store svare reddik hadde vi en date med @Nicolai
Nicolai skriver blant annet for Finansavisen og Tidssonen.
Her er noen av hans seneste artikler på TS:
https://www.tidssonen.no/favoritter-fra-seiko-besoket-med-live-bilder/
https://www.tidssonen.no/tett-pa-zenith-defy-classic-ceramic/
https://www.tidssonen.no/victorinox-fortsetter-suksessen-med-i-n-o-x-med-live-bilder/
https://www.tidssonen.no/zodiac-aerospace-gmt-med-live-bilder/
https://www.tidssonen.no/seiko-relanserer-legendarisk-dykkerreferanse-med-sla033j1/

Screenshot 2019-04-05 at 08.28.22.png

1.jpg

2.jpg

3.jpg

RX7 1. Gen med gas burner-felger. Maks patina på denne, si

4.jpg

5.jpg

@andres got swag

6.jpg

More swag please!

Redigert:
Vi hadde en booket bord til to på Why Not klokken åtte. Why Not er en liten fransk bistro. Men kun noen få bord.
Eieren; Guy Weber er en legende i byen vist. Elsker å showe, å gjøre litt ekstra stas på kundene sine. Restauranten drives av han og hans "kone". Tipper det er kona som står bak baren, og på kjøkkenet er det vel kun en kokk og en vaskehjelp. Det var @Auto som hadde kommet over denne bistroen på en youtube-vide. Der F.P: Journe blir intervjuet mens han nyter en bedre flaske "Pétrus"? Har prøvd å finne denne videoen. Men finner den ikke. Så er det noen som har en link. Så den den gjerne.
Skal dere booke bord. Så må det gjøres via mail, eller telefon.
Husk også at det er stengt på lørdager og søndager.
+41 (0) 22-736-66-67
whynot@safemail.ch

guy.jpg

Monsieur Guy Weber

Nå begynner showet!

Vi ankommer litt over åtte, og ble vist umiddelbart inn til vårt bord av Guy. At vi hadde blitt tre isteden for to spilte ingen rolle. Fikk også det samme bordet som jeg og @Auto hadde i fjor. Helt innerst til høyre ved baren. Plassert i et hjørne slik at man har god utsikt over hele lokalet. Helt perfekt!
Menyene ble utlevert. Dette inkluderer også en helt episk vinliste. Prisene er helt ok. Men utvalget er det som er helt sprøtt. Uansett så skal vi ikke ta det helt ut i kveld, så vi nøyer oss med en helt ok vin fra Graves/Bordeaux; 2006 Chateau Villa Bel-Air. Vinen er helt som en god brdx skal være. Mmmmmoden, fruktig, avslepet tanniner med lang smooth finish. Jodda. Guy kan dette med vin.
Forretten ble for min del en slags carpaccio av laks husker jeg rett, og til høvedrett fikk jeg Guy til å sette sammen et godt stykke storfekjøtt med tilbehør. Det viktigste var at kjøttet var rødt og mørt. Desserten var en stor asjett med ost. Hva slahgs ost aner jeg ikke. Men den var sykt smooth. Snakker konsistens som en varm Camembert, men ikke luktet det Camembert. Uansett lekkert og smaksrikt.
1 (1).jpg

2 (1).jpg

3 (1).jpg

Mens vi spiser siste bitene av desserten kommer det inn en mann med to damer. Husker jeg rett så var det @andres som sier: Er ikke det der han François-Paul? ehhh, ja sier jeg helt starstrucked. De setter seg ved bordet rett foran oss. François-Paul med rygget mot. Ekke mulig at dette skjer nå tenker jeg for meg selv. Helt vanvittig. Vi som nettopp har vært på skive- og kassefabrikken og senere innom F.P. Journe Boutiquen, og nå sitter han ved bordet rett ved siden av oss. Steike!
@andres som sikkert har bedre syn enn meg legger fort merke til at den ene damen ved bordet er det samme damen som var i F.P. Journe boutiquen tidligere på dagen. Redd for å bli tatt for å være en stalker nikker jeg høflig slik at hun registrerer meg. Tror faktisk hun så oss rimelig kjapt når de ankom bistroen. Så hun smiler nikkende tilbake.
Men mye innabords og litt frynsete nerver går jeg inn for å late vannet. Jeg tømmer tanken og går ut for å vaske hendene. Der blir jeg møtt av samme dame som vi så på F.P. Journe boutiquen og som nå sitter ved François-Paul sitt bord. Hun kommer bort til meg å sier at jeg ikke skal være redd for å hilse på han. Hun sier at hun vet at jeg er en stor fan av François-Paul og hun vet også at jeg har vært på besøk sammen med Juliane Gauthier hos Cadraniers de Genève og Boîtiers de Genève tidligere denne dagen. Denne damen har full kontroll med andre ord. Hun sier så at hun vil at jeg skal ta meg en tur bort å hilse på han. Han er ikke skummel, men bare sjenert og litt av typen introvert. Vi blir stående ved vasken å snakke sammen i sikkert 10 minutter eller mer. Hvem er denne hyggelige damen. Pen er hun også. Er hun i familie med François-Paul, eller er hun bare hyggelig ansatt? Mange spørsmål svirrer rundt i hodet. Fortsatt forstår jeg ikke helt hva jeg er med på. Er nesten som å være med i en film. Spiser og drikker med to gode venner, og på nabobordet sitter verdens mest legendariske urmaker.
Jeg går tilbake til bordet vårt der @Nicolai og @andres sitter å venter på meg. Jeg forteller de hvem jeg møtte på badet, og Andres sier at det var det han sa. Det er henne på F.P. Journe Boutiquen.
De pusher meg til å hilse på François-Paul, og etter en stund og noen glass vin og flere vink fra Carlica går jeg bort. Jeg tar noen få skritt som føles vanvittig lange og tunge bort til deres bor. Steller meg ved siden av François-Paul og spør pent om det ok at jeg setter meg ned for å hilse på de. Han smiler pent å jeg setter meg ved siden av Carlica.

