Høstdepresjon

Sykt bra lesning @Edzilla!
Kanskje litt sent, men jeg synes du burde ha sendt en mail til ORO, og på en konstruktiv måte fortalt hva du synes.

Å så til en virkelig lekker sak som jeg tror @Auto ble ekstra betatt av.
Laurent Ferrier Galet Micro-Rotor
x5tl02.jpg

351zg37.jpg

walx1d.jpg

dm8kl3.jpg

• Ref: LCF004 G/R
  • Kasse: 18-karat rødt gull. Diameter 40,50 mm, høyde 10,70mm, vanntett til 3 bar (30 meter), safirglass bak-frontglass.
  • Funksjoner: Time; minutter; sekundviser i subdial.
  • Verk: FBN Calibre 229.01, automatikkverk, frekvens 21,600 vph (3Hz); 34 juveler; poverreserve 80 timer; 186 deler.
  • Rem: Sort eller brun krokodillerem, rødt gull c-spenne eller deployant clasp.
  • Pris: Husker jeg rett så var det rundt 37.000 britiske pund.

Paul Westwater brukte ekstra tid på denne klokken. Å han elsker å fortelle om denne. Dette blant annet fordi William & Son har vært forhandler av Laurent Ferrier siden dag én.
For de som ikke kjenner til navnet, eller mannen Laurent Ferrier så kan jeg nevne at han har jobbet som urmaker hos Patek Phillipe i 37 år før han valgte å starte for seg selv. Siste årene jobbet han som teknisk direktør.
Var en dyktig bilsportentusiast som kom på tredjeplass i Le Mans i 1979. Plassen bak vår alles helt Paul Newman. Begge kjørte Porsche 935.
Laurent Ferrier har en veldig liten årlig produksjon med snaut 100 ex. Firmaet har 16 ansatte hvorav 9 er urmakere.

En annen fun facts som Paul fortalte oss er at finnishen er helt insane; Til sammenligning så gjøres alt for hånd av polering, pussing og gravering. Mens et annet merke som jeg ikke skal nevne navn på bruker cnc-freser hvor det er mulig.

Legger ved noen bilder som illustrere det jeg prøver å komme frem til.

Redigert:
Siden jeg ikke liker å mobbe andre manufacturer så legger jeg heller bare ved flere bilder av Laurent sitt mesterverk.
Bare se på dybden i verket. Snakk om "3D-verk"!!
iz6clh.jpg

fpcql1.jpg

5ue4h4.jpg

Legg merke til detaljene på micro-rotoren i guilloché 18K gull . Bare en ekte mester klarer å gjøre dette for hånd.
Å se på broen. Er så lekkert håndarbeid!

xkrmgm.jpg

aemwzk.jpg

Balansefjær med klassisk Brequet overcoil

j5dzis.jpg

Verket er dekorert i harmoni med det beste innen tradisjonell urmakerkunst. Côtes de Genève stripete motiv og sirkulær korning.

Redigert:
Tiden flyr når man har det morro. Å jeg ser nå på klokken min at vi har vært hos Williams & Son i snaue halvannen time. I det vi forlater våre seter spør Paul Westwater om jeg er i London 12 til 14 november da han ønsker å invitere meg på SalonQP. Williams & Son har de siste årene hatt egen stand på SalonQP. Å i år stiller de ut LAURENT FERRIER, Graham-London, De Bethune & Ludovic Ballouard
Kjipt at jeg har et vikitig møte med middag den 12. november, å det årlige venners julebord den 14. november (12 året på Restaurant Schrøder)

Heisann @Edzilla : Jeg skal være i London på jobb hele neste uke. Har du tips til enkle og gode restauranter for en rask og god middag for en person? Har ikke tenkt å sitte der så veldig lenge og ikke gourmet. Heller sånn type: Verdens beste burger, verdens beste biff opplegg. Jeg er ikke så avansert som deg, men elsker likevel god mat..Kommer til å bo på hotell sentralt på Piccadilly.

Klart jeg har noen gode tips @Havvo

Beste biffen du kan spise i London får du servert hos Le Relais de Venise, 120 Marylebone Ln, (meny)
Uslåelig pris og kvalitet: Trimmed Entrecôte Steak “Porte Maillot” with its famous sauce, French fries and Green salad with walnuts ... £ 24.00

Eller så skal Goodman Steakhouse i Maddox st være veldig bra. Har selv ikke fått testet denne enda.

