Hamilton - Billig skrot, middelmådig eller fantastisk?

Medlem
10. des. 2010
Innlegg
38
Sted
Buskerud
Klokkeinteressen min er relativt ny, og i den anledning ønsker jeg at dere skal dele erfaringer med klokkemerket Hamilton.

Har i den siste tiden sett etter et nytt ur til "samlingen" og flere av Hamiltons ur er i den aktuelle prisgruppen. Dette blir da et skritt opp fra forrige kjøp, en Seiko SKX781 (orange monster). Denne gangen ser jeg etter noe mer elegant, helst på skinnreim.

---

Så da vil jeg at dere lufter deres tanker rundt spørsmålene:

Hva mener dere om Hamilton?

Hvilken "posisjon" har de i entusiast markedet?

Har dere positive eller negative erfaringer med merket?

Eier dere ur fra Hamilton?

Er det eventuelle konkurrenter som ville vært mer fornuftig og sett på?

---

Alle tanker rundt dette settes stor pris på.
 
Vi har en del Hamilton-entusiaster på forumet. Søk litt, så finner du denne tråden, eller denne, eller denne.

Jeg har ingen erfaringer, men generell konsensus er vel mye bang for buck.
 
Hamilton er absolutt noe å kikke på :)

Har selv en Jazzmaster Viewmatic med hvit skive og er veldig fornøyd med den! Flott finish på kasse, fin rem og eta-verk inni. Andre klokker jeg har hatt, som jeg vil sammenligne den med er Baume & Mercier og Maurice Lacroix. Men, disse er ganske mye dyrere enn Jazzmasteren.
 
Eier dere ur fra Hamilton?


Jepp, har en Hamilton Khaki King Automatic. Kjøpte den vel for rundt 2000 NOK på Amazon.com. Er veldig fornøyd med den. Hamilton er et veldig bra sted å starte hvis klokkeinteressen er ny og budsjettet ikke er det største.

bilde0101.jpg
 
Kan ikke annet enn å varmt anbefale Hamilton dersom man ønsker seg en automatic uten å legge store summer i klokkene. De fleste Hamiltons får en for $500-1000 - og det er plenty av modeller å velge i.

Har i skrivende stund 3 stykk (en GMT Navy, en Jazzmaster Viewmatic og en Jazzmaster Chrono). Viewmatic'en er tilfeldigvis solgt i dag. Jeg har kikket litt på en annen sak, og i såfall ville Viewmatic blitt litt vel mye overlapp.

Hamilton er et av klokkemerkene med lang og innholdsrik historie, grunnlagt på slutten av 1800-tallet i Lanchester, Pennsylvania. Under WWII leverte de over 1 mill klokker til de amerikaske styrkene. I dag er de som kanskje kjent, under Swatchs vinger.

Bang for bucks, som krille sier, er i alle fall en passende betegnelse for merket - det er sikkert.

Kan jo nevne det, mens en har sjansen, men en Hamilton klokke jeg har særdeles lyst på er denne 'vesle' chronografen. Med sine 38mm er den ingne ruvende sak, sjønt det er nok ofte bare et pluss.
Desverre ute av prod, så denne må jeg i såfall finne på bruktmarkedet

Khaki Field Chronograph
robmkshamiltonkhakichro.jpg
 
Den var nydelig :) En down-scaled versjon av Chronoswiss´en til Frodo?

Hamilton har, dessverre, ikke AD i Norge. Det er to i Stockholm som er de nærmeste.

Ja, hvorfor ikke:D De kunne gjerne ha down-siza Hamilton logoen litt eller gjort
den med en font som var litt mere "tidsriktig". Men jeg liker viserene, i skikkelig
katedral stil som et gammelt militærur. Men kansje ikke så radioaktiv...
 
Jeg hadde en Hamilton Kahki Conservation Ltd Gmt.
Angrer på at jeg solgte den...
Utrolig bra ur for pengene. Kult design.
:D
 
Da ser det ut til at flere bekrefter min oppfatning av merket. I prisgruppen 500-1000$ har de flere klokker som appellerer til meg. Spesielt Jazzmaster viewmatic med hvit skive (en gjenganger her på forumet) og officer auto.

Som filmnerd ble jeg oppmerksom på Hamilton lenge før klokkemanien slo full blomst. I ekstremt mange amerikanske filmer er nettopp Hamilton representert på stjernenes håndledd. Etter nærmere undersøkelser viser det at de har klokker i over 350 filmer laget siden 1950-tallet. (Noe de selv opplyser om på deres nettsider.)

Filmer som skiller seg ut i denne sammenhengen er blant annet:

2001: Space Odyssey ( 1968 ) - Hamilton lagde custom ur til alle astronaut karakterene.

Buried ( 2010 ) - Ryan Reynolds bruker en Khaki Field Officer i denne nyskapende thrilleren.

U.S. Marshalls ( 1998 ) - Tommy Lee Jones med en Khaki King.

In The Valley of Elah ( 2007 ) - Igjen Tommy Lee Jones med Khaki Field Mechanical.

Er det ikke herlig når to manier kan forenes? :D
 
Timeparadise er i alle fall bra. Ingen erfaring med rene nettbutikker.
Jayeff kjøpte vel fra Amazon, om jeg ikke husker helt feil.