1 (1).jpg
2 (1).jpg

Det som nå skjer er at jeg begynner å prate til François-Paul som om han snakker like godt (eller dårlig om du vil) engelsk som meg. Han prater og vi holder en hyggelig samtale sammen. Jeg er nok på cruise control av skrekk fordi jeg holder nærmest et foredrag om hva jeg og @andre har gjort de siste dagene. Forteller om AkriviA, Rexhep Rexhepi, besøket sammen med Juliane Gauthier på kasse- og skivefabrikken osv. Han lytter og svarer, og vi holder en veldig hyggelig tone. Nå og da stepper Galica inn å oversetter. Dette er så drøyt. For de som kjenner til François-Paul så er det kjent at han ikke snakker engelsk. Ikke at han ikke kan det. Men han foretrekker å snakke Fransk. Får senere på kvelden vite at han snakker gjerne engelsk med folk han liker. Han har litt anstrengt forhold til visse folkegrupper som tar litt for stor plass....
Det som skjer nå skjer bare på GTG med gode venner. Han tar av seg sin personlige F.P. Journe Chronographe Monopoussoir Rattrapante å gir meg den. Jeg spør om det er ok at jeg prøver den på. Ja siern. Du må også teste pusherne. Samtidig så gir jeg François-Paul min Bleu, og forteller han kort at denne har jeg kjøpt av Shawn Metha som er stesønnen til Gino Cukrowicz som er partner med François-Paul. En av tre partnere.
Intervju med Gino kan dere lese her!
Dæven jeg koser meg!
1.jpg
4.jpg
2.jpg
3.jpg
5.jpg

Forteller også François-Paul om remmene jeg får laget hos Jean Rousseau. Meget bra sier han. Meget bra. Han kjenner godt til de. Men nå bruker de en annen produsent. Klarte dessverre ikke å få det helt med meg hvem denne produsenten var.
Carlica får nå sendt min klokke til seg. Rett på armen, og bilder ble tatt. Disse er jo neste mer nerds enn oss ;)
2.jpg
3.jpg
1.jpg

Tiden går vanvittig fort nåe man er i godt selskap sies det. Tiden fløy her. Har sett datostemplene på bildene. Er disse korrekte så satt jeg ved deres bor i rundt 2 timer. @andres og @Nicolai er mine tidsvitner.
Måtte bare ta en selfie med F.P. Ikke hver kveld man får anledning til det :)
fpj.gif

1 (1).jpg

Som om dette ikke var nok, så starter neste del av galskapen.
Guy blender samtlige vinduer, og sjekker døra. Sparker frem sigarboksen og deler ut.
Røykelove gjelder også i Genève. Men ikke hos Guy etter 24:00.
Mens folk koser seg med sigar og sigaretter, synger Guy med sin trådløse mikrofon. Han er en helt fantastisk entertainer, og stemningen er helt magisk. Carlica og daten til François-Paul danser mens publikum klapper i takt.
Er som man hadde skrudd klokken tilbake til 1920-tallet på en bistro i Paris.
2.jpg

1.jpg

2 (1).jpg

3.jpg

Redigert:
Klokken begynner å nærme seg to, ergo stengetid. Jeg har opplevd mye drøyt i mitt snart førti år lange liv. Men denne kvelden har toppet det meste. Jeg har fått vært med på noe jeg aldri trodde jeg skulle få opplevd; Å få sitte ved bordet til François-Paul, prøve hans klokke, drikke hans vin, snakke med hans niese og date. Dette samtidig mens man er ute med gode venner, spiser deilig mat i bistroen til Guy Weber. Livet er nå komplett, og jeg kan takke av.
François-Paul og hans venner takker for kvelden, og er på vei til å forlate lokalet. Jeg ser at han har glemt sin flaske som han fikk korket av Guy. En Ch. Chasse-Spleen 2015. Dette var flaske nummer fire. Så jeg løp bort til døra for å overrekke François-Paul denne. Vi fikk fransk klem av jentene, og et skikkelig håndtrykk av François-Paul.
For en kveld!