Indisk er ikke lett i London. Selv om de selv sier at curry er deres nasjonalrett.
Men to gode restauranter er: The Rajdoot (meny) i 49 Paddington St, Billig mat, og billig interiør. Men er mat fokus, å du er gla i indisk er denne verdt turen!
Den beste indiske i London må være Tamarind i 20 Queen St, Mayfair. Set menu fra 35 pund (min. 2 pers). Så kanskje du skal vente med denne til du er sammen med en eller flere.

Sushi er også en utfordring i London. Noen synes Yo! Sushi er helt topp. Andre kan ikke fordra den type "gatekjøkkensushi".
Umu i 14-16 Bruton Pl, Mayfair er helt topp. Bare for å ta noen enkle retter, eller bruke en hel kveld.
Jeg ville satset på en bedre lunsj her. Å da er heller ikke prisen så forferdelig ille. Fra 25 pund pluss drikke og tips

Beste Pizzaen i London får du på "kjendisrestauranten" Ciro's Pizza Pomodoro i Knightbridge.
Ellers så synes jeg Pizza East i 310 Portobello Rd

Veldig gode burgere finner du hos Electric Dinner i 191 Portobello Rd, eller hos Browns i 47 Maddox St, Mayfair,

Liker du peruansk mat så er du heldig at du skal til London. For her finner du kanskje europas beste peruanske kjøkken: Ceviche, 17 Frith Street, Soho, London. og Lima Fitzrovia i 31 Rathbone Pl. Lunsj fra 20-25 pund: BTW! Lima mottok i fjor én stjerne i Michelinguiden!

Er du en liten Foodie som meg så må du ta en lunsj på matmarkedet i Borough Market. Her finner du street food fra hele verden, østers, pulled pork, pølser, ost, skinker med mere. Så her rusler man rundt å spiser mat man kjøper av forskjellige matvogner, og stander.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg stått i døren å ventet på at The Palomar åpnet dørene 17:30 å tatt plass i bardisken ved kjøkkenet. Maten er formidabel, å den er også omtalt i Michelin guiden med utmerkelsen Bib Gourmand: Very good value for less than €31.
Å du trenger kun å gå 200 meter fra Piccadilly Cirkus til 34 Rupert St.

Har vært i London i helga og gått i fotsporene til Edzilla. Tenkte jeg kunne tilføye noen klokker som jeg ikke ser i tråden her som jeg prøvde hos William & Son.
Må preface med at den nye William & Son butikken var helt fantastisk fint. Ikke bare for klokker, men de hadde ett meget pent kolleksjon av egen produserte skinnprodukter og. Det eneste som var litt synd var at jeg fikk hjelp av en som ikke snakket så godt engelsk. Men han var veldig hyggelig og hjelpsom.

FP Journe Octa S
Vi starter med FP Journe Octa S som er sportslinjen til FP Journe. Jeg så denne i utstillingsvinduet og tenkte "Hvorfor i alle dager ville noen kjøpe seg en slik når Chronometre Bleu, Chronometre Souverain og Centrigraphe Souverain var utstilt rett vedsiden av."
1MTpbFP.jpg

Men så feil har jeg aldri tatt før. Dette var det råeste jeg har hatt på hånden noen gang. Følelsen av titanium lenken var helt nærmest ikke tilstede. Den veier så lite (60 gram) at det ikke føleles ut som man har noe på hånden i det hele tatt.
Vekten kan sammenlignes med en slik:
11071.png

Jeg glemte å ta bilde av urverket. Men dere kan lese mer hos Hodinkee. Så hvis noen av dere skal dra til William & Son, ikke gå glipp av å prøve denne.

Chronometre Souverain
Så ser jeg ikke Chronometre Souverain nevnt tidligere.
Bbn2wwE.jpg

Sjelden har jeg hatt en klokke som har sittet så godt på hånden som denne.

Moritz Grossmann Benu Power Reserve
Ser denne er nevnt tidligere.. Men tenkte det kunne være fint å se den i Hvit gull:
CriaOmz.jpg

Det som var morsomt med denne var at når man drar ut kronen stopper mekanikken i uret å gå. Så etter man har stilt klokken spretter kronen tilbake(i motsetning til vanlig der man kan dra ut kronen og den holder seg på plass smetter den automatisk tilbake når man slipper taket). Da trykker man på den lille knappen ca. kl 4 og da starter verket igjen å gå. Dette var for lettere å stille klokken riktig i følge han på William.

Etter turen til William & Son dro jeg til Marcus. Her hadde jeg uflaks med personalet. Der traff jeg ei som var virkelig uinterssert i å hjelpe meg. Fikk prøvd en Ressence Type 3(som jeg ikke synes var like tøff som på bildene), så dro jeg rett etter.

