Høyre eller venstre

Medlem
10. jan. 2015
Innlegg
33
Bare litt nysjerrig og muligens en åpning for en uformell diskusjon.

Noen bærer klokka på venstre arm og noen på høyre.
Hva mener folket der ute er korrekt, og er det noen uskreven lov om rett og kalt? Betyr det ene eller det andre noe?

Ordet er fritt folkens! ;)
 
Tradisjonelt er klokken båret på venstre arm av høyrehendte, og omvendt for skeivhendte. Logikken bak det er vel at man både skal kunne manipulere kronen med sin ”svake hånd” og samtidig skåne klokken (da man bruker sin dominerende hånd mer). Kan godt hende det finnes høyrehendte som foretrekker klokken på høyre hånd, men jeg har enda til gode å møte noen :eek:
 
Tradisjonelt er klokken båret på venstre arm av høyrehendte, og omvendt for skeivhendte. Logikken bak det er vel at man både skal kunne manipulere kronen med sin ”svake hånd” og samtidig skåne klokken (da man bruker sin dominerende hånd mer). Kan godt hende det finnes høyrehendte som foretrekker klokken på høyre hånd, men jeg har enda til gode å møte noen :eek:


Du har jo møtt meg mange ganger, @Lemen! ;)
 
Redigert av en moderator:
Jeg har alltid gått med klokken på venstrearmen. Har en lei tendens til å dømme folk som lettere evneveik når de går med den på høyre :) Men de er vel som oftest venstrehende, så da går det egentlig greit.
 
Høyre!

Om det er fordi jeg er venstrehendt eller evneveik, er noe uklart. Kanskje begge deler. Men også delvis fordi krona borer seg inn i håndleddet når jeg sykler med den på venstre.

Todda
 
Jeg er til dels venstrehendt, men går med klokken på venstre. Går jeg med to har jeg en på høyre også (altså ikke Hayek style).

Edit: P.O har jeg ikke på høyre da jeg ville haltet av det ;)
 
Venstre her, men har førsøkt høyre til tider. Gitt det opp da jeg dunker klokka i alt når den er på høyre.
 
Er venstrehendt, og har klokken på høyre hånd. Dette fungerer utmerket, men det er ikke til å komme bort i fra at det er en ulempe at jeg ikke konstant kan titte på klokken når jeg kjører bil. Vurderer derfor å importere bil fra Storbritannia neste gang.
 
  • Liker
Reaksjoner: TidErPenger
Jeg er til dels venstrehendt, men går med klokken på venstre. Går jeg med to har jeg en på høyre også (altså ikke Hayek style).

Edit: P.O har jeg ikke på høyre da jeg ville haltet av det ;)
«Dels venstrehendt»? Er det det som heter ambidekstrøs @TubaTom, eller våkner du opp venstrehendt noen dager og høyrehendt andre?
 
Redigert av en moderator:
Venstre, som jeg har hatt det siden jeg var liten gutt fordi slik hadde begge foreldrene mine det.
 
Ja takk, begge deler sier Mr. Hayek;) Selv holder jeg meg til en klokke på venstre hånd..

hayek_zps1175192f.png
[/URL][/IMG]
 
Klokke på venstre hånd og gaffel i venstre hånd. For det lærte jeg av min far og min mor hhv. Om noen har klokken på samme høyre hånd som de holder gaffelen i antar jeg alltid at de er vokst opp på "hjem".
 
Mange forskjeller ute å går her ;)
Gubben er venstrehendt og bærer klokka på venstre (hvilket er riktig iflg han), jeg er høyrehendt og har klokka mest på høyre, men veksler litt på venstre innimellom.
Når jeg har klokka på høyre, blir den oftere lagt merke til ;) har jeg følelsen av.
 
«Dels venstrehendt»? Er det det som heter ambidekstrøs @TubaTom, eller våkner du opp venstrehendt noen dager og høyrehendt andre?
@aek Jeg har ingen anelse om hva det kommer av men jeg bruker begge armer til forskjellige ting. Jeg kaster f. Eks med høyre, men bowler med venstre. Skriver med høyre, bruker kniv med venstre. Veldig merkelig, jeg vet!

Edit: til maten bruker jeg kniv med høyre selvfølgelig.
 
Redigert av en moderator:
Er venstrehendt og har klokken på venstre. Har aldri tenkt på at det er mindre skånsomt for klokken. Kan umulig ha mye å si med mindre man er snekker eller lignende..
 
Er venstrehendt, og har klokken på høyre hånd. Dette fungerer utmerket, men det er ikke til å komme bort i fra at det er en ulempe at jeg ikke konstant kan titte på klokken når jeg kjører bil. Vurderer derfor å importere bil fra Storbritannia neste gang.
Kjøp bil med automatgear, så er det problemet stort sett løst.