Høyre eller venstre

Ehm, nei nei. ;)

Som det såvidt ble nevnt her tidligere:
Fasiten:
harald.jpg

Det der er noe Kongen (og hans håpefulle) har begynt med etter at noen har fortalt han at det er bra for helsa...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/derfor-har-de-klokken-paa-hoeyre-arm/a/207277/

Det hørte jeg faktisk på podcast for en uke eller to siden. Var det fra juni 2014? Husker ikke.

Hørte det på podcast selv, og så vet jeg ikke hvilken episode det var. Kan godt ha vært fra sommeren. Jeg bestemte meg nå i alle fall for å forsøke, snudde klokken, fikk panikk av kronen som grov seg i håndbaken og er redd for belastningsskader på hånden på grunn av den litt kinkige måten jeg må holde hånda når jeg bruker tastatur. Mulig det var greiere før med mindre klokker og færre tastatur..? Men det skal sies at det er faktisk et pre når jeg skal se hva klokken er. Lettere å vri hånden "den veien".

Er høyrehendt og føles rett og slett "feil" å ha klokken på høyre arm. Unntaket er hvis jeg bruker to klokker, hvilket er svært sjeldent nå til dags. På ungdomsskolen var jeg riktignok kjent som "han som går med to klokker" :mrgreen:

Etter at jeg leste tråden så prøvde jeg å ha klokken på høyre hånd, men jeg måtte bytte etter en halvtime.

En liten runde med carpal tunnel syndrom i venstre arm, så eter fanden fluer, og flytter klokke over på høyre arm. Merker at den lettere dunkes borti ting og tang, men får ikke til å flytte tilbake. Gjør som Kongen, og har den på høyre for helsa:p

Ser at flere høyrehendte har uret på høyre hånd og jeg vil jo ikke være annerledes. Har nå prøvd dette i en dag og det blir med forsøket. Mine ur blir å se på min venstre hånd som seg hør og bør

Leste en diskusjonstråd på VG Debatt om dette som var fullstendig useriøs. Tenkte derfor at TS hadde bedre svar å komme med, men denne tråden er rimelig useriøs ifht. TS-standard :eek:

Men det jeg klarer å lese ut av den er jo det at det da kanskje ikke finnes noe rett eller galt, eller at det finnes interessante historiske grunner for det ene eller det andre.

For meg (høyrehendt) er det eneste riktige å ha klokka på venstre hånd.
- Klokkene har knapper og krone på høyre side og det er derfor eneste arm som er naturlig å ha den på for å operere disse på en naturlig måte.
- Klokka dunker ikke borti alt mulig.
- Jeg "slipper" vekten på klokka når jeg skriver eller bruker høyre hånd til presisjonsarbeid som finjustering med skrujern etc

Men om noen sitter på noen historiske begrunnelser eller annen interessant informasjon om hva som er "rett" eller ikke, hadde det vært interessant og lest. Men har som sagt slått meg til ro med at det her naturlig nok er smak og behag som bestemmer.

Den enkle løsningen med et ur pr hånd lærte jeg av urmaker og lærer P Opsahl på urmakerlinjen - det fungerer veldig bra og man forstår det etter en måneds tilvenning - horologister og samlere har urverk på begge håndledd av samme årsak.

Er høgrehendt og har klokka på venstre hånd.
Unaturlig for meg å ha den på høgre.

Fordelen med å ha klokka på høyre håndledd er jo at alle ser den når du håndhilser på dem.
Hvis det da er en Rolex er sjansene store for at du får sinnsykt draget på damene du hilser på.

Andre fordeler med å være venstrehendt er at andre slipper å håndhilse på deg med samme hånden du tørker deg i baken med.
Tenk litt på den...

;)