Og til slutt til David Duggan i Burlington Arcade. Her var det mye morro å prøve på seg og selger som var skikkelig hyggelig og hjelpsom. Alt i alt en skikkelig god helg..

Hvis noen liker indisk mat kan jeg anbefale Dishoom (som ligger ved Liberty kjøpesenteret). Og så hadde vi en fantastisk lunsj på Bocca de Lupo. Jeg ville beskrevet menyen som italiensk tapas.

• Liker
Reaksjoner: sunshine og Emandev
Har vært i London i helga og gått i fotsporene til Edzilla. Tenkte jeg kunne tilføye noen klokker som jeg ikke ser i tråden her som jeg prøvde hos William & Son.
Må preface med at den nye William & Son butikken var helt fantastisk fint. Ikke bare for klokker, men de hadde ett meget pent kolleksjon av egen produserte skinnprodukter og. Det eneste som var litt synd var at jeg fikk hjelp av en som ikke snakket så godt engelsk. Men han var veldig hyggelig og hjelpsom.

FP Journe Octa S
Vi starter med FP Journe Octa S som er sportslinjen til FP Journe. Jeg så denne i utstillingsvinduet og tenkte "Hvorfor i alle dager ville noen kjøpe seg en slik når Chronometre Bleu, Chronometre Souverain og Centrigraphe Souverain var utstilt rett vedsiden av."
1MTpbFP.jpg

Men så feil har jeg aldri tatt før. Dette var det råeste jeg har hatt på hånden noen gang. Følelsen av titanium lenken var helt nærmest ikke tilstede. Den veier så lite (60 gram) at det ikke føleles ut som man har noe på hånden i det hele tatt.
Vekten kan sammenlignes med en slik:
11071.png

Jeg glemte å ta bilde av urverket. Men dere kan lese mer hos Hodinkee. Så hvis noen av dere skal dra til William & Son, ikke gå glipp av å prøve denne.

Chronometre Souverain
Så ser jeg ikke Chronometre Souverain nevnt tidligere.
Bbn2wwE.jpg

Sjelden har jeg hatt en klokke som har sittet så godt på hånden som denne.

Moritz Grossmann Benu Power Reserve
Ser denne er nevnt tidligere.. Men tenkte det kunne være fint å se den i Hvit gull:
CriaOmz.jpg

Det som var morsomt med denne var at når man drar ut kronen stopper mekanikken i uret å gå. Så etter man har stilt klokken spretter kronen tilbake(i motsetning til vanlig der man kan dra ut kronen og den holder seg på plass smetter den automatisk tilbake når man slipper taket). Da trykker man på den lille knappen ca. kl 4 og da starter verket igjen å gå. Dette var for lettere å stille klokken riktig i følge han på William.

Etter turen til William & Son dro jeg til Marcus. Her hadde jeg uflaks med personalet. Der traff jeg ei som var virkelig uinterssert i å hjelpe meg. Fikk prøvd en Ressence Type 3(som jeg ikke synes var like tøff som på bildene), så dro jeg rett etter.

Og til slutt til David Duggan i Burlington Arcade. Her var det mye morro å prøve på seg og selger som var skikkelig hyggelig og hjelpsom. Alt i alt en skikkelig god helg..

Hvis noen liker indisk mat kan jeg anbefale Dishoom (som ligger ved Liberty kjøpesenteret). Og så hadde vi en fantastisk lunsj på Bocca de Lupo. Jeg ville beskrevet menyen som italiensk tapas.

Hyggelig lesing fra ditt besøk hos Williams & Son @BosseSvenson
Jeg fikk faktisk testet Chronomètre Souverain hos den gamle Williams & Son butikken. Å jeg ble da den gang veldig usikker på om Bleu var den rette for meg. I dag angrer jeg ikke på mitt valg ;)

zy5xdz.jpg

332w2ud.jpg

1z4g3nq.jpg

• Liker
Reaksjoner: sunshine
Var å så på en Rolex GMT Master hos David Duggan og gjorde regnestykket i hodet. Det virket ikke så lønnsomt for meg..(Jeg tror det var denne)

Det er ikke Tax-Return på brukte varer i Stor Brittania.

4750£ var prisen de skulle ha.

4750£ * 13.09 = 62.177NOK
Så må man moms den inn. 62.177 * 1,25 = 77.721,-

Disse ligger vel på ca. 60.000,- i norge? Eller tar jeg helt feil?