Handle fra utlandet

Medlem
6. mars 2014
Sted
Norge
Holder på å avtale en handel med en franskmann. Litt usikker i forhold til hvordan vi skal gjøre handlen.
Vedkommende har følgende forslag:

-Han leverer klokken til dette frakselskapet:
http://BGG-Global-Trans-EU.me.pn

-Fraktselskapet fakturerer meg salgssummen

-Jeg mottar klokken fra fraktselskapet

-Jeg har 5 dager på å godkjenne klokken

-Jeg gir beskjed til fraktselskapet at klokke er ok

-Fraktselskapet utbetaler kjøpssum til selger.

Jeg fikk kontakt med selger via en annonse på dba.dk. Vedkommende bodde i Danmark på tidspunktet, men har nå flyttet tilbake til Frankrike pga avsluttet jobboppdrag.

Vedkommende virker seriøs (men svindlere kan jo også fremstå seriøse).. Noen tanker? Evt erfaringer med frakselskapet? Har lite lyst til å gå på en smell ettersom det er realtivt mye penger det er snakk om.

Jeg ville styrt langt unna!!
Vært borti samme opplegg vedrørende kjøp av bil i utlandet.
Skriv til han at du skal til Frankrike, og at du da kan komme hjem til han å kjøpe klokken.
Da kommer det sikkert et svar i retur om at det ikke passer eller no..

Selgerens første forslag var at vi møttes i Frankrike hvor han bor. Da jeg sa dette ble dyrt og tidskrevende foreslå han overnevnte løsning. Hva er det som skurrer? Takk for tips!

Ok.
Det er bra.
Ville uansett sjekket opp det fraktselskapet.
Ta en tlf dit.
Lykke til. :)

hvis han har tilbudt seg å møte deg i Frankrike virker han som en "good guy". Men du bør ta en sjekk på fraktselskapet og finn ut om det er seriøse saker :confused:

Evt om andre har et godt tips til hvordan man løser dette på sikrest mulig måte, uten å måtte reise til Frankrike? :confused:

Evt om andre har et godt tips til hvordan man løser dette på sikrest mulig måte, uten å måtte reise til Frankrike? :confused:

Pierre kan jo reise til Kristiansand S. :mrgreen:

Seriøst:

• Ingen spedisjonsselskap har en URL slik selger ber deg bruke. Styr unna.
  • Svindel finnes på Finn.no - og svindel finnes på dba.dk. Styr unna

Redigert:
Pierre kan jo reise til Kristiansand S. :mrgreen:

Seriøst:

• Ingen spedisjonsselskap har en URL slik selger ber deg bruke. Styr unna.
  • Svindel finnes på Finn.no - og svindel finnes på dba.dk. Styr unna

Du sier noe... Men siden er realtivt omfattende til å være en svindel? Ser ut til at de har et kontor i Norge også? Ut fra kommunikasjon, bilder og info fra selger, så taler det meste for at alt er ok. Men er noe med magefølelsen da ;)

Kjør på - og si hvordan det gikk.

Men - før du gjør dét: Har du noen gang sett et spedisjonsselskap med en slik URL?

Ikke jeg heller.

Innholdet på nettsiden er hentet fra andre "transportfirma" med lignende url og konsept. Hvis du velger ut en tilfeldig setning eller avsnitt ser du at du får treff på flere lignende transportfirmaer. Og flere av disse firmaene er dukker opp på sider som varlser om scam/fraud.

Det er ikke mye jobb å opprette en nettside som dette når teksten er hentet fra andre nettsider. Jeg ville nok tenkt meg om enda en gang før jeg hadde overført penger til et sånt selskap.

Redigert:
Tok en "scam-check" på domenet. http://www.scamadviser.com/check-website/bgg-global-trans-eu.me.pn

Domenet har vært registrert i 17 år og 136 dager. En scamsite holder ikke oppetid så lenge.
Kommer ingenting opp når man googler etter domenet+scam/fraud.
Fant adressen på siden jeg linket til over, gikk inn på google streetview, og fant en høy bygning. Kunne ikke zoome inn noe særlig da de er registrert i 17. etg.

Jeg har ingen meninger ang dette fraktalternativet, så det er opp til trådstarter å bedømme om dette er lurt. Jeg ville uansett tatt kontakt med fraktselskapet.

Edit:
Ser man under fliken "server", så ser man de andre nettsidene som er registrert på samme server. Sidene det linkes til virker suspekte... Så kanskje dette er noe trådstarter bør holde seg unna...

Redigert:
"Hold dere unna"

930170BF0AA140BA_B39BC29678_1208531572.jpg

Om du skal bruke escrow så ville jeg aldri brukt noe annet enn www.escrow.com.. bastabom! Det florerer med svindel innenfor akkurat dette og i mange tilfeller forsvinner hele siden til "firmaet" når du har betalt inn pengene.

"fraktselskapet " har tatt logoen fra BT (british telecom).
Ikke noe som hjelper på troverdigheten.

Jeg ville holdt meg langt unna.

Om du velger contact us så får du opp en adresse i Spikkestad. Raskt søk på denne adressen viser at det faktisk er et selskap som heter BGG der, MEN BGG Entrepenør som ikke har noe som helst med shipping å gjøre. Legg også merke til at ingen av kontorene som er ramset opp har noe kontaktinformasjon. Nesten fasinerende hvor omfattende denne scam-siden er!
STYR UNNA:)

Redigert:
Kanskje jeg skal stikke opp dit å høre om han driver med frakt på si :p Lukter styr unna lang vei, snedig å finne et selskap med samme navn å legge adressen til..

Er veldig takknemmelig for meningene rundt handelen/nettsiden. Jeg ser også nå at dette er svindel. Men må si meg imponert over hvor mye de har lagt i dette.

Første varselbjellen hos meg var at uret var nesten for rimelig til at det kunne være sant. Men til gjengjeld fikk jeg mange fotos og alle nr og historikk til uret. Videresendte dette til produsent av uret, som igjen bekreftet alt selger opplyste stemte.

Er det innafor å legge inn all info om selger, som navn, email og hva han annonserte for å unngå at andre faller for fristelsen/går i fella?

Er veldig takknemmelig for meningene rundt handelen/nettsiden. Jeg ser også nå at dette er svindel. Men må si meg imponert over hvor mye de har lagt i dette.

Første varselbjellen hos meg var at uret var nesten for rimelig til at det kunne være sant. Men til gjengjeld fikk jeg mange fotos og alle nr og historikk til uret. Videresendte dette til produsent av uret, som igjen bekreftet alt selger opplyste stemte.

Er det innafor å legge inn all info om selger, som navn, email og hva han annonserte for å unngå at andre faller for fristelsen/går i fella?

Etter min mening langt innafor